Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 17:16  ·  #76
Quote door Jack van Iersel

Vorig weekend de melding gekregen dat de V70 over 2 maanden APK moet hebben.
Heel het deeltjegeneuzel heeft mij wel wat aan het denken gezet en heb een hekel aan afwachten.
Mijn auto moet over ca. 7 weken een beurt hebben, dus vandaag de auto weggebracht voor een APK en alvast een check welke onderdelen er over 7 weken nodig zijn.

Gezien het allemaal vrij nieuw is voor iedereen, hieronder wat informatie om er wat feeling bij te krijgen of je er goed of slecht voor staat.

Feiten:
Auto: V70n D5 (de 185pk versie)
Bouwjaar: 2006 Euro4
Transmissie: Geartronic
KM-stand: 309.500km
Onderhoud: elke 20.000km
Obbetune: Ja, 220pk ca. 150.000km geleden
EGR: Uit, ca. 150.000km geleden
Inlaat gereinigd: Ja, ca. 150.000km geleden

Variabelen:
Rijpatroon: 1.000-1.200km per week, waarvan ca. 150km rondom de kerk, de rest snelweg Nederland en Belgie. Dus 100km/h en 120km/h
Rijgedrag: Doorrijden, maar niet gehaast.
Tanken: A-merken (BP/Shell/Texaco/Esso), wél de "gewone" diesel

Uitslag roetdeeltjestelling: 795.000 stuks

Geslaagd :):):)


Mooie complete reactie! Veel kilometers nog gewenst.
Richard_Z
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 18:18  ·  #77
Ah, mooi topic.
In mijn geval doet mijn neefje (automonteur van beroep) het onderhoud en mijn APK is pas in november ofzo. Maar omdat we nieuwsgierig waren hebben we de V70 twee weken geleden aan de testkast gehangen op zijn werk.

Onderstaande heb ik het lijstje van Jack overgenomen:

Feiten:
Auto: V70n 2.4d (de 163pk versie)
Bouwjaar: 2007 Euro4
Transmissie: M6
KM-stand: 433.xxx km
Onderhoud: elke 15.000km in elk geval olie en wat er meer nodig is. Castrol Edge Titanium 5w-30 C3 (met name die C3 ben ik altijd op gebrand)
Obbetune: Ja, 220pk ca. 70.000 km geleden, daarvoor was de auto ook al getuned, maar met een hele vreemde koppelcurve.
EGR: Uit, ca. 70.000 km geleden
Verstuivers vervangen: Alle 5, ca. 70.000 km geleden. (2 vielen toen nog net binnen meetwaarden, 3 erbuiten)
Inlaat gereinigd: Ja, ca. 40.000 km geleden, toen we de boel open hadden zoveel mogelijk handmatig eruit gehaald, daarna het gehele traject chemisch gereinigd.
Klepstoters en tuimelaars vervangen: Ja, ca 7000 km geleden.

Variabelen:
Rijpatroon: +/- 700 km per week, waarvan ca. 50km rondom de kerk, de rest snelweg Nederland. Dus 100km/h en 120km/h
Rijgedrag: Rustig warm rijden, na een paar kilometer de autoweg/snelweg op. En soms als de auto warm is even door/schoon trappen.
Tanken: lokale dorpspompen: Tink, Tamoil, de "gewone" diesel.

Uitslag: Geslaagd met letterlijk 0 op de teller. En ja, de tester zat echt in de uitlaat, niet ernaast. :-D
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 18:32  ·  #78
Ik ga begin Maart. Vandaag toch maar even Total Excellum in de tank gegooid.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 19:35  ·  #79
Quote door Richard_Z

Ah, mooi topic.
In mijn geval doet mijn neefje (automonteur van beroep) het onderhoud en mijn APK is pas in november ofzo. Maar omdat we nieuwsgierig waren hebben we de V70 twee weken geleden aan de testkast gehangen op zijn werk.

Onderstaande heb ik het lijstje van Jack overgenomen:

Feiten:
Auto: V70n 2.4d (de 163pk versie)
Bouwjaar: 2007 Euro4
Transmissie: M6
KM-stand: 433.xxx km
Onderhoud: elke 15.000km in elk geval olie en wat er meer nodig is. Castrol Edge Titanium 5w-30 C3 (met name die C3 ben ik altijd op gebrand)
Obbetune: Ja, 220pk ca. 70.000 km geleden, daarvoor was de auto ook al getuned, maar met een hele vreemde koppelcurve.
EGR: Uit, ca. 70.000 km geleden
Verstuivers vervangen: Alle 5, ca. 70.000 km geleden. (2 vielen toen nog net binnen meetwaarden, 3 erbuiten)
Inlaat gereinigd: Ja, ca. 40.000 km geleden, toen we de boel open hadden zoveel mogelijk handmatig eruit gehaald, daarna het gehele traject chemisch gereinigd.
Klepstoters en tuimelaars vervangen: Ja, ca 7000 km geleden.

Variabelen:
Rijpatroon: +/- 700 km per week, waarvan ca. 50km rondom de kerk, de rest snelweg Nederland. Dus 100km/h en 120km/h
Rijgedrag: Rustig warm rijden, na een paar kilometer de autoweg/snelweg op. En soms als de auto warm is even door/schoon trappen.
Tanken: lokale dorpspompen: Tink, Tamoil, de "gewone" diesel.

Uitslag: Geslaagd met letterlijk 0 op de teller. En ja, de tester zat echt in de uitlaat, niet ernaast. :-D


Dan zou ik ‘m persoonlijk toch nog eens testen. Ik ben niet roomser dan de paus, dus 0 deeltjes uit een uitlaat is eigenlijk niet mogelijk.
Richard_Z
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.02.2023 - 20:58  ·  #80
Ik snap je cynische gedachte helemaal Jack. Die ging ook door mij heen.

De testkast was gewoon keurig opgestart zonder foutmeldingen.
We hebben twee keer een meting gedaan, de motor stond ook echt aan en liep stationair en ik heb geen bypass klep in de uitlaat :-).

Ik was met mijn neefje te gast op zaterdag in de garage van zijn werkgever en mocht gratis een meting doen, dus ik heb mij gedragen. Maar ik heb voorzichtig voorgesteld of we niet een auto moesten testen waarvan we zeker wisten dat hij afgekeurd zou worden.

Mijn neefje en zijn werkgever hadden er echter het volste vertrouwen in dat de meting juist was. Dit hadden ze ook al vaker gezien.
De conclusie was dat mijn roetfilter dus schoon is, werkt en echt de uitlaatgassen reinigt. Tot het punt van een regeneratie natuurlijk.

Maar goed, we gaan het meemaken in november :-)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 10:26  ·  #81
0 deeltjes lijkt mij ook bijkans onmogelijk.
Maar misschien zijn de wonderen de wereld nog niet uit,.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 10:36  ·  #82
Zat de stofkap nog op de sonde? 😇
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 12:23  ·  #83
Quote door Richard_Z

Ik snap je cynische gedachte helemaal Jack. Die ging ook door mij heen.

De testkast was gewoon keurig opgestart zonder foutmeldingen.
We hebben twee keer een meting gedaan, de motor stond ook echt aan en liep stationair en ik heb geen bypass klep in de uitlaat :-).

Ik was met mijn neefje te gast op zaterdag in de garage van zijn werkgever en mocht gratis een meting doen, dus ik heb mij gedragen. Maar ik heb voorzichtig voorgesteld of we niet een auto moesten testen waarvan we zeker wisten dat hij afgekeurd zou worden.

Mijn neefje en zijn werkgever hadden er echter het volste vertrouwen in dat de meting juist was. Dit hadden ze ook al vaker gezien.
De conclusie was dat mijn roetfilter dus schoon is, werkt en echt de uitlaatgassen reinigt. Tot het punt van een regeneratie natuurlijk.

Maar goed, we gaan het meemaken in november :-)


Dus in principe kan je met jouw uitlaatgassen een zogenaamde clean room vullen? 🤔
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 13:10  ·  #84
Volgens mij staat dat er niet. Er zitten alleen geen deeltjes in de gassen. Ze zullen bij ASML niet blij zijn als je met je 0-op-de-meter Volvo de cleanroom in rijdt :lol: (ze worden al bood als je je overal niet tot boven dicht zit kan ik uit ervaring vertellen :D)
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 15:38  ·  #85
Maar als er geen deeltjes uitkomen, zuiverd de motor dus de lucht van deeltje, want er gaan zeker wel deeltjes de motor in, en alle deeltjes worden allemaal tegen gehouden door het roet filter dus. De luchtzuivering van een clean room kost miljoenen, dus zou het een goed kopen oplossing zijn.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 15:39  ·  #86
Volgens mij gaat het letterlijk om deeltjes/particles. Dan kan er nog steeds wel gas uitkomen
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 15:40  ·  #87
dat de uitlaat gassen niet gezond zijn is een ander probleem :-)
Maar ik geloof echt niet dat er 0 uitkomen, is niet mogelijk
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 15:41  ·  #88
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 17:03  ·  #89


klopt.

euro 6 diesels kunnen minder deeltjes uitstoten in vergelijking met euro6 benzine auto's alleen nergens staat 0.

volgens mij kan het nl echt niet dat een auto 0 deeltjes uitstoot.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.02.2023 - 22:43  ·  #90
Het zijn blijkbaar 0 deeltjes van de specifieke deeltjesgrootte die er wordt gemeten, dat kan in theorie gewoon. Met die meting worden niet alle maten deeltjes gemeten, maar slechts een beperkte bandbreedte van deeltjesgrootte. oftewel, die auto stoot gewoon deeltjes uit, alleen zijn die deeltjes groter of kleiner dan het meetbereik van de test.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0