Evap problemen - P0441

koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Evap problemen - P0441

· 
Posted: 03.04.2025 - 21:45  ·  #1
Ik heb al tijden de melding P0441 Evaporative emission control system incorrect purge flow.
Deze melding is er niet de hele tijd, soms is het een paar dagen weg, waarna hij weer terug komt.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd:
- rook test, geen lekkage
- slangen zijn allen in goede staat
- nieuwe tankdop, het rubber was helemaal gaar en klikte toch al niet goed meer
- evap klep vervangen, maar hiermee is de evap melding er altijd, hier wordt het dus nog erger mee.
- diverse stukken slang vervangen die gaar waren, waaronder het stukje bij het rechter voorwiel.

Ik kan tijdens het rijden mijn fuel trims uitlezen. Deze zijn tijdens rijden erg stabiel. De LTFT hooguit +3%. Dit is al zolang ik de auto heb en zal ook zeker met het LPG systeem te maken kunnen hebben.
Bij stationair begint het gedoe, de ene dag is dan de STFT +20, de volgende dag is het weer -20%. Waarna het de derde dag weer gewoon rond de 0 stabiliseert.

Om nu verder te komen ben ik benieuwd naar wat de volgende onderdelen doen en hoe ik test of ze correct werken:

A: een soort Y splitsing
B: is dit een vacuüm schakelaar?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Evap problemen - P0441

· 
Posted: 03.04.2025 - 22:56  ·  #2
B is een vacuümschakelaar voor de rembekrachtiger - https://scandcar.com/rem-vacuumschakelaar-rembekrachtiger-benzine-s60-v70-s80-xc70-volvo-volvo-onderdeel-31400692.html

Die heb ik bij mijn V70 recent (moeten) vervangen omdat de originele los bungelde en ik deze terug aan het luchtfilterhuis wilde hangen. Helaas was het plastic broos en heeft hij die actie niet overleefd...

Als ik het goed begrepen heb, zorgt deze dat de rembekrachtiging gelijk werkt als je de motor gestart hebt.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 04.04.2025 - 09:07  ·  #3
A is een vacuüm ejector en maakt deel uit van het vacuüm systeem van je rembekrachtiger.
Wat ie precies doet is me alleen niet geheel duidelijk.

Ik heb eens ergens gelezen dat die B kan lekken van onder het dekseltje.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 04.04.2025 - 14:18  ·  #4
Dit is toch een non turbo? waar gaat de slang vanuit B naar rechts dan heen? Ikzelf denk dat A de klep is die zorgt dat er vacuum in je rembekrachtiging blijft als de motor uitgezet wordt. te controleren door te kijken of de slang die naar achteren loopt naar de rembekrachtiger gaat. B is dan de schakelaar van het evap systeem (slang naar beneden) maar waar leidt de slang naar rechts heen? of leidt die toch (ook) naar rembekrachtiger?
Bij mn s60 uit 2001 zit t allemaal anders in elkaar dus ik kan zelf niet checken... en Vida is ook niet bepaald duidelijk op dit punt
Tim Post
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.04.2025 - 14:21  ·  #5
Als je met het rijden een nette fueltrim hebt en bij stationair niet dan zou je als eerste denken aan toch een vacuüm lek. Heb je je evap klep ook al gecontroleerd? Ik kreeg zelf ook problemen met de evap, alles vernieuwd, tot aan afdoppen aan toe. Bleef rare fueltrims houden….bleek het de luchtmassameter te zijn. Die gaf nét te weinig lucht aan wat naar binnen ging. Deze vervangen en geen problemen meer

Selected quotes for multi-quoting:   0