Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 10:28  ·  #46
Toevoeging Ja, net een voorbeeld gelezen waar met toevoegingen de uitstoot van 1.4miljoen naar 3.5miljoen ging
Daarnaast moet je wel heel zeker weten dat je toevoeging geen nadelige gevolgen heeft voor de DPF
https://www.youtube.com/watch?v=Hyckl7quQd0

Hier laten ze een binnen kant van een DPF zien die chemisch gereinigd was, en daardoor behoorlijk dicht is gaan zitten.

Ik ga van mij Volvo en Sprinter eens de verschil druk bekijken. er moet een behoorlijk druk verschil zijn tussen voor en achter de DPF. Als dat er niet is weet ik genoeg.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 10:53  ·  #47
Quote door HenkJanV70

Er werd gevraagd om meer ervaringen, nou, ik heb er eentje... Vanmorgen is mijn V70 2014 afgekeurd wegens een 3 miljoen score uit de deeltjestest. Geen seconde bij stilgestaan, gezien de staat van de auto. Verder was hij ook helemaal perfect, aldus de keurmeester. Ik kan er nu nog 4 dagen 'legaal' mee rijden en pieker me suf waar ik nu goed aan doe!

Na een rondje bellen blijkt dat veel garagehouders hun hart vasthouden vanwege de vele afkeur bij relatief nieuwe, moderne diesels.


Ik heb hier geen verstand van maar als zo’n auto zoveel deeltjes uitstoot.

Zie je dan ook steeds rook achter de auto?

Wat ik me ook afvraag.
Kan een vorige eigenaar zaken hebben laten weg programmeren?
Ik lees wel eens wat over egr kleppen enzo.
Maar weet niet precies wat ze dan doen,
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 10:56  ·  #48
Quote door bartk

ik lees op het internet dat eigenlijk voor de DPF 3 miljoen normaal is. Als dat zo zou zijn dan doet de DPF helemaal niks meer of er is iets helemaal niet goed met het motor management
Kan iemand die 3 miljoen beamen ?

Volgens mij hoef je je over afkeur en toch door rijden niet zo heel druk te maken
De verzekering kan dit niet aangrijpen als je een ongeluk hebt want de rest van de auto was goed, en dat kun jij dus aan tonen.

En wat er kan gebeuren is dat je een bekeuring thuis krijgt , en die duurt over het algemeen veel langer dan een paar weken voor dat die gestuurd wordt en is nu ook niet al te hoog met 150 Euro


Een verzekering zal alles aangrijpen om onder uitkeren uit te komen.
Het laatste waar ik vertrouwen in heb zijn verzekeringsmaatschappijen.

Een kind brengt het geld er naartoe maar de duvel haalt het er niet meer op.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 11:26  ·  #49
ze kunnen roetuitstoot echt niet gebruiken om niet uit te keren.
Zelfs met een verlopen APK is het voor een verzekeringsmaatschappij al heel moeilijk om niet te hoeven uit te keren. De verzekeringsmaatschappij moet namelijk aantonen dat de auto ondeugdelijk was op het moment van het ongeluk.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 11:29  ·  #50
Daar naast Van de RDW site
Quote
Als uw voertuig wordt afgekeurd voor de APK, dan heeft u vanaf de vervaldatum nog 2 maanden de tijd om het voertuig te laten repareren. In die 2 maanden mag u niet meer met het voertuig rijden, behalve als u onderweg bent naar de garage voor de APK-keuring. Dat moet u kunnen aantonen.


Voor het einden van die twee manden krijg je ook geen bekeuren.
En er staat dat die twee maanden niet in gaan na de afkeur, maar na de vervaldatum van de laatste goed keuring
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 11:31  ·  #51
Ik laat mijn auto altijd 2 maand van te voren keuren.
Dan heb ik 4 maanden om het probleem te laten oplossen.
MdG
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 54
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 12:39  ·  #52
Onlangs heb ik de motor van mijn V70 D4 euro6 volledig laten reinigen (BG Dynamic Engine Cleaning) . Na de reiniging was de emissie 23.000. Helaas, is een reiniging geen garantie dat je onder de 1.000.000 uitkomt.

Een mogelijk alternatief is om niet fossiele diesel te tanken, maar Neste MY Rebewable Diesel (100% blauwe diesel (niet met de verhouding 20% : 80%)
(Tekst van de website: "Omdat blauwe diesel de roetuitstoot reduceert tot wel 70% in vergelijking met fossiele diesel, wordt de EGR-klep in de motor ook veel minder snel vuil. Dit is goed voor de motor. Alle uitlaatgas-nabehandelsystemen worden minder zwaar vervuild door blauwe diesel.")

Ik hoop dat het uitkomst biedt.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 14:40  ·  #53
Jammer dat er VOOR de reiniging geen meting gedaan is…
Geeft niet echt een goed beeld zo….
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 16:46  ·  #54
Collega met euro6 diesel zonder roetfilter heeft 3 miljoen deeltjes
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 16:57  ·  #55
Quote door hermanusb

Collega met euro6 diesel zonder roetfilter heeft 3 miljoen deeltjes


Euro 6 zonder roetfilter is geen euro 6;).
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 16:58  ·  #56
Ik ga 1 Maart voor de APK. Voor de zekerheid toch maar even aan de premium diesel en dan maar duimen draaien.

Wat een vervelend gedoe is dit. :devil:
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 16:59  ·  #57
Quote door hetschaap

Quote door hermanusb

Collega met euro6 diesel zonder roetfilter heeft 3 miljoen deeltjes


Euro 6 zonder roetfilter is geen euro 6;).


Je meent het echt?
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 694
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 18:27  ·  #58
Quote door FritsXC70

Ik ga 1 Maart voor de APK. Voor de zekerheid toch maar even aan de premium diesel en dan maar duimen draaien.

Wat een vervelend gedoe is dit. :devil:


Bespaar je de moeite, helpt niet. Je kan beter een reis inplannen van circa 1 uur en dan de laatste 10 minuten als de motor warm is paar keer volgas doortrekken (tegen 4000tpm ofzo).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 18:37  ·  #59
Quote door trabbit

Quote door FritsXC70

Ik ga 1 Maart voor de APK. Voor de zekerheid toch maar even aan de premium diesel en dan maar duimen draaien.

Wat een vervelend gedoe is dit. :devil:


Bespaar je de moeite, helpt niet. Je kan beter een reis inplannen van circa 1 uur en dan de laatste 10 minuten als de motor warm is paar keer volgas doortrekken (tegen 4000tpm ofzo).


En hoe gaat dat helpen bij een roetmeeting die bij stationair toerental gedaan wordt.
Bij de oude roet meeting snap ik dat wat jij voorstelt, helpt . maar bji de deeltjes teller echt niet
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.01.2023 - 18:45  ·  #60
Quote door 1-wiel

Jammer dat er VOOR de reiniging geen meting gedaan is…
Geeft niet echt een goed beeld zo….

Heb laatst bij een auto de BG air-intake uitgevoerd. Euro 5 D4, zwaar vervuild. Voor de reiniging 1.6 miljoen deeltjes en na de reiniging en een week verder 800.000. Helaas nog steeds geen garantie dat dit bij elke auto zo werkt. Elke auto vergt een unieke aanpak...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0