Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 10:42  ·  #31
Nog even en de vraag naar een euro 3 blok wordt groter dan naar euro 4!
Mijn oude auto wordt zo alleen maar meer waard.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 12:05  ·  #32
Waarom zou een euro 3 blok meer waard worden dan euro 4 blok? Volgens mij mag je een zgn euro 4 blok ( standaard met dpf) bij de rdw laten ‘keuren’ als euro 3 (zonder dpf).
De auto die blade heeft gekeurd mag dus gewoon 5.000.000 deeltjes uitstoten (euro 3), en dat achteraf geïnstalleerde dpf werkt niet naar behoren maar dat maakt dus ook niet uit (omdat de auto een euro 3 classificatie heeft).

Stel dat je een euro 4 blok hebt en je hebt meer dan 1.000.000 deeltjes, dan kun je dus reparaties laten uitvoeren (met een blijkbaar geringe kans van slagen), of bij de rdw je auto naar euro 3 classificatie laten omkeuren. Dat is tenminste hoe ik het begrepen heb…

Ik heb het idee dat er veel onduidelijkheid is omtrent het hele verhaal, des te meer omdat er in België weer het eea nét iets anders is én omdat de informatie nogal verdeeld en soms gewoonweg tegenstrijdig is. De website van de RDW is iig leidend.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 12:08  ·  #33
Klopt helemaal wat je schrijft.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 12:46  ·  #34
Quote door Blade

Klopt helemaal wat je schrijft.


dankje!

Desalniettemin ben ik erg benieuwd naar ervaringen en uitkomsten mbt tot de deeltjes van euro4 blokken (en hoger) van volvo!

Indien mogelijk/bekend dan ook met motorcode (bijvoorbeeld: D5244T4, dat is volgens mij de eerste 2.4 D5 met euro4 classificatie). anders wordt het alsnog appels met peren vergelijken hier op het forum.

Ik zal een aftrap geven:
XC70 D5 AWD
D5244T4
EGR: werkend
DPF: aanwezig
classificatie origineel: EURO4
wijziging euro classificatie: nvt
Tune: ja (onbekende tune)
Deeltjestelling: onbekend
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 14:00  ·  #35
Binnenkort mag poika mijn euro5 wel testen
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 24.01.2023 - 10:34  ·  #36
Vandaag een euro6 D4 2015 aan de teller gehad. 20.000 deeltjes, goedkeur.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 24.01.2023 - 11:47  ·  #37
Net een euro 4 ( volgens RDW ) Sprinter die volgens Mercedes een euro 5 blok heeft met DPF, er zat een EGR fout in.
Die ik niet gereset kreeg met een cheap ODBII reader
Ze hebben omdat ik er om vroeg ook een deeltjes test gedaan en die gaf 3 miljoen. Zeker iets niet goed met de DPF
Maar wel goed gekeurd na 3 maal volgas test omdat er een EGR error was ( was vergeten dat ze dat doen als er een motor error is )

Thuis de icarsoft er aan gehangen alle errors gereset, waren veel errors voor low voltage, ( accu was een keer leeg toen ik hem wilde starten )
Maar alle errors bleven weg na opnieuw starten van de sprinter
cheap ODBII reader er weer aan en die gaf toch weer de EGR error maar die kon ik nu wel resetten
Nu dus geen errors meer, maar zit nog te dubben of ik iets ga doen aan de 3 miljoen deeltjes, kan we een nieuw filter kopen maar omdat
er geen errors zijn weet ik echt niet of dat het oplost.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 25.01.2023 - 05:03  ·  #38
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 26.01.2023 - 22:31  ·  #39
Vraagje: is het vervangen van een roetfilter enkel een kwestie van wat schroeven en moeren losdraaien, drukslangen en -leiding loshalen, temperatuursensor loskoppelen of komt er meer bij kijken (qua software of zo)?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 26.01.2023 - 23:15  ·  #40
zo ver ik weet moet de roet data huishouding ook gerest worden.
HenkJanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 27.01.2023 - 22:38  ·  #41
Er werd gevraagd om meer ervaringen, nou, ik heb er eentje... Vanmorgen is mijn V70 2014 afgekeurd wegens een 3 miljoen score uit de deeltjestest. Geen seconde bij stilgestaan, gezien de staat van de auto. Verder was hij ook helemaal perfect, aldus de keurmeester. Ik kan er nu nog 4 dagen 'legaal' mee rijden en pieker me suf waar ik nu goed aan doe!

Na een rondje bellen blijkt dat veel garagehouders hun hart vasthouden vanwege de vele afkeur bij relatief nieuwe, moderne diesels.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 27.01.2023 - 23:18  ·  #42
Bijzonder voor zo'n recente auto. Ongelooflijk ook (voor mij althans).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 00:48  ·  #43
ik lees op het internet dat eigenlijk voor de DPF 3 miljoen normaal is. Als dat zo zou zijn dan doet de DPF helemaal niks meer of er is iets helemaal niet goed met het motor management
Kan iemand die 3 miljoen beamen ?

Volgens mij hoef je je over afkeur en toch door rijden niet zo heel druk te maken
De verzekering kan dit niet aangrijpen als je een ongeluk hebt want de rest van de auto was goed, en dat kun jij dus aan tonen.

En wat er kan gebeuren is dat je een bekeuring thuis krijgt , en die duurt over het algemeen veel langer dan een paar weken voor dat die gestuurd wordt en is nu ook niet al te hoog met 150 Euro
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 08:08  ·  #44
Ik zou een toevoeging proberen, wat Bolbo ook al zei. Een injectorreiniger oid.
Half uurtje voor de test even flink blazen.
Baat het niet, schaadt het niet.

En ik zou ook even de tank vol gooien met premium diesel, als je dat al niet doet
Deze verbrandt met veel minder roet.
Nog beter is GTL, wat voor een nog schonere verbranding zorgt.
Wel een stuk duurder, maar als dit helpt voor weer een verse APK......
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 09:28  ·  #45
3 miljoen is een factor 30 teveel , een goed functionerende motor met DPF moet dik onder de 100.000 deeltjes zitten
als je hem net onder de miljoen krijgt heb je een jaar later toch weer een probleem
 
Selected quotes for multi-quoting:   0