Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
Parkstad
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 146
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

roetdeeltjes teller

 · 
Posted: 06.02.2023 - 16:35  ·  #91
Vorige week effe naar de APK, bij de volvo dealer
nou ik was benieuwd V70 D4 205.000 km éuro 6
Test...950 roetdeeltjes verbluft
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 10:50  ·  #92
Hier mijn bijdrage

Feiten:
Auto: S60 D3 D5204T2 of D5204T3 (de 163pk versie)
Bouwjaar: 2011 Euro5
Transmissie: Hand
KM-stand: 290.000km
Onderhoud: elke 30.000km
Roetfilter: Origineel
EGR: Origineel
Inlaat gereinigd: Nee

Variabelen:
Rijpatroon: 140km snelweg per dag (100/110kmph)
Tanken: Gewone Esso diesel

Uitslag roetdeeltjestelling: 2.000.000 stuks

Ik ben serieus aan het overwegen om het roetfilter af te melden en €25,- pm extra wegenbelasting te betalen. Als een nieuw roetfilter €1500,- gaat kosten (als dat het probleem überhaupt oplost) dan kan ik daar 40maanden voor rijden...

Dinsdag gaat hij voor een hele dag terug naar de garage, omdat ze nu alleen maar een APK met beurt hadden ingepland. Maar ik laat ze niet lang rommelen...
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 12:49  ·  #93
Door het roetfilter af te melden is je probleem opgelost.
De deeltjesteller vervalt dan bij apk, alleen de oude roettest blijft verplicht.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 17:12  ·  #94
Quote door Johan XC70

Door het roetfilter af te melden is je probleem opgelost.
De deeltjesteller vervalt dan bij apk, alleen de oude roettest blijft verplicht.


Is toch gewoon belachelijk dit. Waar zijn wij mee bezig in NL?

Met afkopen is het "probleem" opgelost? Welk probleem??

Als dit het gevolg is vanons "milieu bewust" beleid sloop ik het roetfilter er ook gelijk maar onder weg. Dan gaat hij gelijk een stuk beter lopen. Wat een onzin gedoe dit! :(.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 17:55  ·  #95
Eens Frits !!!
Het gaat vaak over geld en niet over het milieu.
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 18:00  ·  #96
Net een flesje injector cleaner er in gekiept en sinds vandaag in z'n 4 op de snelweg gereden. Tot dinsdag rij ik nog zo'n 300km. Fingers-crossed dat het wat uitmaakt...


Als ik het roetfilter afmeld moet hij wel nog door de ouderwetse roettest komen. Maar ik neem aan dat dat voor een moderne auto geen probleem zou moeten zijn. Maar ik laat het ze wel eerst controleren voordat ik hem afmeld...
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 18:30  ·  #97
Hoe werkt dat afmelden dan, je koopt het maandelijks af door de schatkist iets te sponsoren. Maar je dpf blijft wel zitten neem ik aan, anders moet je nog software aanpassingen doen. Dus de roettest zal voor 99% van de gevallen geen probleem meer geven.

Maar de verschillen tussen autos onderling zijn wel groot.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 18:56  ·  #98
Bij auto's tot 2017 kan het roetfilter afgemeld worden bij het RDW, aan de auto verandert niets en ook de emmisieklasse blijft gelijk.
Je gaat alleen een fijnstotoeslag betalen.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 19:03  ·  #99
Quote door Johan XC70

Bij auto's tot 2017 kan het roetfilter afgemeld worden bij het RDW, aan de auto verandert niets en ook de emmisieklasse blijft gelijk.
Je gaat alleen een fijnstotoeslag betalen.


Weet je zeker dat de emissieklasse gelijk blijft (euro 3/4/5/6 classificatie)? Ik kan me voorstellen dat ‘ze’ dat ook nog wel gaan aanpassen gezien alle mileuzones etc. Dat is voor mij namelijk de reden zijn om het zaakje wél te repareren mocht de deeltjesmeting te hoog uitvallen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 19:14  ·  #100
Quote door hetschaap

Quote door Johan XC70

Bij auto's tot 2017 kan het roetfilter afgemeld worden bij het RDW, aan de auto verandert niets en ook de emmisieklasse blijft gelijk.
Je gaat alleen een fijnstotoeslag betalen.


Weet je zeker dat de emissieklasse gelijk blijft (euro 3/4/5/6 classificatie)? Ik kan me voorstellen dat ‘ze’ dat ook nog wel gaan aanpassen gezien alle mileuzones etc. Dat is voor mij namelijk de reden zijn om het zaakje wél te repareren mocht de deeltjesmeting te hoog uitvallen.


Ik weet wel zeker dat je meer gaat betalen omdat de Euro emissie klasse aangepast gaat worden.
Kortom, je mag nergens meer naar binnen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 19:33  ·  #101
Vandaag ook afgekeurd 2.4D Euro 4 uit 2007 @380.000 kms
Zo duur zijn die filters niet. 3x tanken is duurder, dus er moet gewoon een nieuwe onder.
MAAR waar vind ik er één? Niet leverbaar is tegenwoordig de standaard tekst op de websites.

En pak je dan Coririet of Silicium-Carbide?
Welk merk is OEM?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 19:59  ·  #102
Welke emissie krijgt jou Euro4 dan ?
Hij is al Euro 4 net als mijn Mercedes sprinter zonder Roetfilter registratie

Voor Euro 5 weet ik het niet want volgens mij zijn er geen Euro 5 Diesels zonder roet filter

Roetfilters met coderite zijn nog wel te verkrijgen. Zelfs 1 voor 185 139 Euro
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 20:06  ·  #103
Quote door Vogel

Quote door hetschaap

Quote door Johan XC70

Bij auto's tot 2017 kan het roetfilter afgemeld worden bij het RDW, aan de auto verandert niets en ook de emmisieklasse blijft gelijk.
Je gaat alleen een fijnstotoeslag betalen.


Weet je zeker dat de emissieklasse gelijk blijft (euro 3/4/5/6 classificatie)? Ik kan me voorstellen dat ‘ze’ dat ook nog wel gaan aanpassen gezien alle mileuzones etc. Dat is voor mij namelijk de reden zijn om het zaakje wél te repareren mocht de deeltjesmeting te hoog uitvallen.


Ik weet wel zeker dat je meer gaat betalen omdat de Euro emissie klasse aangepast gaat worden.
Kortom, je mag nergens meer naar binnen.


Dat is dus ook wat ik begrepen heb.
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 20:13  ·  #104
Quote door Vogel

Quote door hetschaap

Quote door Johan XC70

Bij auto's tot 2017 kan het roetfilter afgemeld worden bij het RDW, aan de auto verandert niets en ook de emmisieklasse blijft gelijk.
Je gaat alleen een fijnstotoeslag betalen.


Weet je zeker dat de emissieklasse gelijk blijft (euro 3/4/5/6 classificatie)? Ik kan me voorstellen dat ‘ze’ dat ook nog wel gaan aanpassen gezien alle mileuzones etc. Dat is voor mij namelijk de reden zijn om het zaakje wél te repareren mocht de deeltjesmeting te hoog uitvallen.


Ik weet wel zeker dat je meer gaat betalen omdat de Euro emissie klasse aangepast gaat worden.
Kortom, je mag nergens meer naar binnen.


Als het roetfilter is uitgeschreven wordt de emissieklasse vastgesteld op basis van het bouwjaar. In mijn geval blijft hij gewoon klasse 5/Euro5. Vreemd maar waar;
https://www.rdw.nl/particulier…an-uw-auto

Staat dus helemaal los van de fijnstoftoeslag...
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.02.2023 - 20:22  ·  #105
Quote door bartk

Welke emissie krijgt jou Euro4 dan ?
Hij is al Euro 4 net als mijn Mercedes sprinter zonder Roetfilter registratie

Voor Euro 5 weet ik het niet want volgens mij zijn er geen Euro 5 Diesels zonder roet filter

Roetfilters met coderite zijn nog wel te verkrijgen. Zelfs 1 voor 185 139 Euro


Die van 139 laat ik denk ik even links liggen.
De eerste 2 bestellingen (op de site gewoon voorradig) zijn al gecanceld door de verkopers.
Ik hoop nu een Walker (Cordiriet) van AutoDoc wel te mogen ontvangen.
Liefst nog deze maand en in een verpakking die niet in 5 stukken ligt, maar dat is misschien veelgevraagd voor AutoDoc
 
Selected quotes for multi-quoting:   0