Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.02.2023 - 16:27  ·  #121
Ik heb het vroeger wel eens bijgehouden. Een regeneratie bij elke 1600-1800km.

Quote door hermanusb

Ik heb het gevoel dat olie verbruik de eerste indicator is voor een probleem bij de deeltjes test.
Tweede indicatie voor een probleem is hoe vaak de auto gaat regenereren.

Althans ik denk als je auto elke 200 km begint te regenereren dat je dan een serieus probleem hebt.
Dus vraag me af hoevaak een diesel ongeveer zou moeten regenereren.
Elke 500km?
Elke 1000km??


Is daar niet een indicatie voor? Als het filter vol is begrijp ik ook nog wel.
Maar als die te snel vol is dan merk je het toch vanzelf tijdens het rijden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.02.2023 - 18:05  ·  #122
Dat is minder dan fabriekopgave, misschien gebruikte je premium diesel?
In het boekje van mijn auto (MY09) staat letterlijk "Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt het filter om de 300–900 kilometer geregenereerd."
Ik heb het in het verleden ook wel eens bekeken met de dongel en ik kwam inderdaad op ongeveer 1 regeneratie per tank wittepompdiesel (hier in de bergen, en met gemengd gebruik en automaat rij ik ongeveer 800km op een tank).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.02.2023 - 18:10  ·  #123
Ja, premium diesel.
Maar met veel stadsverkeer regenereerd ie sneller
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.02.2023 - 18:10  ·  #124
Maar ik ben dus benieuwd hoevaak een auto regenereerde die achteraf blijkbaar slecht uit de deeltjes test komt,

Ik rij ook moeiteloos meer dan 800 km voor hij regenereert maar ik rij eigenlijk alleen maar ritjes van 72 km naar mijn werk en weer terug.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.02.2023 - 19:24  ·  #125
Nou wanneer mijn D3/D4 2012 regenereert kan ik je precies zeggen want dat hou ik bij. Vraag met niet waarom....
Maar elke 1500-1800km, dit is met uitgeschreven EGR klep.
Hiervoor met werkende EGR was het 800-1200km, alles afhankelijk van de gebruik (snelweg etc...).
Ik tank altijd premium van de makro, heet diesel energy.

Edit: zodra regeneratie start rij ik desnoods een afrit verder om proces geheel af te ronden. Maar ben erg benieuwd naar de apk in juli.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.02.2023 - 19:55  ·  #126
De mijne moet ook in juli. En bij mij is ook de EGR weggeschreven.
En ik maak de regeneratie ook altijd af...😉
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 01:30  ·  #127
Quote door bartv70

Nou wanneer mijn D3/D4 2012 regenereert kan ik je precies zeggen want dat hou ik bij. Vraag met niet waarom....
Maar elke 1500-1800km, dit is met uitgeschreven EGR klep.
Hiervoor met werkende EGR was het 800-1200km, alles afhankelijk van de gebruik (snelweg etc...).
Ik tank altijd premium van de makro, heet diesel energy.

Edit: zodra regeneratie start rij ik desnoods een afrit verder om proces geheel af te ronden. Maar ben erg benieuwd naar de apk in juli.


Ben wel benieuwd hoe je dit ziet. Ik merk er niks van.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 06:06  ·  #128
Heb een klein schermpje hangen gekoppeld aan de OBD, dat schermpje is Ultragauge EM en heb ik zo ingesteld dat ik altijd de kvs temp zie en dpf temp. Aan de dpf zie ik de temperatuur ineens omhoog gaan en dat duurt 20-30 min met als top 650gr.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 09:07  ·  #129
Ik heb me redelijk ingelezen, en 1 van de ding die hier op het forum wel eens langs komt is dat je het regeneratie proces niet hoeft af te maken en dat dit geen nadelige gevolgen heeft. Blijkbaar is dat niet waar elke keer als het roet filter regenereert wordt hij veel warmer dan normaal en zet deze dus meer uit. Hier door slijt hij en komen er scheurtjes in het filter dus meer regenereren is filter eerder kapot. Door het regenereren niet af te maken zal er dus vaker geregenereerd moeten worden en zal het roetfilter dus harder slijten. Ik maak ze over het algemeen af. Is maar 10-15min extra rijden.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 09:12  ·  #130
Mijn diesel regenereert ook maar 1x elke 1,25 maand, wat ongeveer 1500-1800km is.
Ik tank altijd BP Ultimate en rij meestal ruim 90% snelweg / N-weg.
Begin maart is mijn auto aan de beurt voor z'n jaarlijkse check ;)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 09:33  ·  #131
Veel roetfilters komen vervroegd aan hun einde doordat het regeneratieproces telkens niet afgemaakt wordt. Voornamelijk dus door te veel korte afstanden te rijden, zodat het dpf niet de kans krijgt om weer helemaal schoon te branden. Dit is funest voor die dingen.
Zo heeft mijn zwager er het afgelopen jaar een nieuwe onder moeten laten zetten.

Quote door bartk

Ik heb me redelijk ingelezen, en 1 van de ding die hier op het forum wel eens langs komt is dat je het regeneratie proces niet hoeft af te maken en dat dit geen nadelige gevolgen heeft. Blijkbaar is dat niet waar elke keer als het roet filter regenereert wordt hij veel warmer dan normaal en zet deze dus meer uit. Hier door slijt hij en komen er scheurtjes in het filter dus meer regenereren is filter eerder kapot. Door het regenereren niet af te maken zal er dus vaker geregenereerd moeten worden en zal het roetfilter dus harder slijten. Ik maak ze over het algemeen af. Is maar 10-15min extra rijden.
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 54
Berichten: 452
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 10:15  ·  #132
Ik snap niet echt hoe jullie merken dat regenereren bezig is..
Ik merk niets bij mijn C70D5 euro 4.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 128
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 10:21  ·  #133
Quote door rifwachter

Ik snap niet echt hoe jullie merken dat regenereren bezig is..
Ik merk niets bij mijn C70D5 euro 4.


Bij de qubo van mijn werk merkte ik het aan de grote grijze wolken die er uitgeperst werden op de snelweg. Zo'n iedere 600/700 kilometer.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 10:24  ·  #134
Quote door rifwachter

Ik snap niet echt hoe jullie merken dat regenereren bezig is..
Ik merk niets bij mijn C70D5 euro 4.


Ik heb de verbruiks meter altijd in de dim staan. Die is altijd tussen 12 en 20 liter per km

Tijdens regeneratie gaat hij naar 9 a 10 km per liter.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 10:33  ·  #135
Idd, zo zie ik het ook....een fors hoger verbruik, zo'n 20min lang.
En na een regeneratie is ie wat feller.

Quote door hermanusb

Quote door rifwachter

Ik snap niet echt hoe jullie merken dat regenereren bezig is..
Ik merk niets bij mijn C70D5 euro 4.


Ik heb de verbruiks meter altijd in de dim staan. Die is altijd tussen 12 en 20 liter per km

Tijdens regeneratie gaat hij naar 9 a 10 km per liter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0