Even een gekke olievraag

mbt Euro4 D5 motor met DPF off

 
 
 
 
 
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 26.02.2019 - 20:44  ·  #16
Quote door Jan-B

Quote door V70R^2

Heb er al aardig wat stuk gezien, viscositeit schijnt nogal een dingetje te zijn bij die dingen, 5W-40 zou de boosdoener zijn geweest, dus hou echt aan wat voorgeschreven is, 0W-30 of 5W-30. additievenpakket is ook wel interessant, maar interval nog veel meer, gewoon het interval op 10-15k km houden, 30k ertussen is Russisch roulette.


Adriaan, geldt die 10-15k ook voor benzine motoren?


Onomstotelijk is vastgesteld dat ongeachte welke brandstof de olie verzadigd is met vuil rond 7500-10.000km, dus rekken tot 15.000km is al lang zat, de additieven kunnen dan zeker niet meer alle vuil "mobiel" houden maar voor normaal gebruik is dat acceptabel.

30k is gekkenwerk, maargoed, we leven in het verbruikstijdperk met ikea mentaliteit, alles mag stuk en na 5 jaar willen we wat anders...

De fabrikant die 30k en long life aanbeveelt doet dat vanwege een schoner label, minder onderhoud is minder vervuiling, dus op papier leuk... Duurzaamheid worden ze bizar genoeg niet op afgerekend, en stuk gaat het toch pas buiten de garantie periode.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 26.02.2019 - 20:57  ·  #17
Quote door Janvis

Quote door JJM

Mijn advies: kies voor een C3 olie. En ververs voor de 20k. Viscositeit is dan minder belangrijk. Ikzelf gebruik afwisselend 0w30 en 5w40 (draaikont als ik ben😂)


100% mee eens. Na veel onderzoek gedaan te hebben ben ik ook over gegeaan naar een C3 olie. In mijn geval is het een 5W30 geworden maar in ons klimaat maat dat eigenlijk niet zo gekke veel uit. 0W30 is prima maar een wat dikkere is ook geen enkel probleem.

Een A5/B5 zou ik sowieso vermijden, die olie is puur op brandstof besparing gericht, geeft minder wrijving maar daardoor ook minder bescherming van je motor.


Ben ik niet mee eens. Deze olie is niet vrijgegeven door Volvo, het blok is er gewoon niet op geconstrueerd om deze olie te gebruiken. Zou echt bij de A5/B5 blijven. Het blok is ontworpen op deze olie, dus de mindere slijtage zal wel los lopen.
Waar ze echt van stuk gaan (en dat geldt ook voor de VEA diesels) is verdunning van de smeerolie met diesel. Er zijn al heel wat VEA diesels met een onaangenaam olieverbruik. wordt voornamelijk veroorzaakt door te kleine olieschraapveren icm vervuiling/olie verdunning. Ik zou echt niet zomaar een andere olie in het blok gooien.
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 42
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 26.02.2019 - 22:37  ·  #18
Wat mij bezig blijft houden is : a5 b5 vermijden, deze is om brandstof te besparen. Geeft minder wrijving en dus minder bescherming.

Hoe minder wrijving, dus iets schuift heel makkelijk langs iets anders, dan is de bescherming toch juist beter ?
Anders gezegd, andere olie geeft meer wrijving ( hitte, belasting) en beschermd dus beter.

De olie wissel interval zou naar mijn idee ook uit moeten maken of je diesel,benzine of gas rijd. Dieselmotoren vervuilen de motorolie sneller dan een benzinemotor op lpg.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 03:24  ·  #19
Heb er heel wat uren google zoekwerk inzitten alvorens ik ben overgegaan op de olie die ik nu gebruik...

Iedereen moet verder lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 07:23  ·  #20
Quote door V70R^2

Quote door Jan-B

Quote door V70R^2

Heb er al aardig wat stuk gezien, viscositeit schijnt nogal een dingetje te zijn bij die dingen, 5W-40 zou de boosdoener zijn geweest, dus hou echt aan wat voorgeschreven is, 0W-30 of 5W-30. additievenpakket is ook wel interessant, maar interval nog veel meer, gewoon het interval op 10-15k km houden, 30k ertussen is Russisch roulette.


Adriaan, geldt die 10-15k ook voor benzine motoren?


Onomstotelijk is vastgesteld dat ongeachte welke brandstof de olie verzadigd is met vuil rond 7500-10.000km, dus rekken tot 15.000km is al lang zat, de additieven kunnen dan zeker niet meer alle vuil "mobiel" houden maar voor normaal gebruik is dat acceptabel.

30k is gekkenwerk, maargoed, we leven in het verbruikstijdperk met ikea mentaliteit, alles mag stuk en na 5 jaar willen we wat anders...

De fabrikant die 30k en long life aanbeveelt doet dat vanwege een schoner label, minder onderhoud is minder vervuiling, dus op papier leuk... Duurzaamheid worden ze bizar genoeg niet op afgerekend, en stuk gaat het toch pas buiten de garantie periode.


Jij snapt het helemaal!
Het hadden mijn woorden kunnen zijn geweest.
En dan nog iets, de A5/B5 5w30 is speciaal voor de Ford motoren waar Ford de WSS-M2C913-C/D voor voorschrijft.
Dat is een heel andere olie dan de 0w30 A5/B5.
Die zou ik nooit in een D5 durven hebben.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 09:01  ·  #21
Quote door Janvis

Heb er heel wat uren google zoekwerk inzitten alvorens ik ben overgegaan op de olie die ik nu gebruik...

Iedereen moet verder lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt.


Dat ben ik helemaal met je eens. Ik wil ook graag overstappen op een betere olie dan de A5/B5, maar kan nergens onderbouwd vinden dat dit ook (op lange termijn!) gaat werken in de D5. Maw is een C3 olie een 1 op 1 vervanger voor A5/B5? Heb er ook heel veel uren zoekwerk in zitten, maar nog steeds geen antwoord. Vind het gewoon te riskant. En Volvo heeft het blok her-ontworpen rond deze olie, dus zou wel goed moeten zijn.
Wat heeft jou overgehaald om naar C3 te gaan, of heb je “bewijs” dat de C3 probleemloos een A5/B5 kan vervangen? Ik zie namelijk van alle deskundigen wel kanttekeningen bij de C3 vervanger.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 60
Berichten: 321
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 09:19  ·  #22
Wat meer info over olie soorten en wisselen, Klik hier
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 09:23  ·  #23
Een C3 olie is geschikt voor motoren met DPF, maar deze schijn je weer niet te moeten gebruiken in motoren ZONDER DPF.

Mijn oorspronkelijke vraag was: wat als je bij euro4 motor de DPF verwijderd en wegschrijft heb je dan in feite een euro3 motor weer? Een C3 zou juist niet meer mogen dan.

Wat was voordat Volvo de 0w30 A5/B5 olie voorschreef de voorgeschreven olie? Maw, welke sticker zat er onder de motorkap voor de A5/B5 sticker?

Gooien de eigenaren met deze aanpassingen aan de euro4 motor er nu ook andere olie in?

(ik weet een boel vragen, maar ik vind dit interessant nav praktijkverhalen en ervaring)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 09:35  ·  #24
C3 is een generieke olie klassificatie voor motorolie voor diesels ( met DPF )
A5-B5 0W30 is een typische Volvo eis, en niet alleen voor diesels met DPF, ook de 04- Euro 3 D5 en bijna alle 5 Cyl benzine hebben die sticker onder de kap zitten.
Wat je dus nooit moet doen is 30.000 rondrijden met motorolie in een diesel, tenzij je graag een ander blok er in wilt hebben.
Wat al lang bewezen is dat het gewoonweg niet kan....... en dan heb ik het over langere termijn....
Dan krijg je antwoorden van, ik heb er al een ton mee gereden op die manier....
( de vraag is eigenlijk, hoe lang wil je met de motor doen, de garantie komen ze echt wel door hoor, dus in Gotenburg is de kous daar mee af.
We hebben totale motorschades hier voorbij zien komen ( nieuw blok dus ) bij 180.000

Tuurlijk, hou je jezelf aan de 30.000 moet je dat zelf weten.

15000 is sterk aan te raden, en gebruik dan een goede long life volsyntheet, ( met C3 voor een diesel ) en of dat nu een 5W30 is of een 5W40 zal niet megaveel uitmaken.
Persoonlijk schenk ik alleen de 0W30 A5-B5 in de Volvo motoren die dat moeten hebben ( sticker onder de motorkap )
Wil de klant graag 5W30 kan dat ook.

Een olie ingenieur heeft mij ooit eens uitgelegd hoe zwaar motoren het tegenwoordig hebben, en vooral een diesel is de opstapeling van vervuiling dermate enorm ( roet en kool ) dat je eigenlijk bij de 5e oliewissel de olie voor Jan L. vervangt en dat hij einde van de straat al weer zo vervuild is door de opstapeling van alle vervuiling, dat de nieuwe motorolie al meteen weer verzadigd is...
En daar heb je een grote oorzaak te pakken voor de ( klepstoters/tuimelaars ) problemen bij de Euro 4.
Te lang rijden met te slechte olie kwaliteit is daar keihard de oorzaak van.
Ook maakt het aantal regeneraties heel veel uit....
Lekker in de stad en andere korte stukjes zijn dodelijk....

Eigenlijk moet je voorafgaan aan elke oliewiessel, de motor eerst reinigen met een speciale spoelolie, ( die is nu verkrijgbaar van WS2E ) je schrikt hoe vies de spoelolie er uitkomt. ( ook bij een benzine wagen trouwens )

Dit zijn de aanraders als je lang met je motor wilt doen...

Verder mag een ieder zelf weten welke olie men graag in de motor giet, maar dit zijn de feiten, en die mag een ieder op zn eigen manier intepreteren...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 11:10  ·  #25
Quote door IanM

wat als je bij euro4 motor de DPF verwijderd en wegschrijft heb je dan in feite een euro3 motor weer?


Nee, sowieso niet, want de Euro4 tov de euro3 heeft naast een dpf ook een andere EGR en wervelkleppen, en een ander inlaatspruitstuk, en een andere turbo. Constructietechnisch zullen er wellicht nog meer verschillen zijn, bijv. qua toleranties, waardoor de andere olie is voorgeschreven.

Mijn euro4 met EGR, dpf etc heeft zeker een ton prima gelopen op 5W30 C3.
Ik gebruikte C3 ter bescherming van het dpf. Origineel dpf, 275.000km, geen problemen. Vieze EGR, dat wel, maar na een middag poetsen was die ook weer schoon.
Eigenschappen van C3 zouden min of meer gelijk moeten zijn aan A5/B5 aldus deze website:
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html
behalve de verbeterde eigenschappen tav uitlaatgasnabehandeling (katalysator en dpf) en de zuinigheid.
Ik vergeleek de 2007 ACEA specificaties, maar als je dit verder leest zie je ook dat de ene A5/B5 of C3 specificatie de andere niet is, want de eisen veranderen met de jaren.

Ik zie C3 daardoor als een (voor het dpf) verbeterde versie van A5/B5.

C3 olie in een auto die voor A5/B5 gemaakt is, is volgens mij geen probleem. Als je geen dpf bescherming meer nodig hebt, kan je ook A3/B4 gebruiken. Die laatste kan je wél gebruiken in een blok wat voor A5/B5 gemaakt is, maar andersom kan niet. Het A5/B5 blok is geschikt voor olie met lage HTHS waarde (aanpassing euro4), het blok daarvoor (euro3) niet.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 11:13  ·  #26
MAar als C3 echt een vervanging zou zijn voor A5/B5 waarom mag het er volgens Volvo dan niet in?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 11:17  ·  #27
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 12:07  ·  #28
Quote door Bolbo

Mogelijk omdat de C3 minder goed scoort op zuinigheid, dus meer uitstoot geeft, en daardoor niet aan de emissie-eis voor goedkeuring voldoet.


De spijker op z'n kop.

De a4/b5 olie is echt puur in het leven geroepen vanuit milieu aspecten. Op meerdere plekken op het web lees je zelfs letterlijk dat de A4/B5 olie minder is gericht op bescherming van de motor en juist meer op een zo laag mogelijke uitstoot en een lager verbruik.

Juist die laatste aspecten, gecombineerd met het feit dat ik mijn DPF er nog onder heb zitten heeft me doen besluiten om over te gaan naar een olie de meer is gericht op bescherming van mijn motor en DPF. Zodoende kwam ik uit op de C3. De C wil zeggen dat het een LowSAPS olie is wat beter is voor je DPF en de 3 betekend dat de olie meer bescherming biedt voor de motor.

Mocht je geen DPF hebben dan zou je een A3/B4 olie ook kunnen overwegen zoals Bolbo ook aangeeft.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 12:21  ·  #29
Nou, de C3 specificatie is van na de tijd dat Volvo A5/B5 in auto's plakte. Is gewoon een nieuwere olie. Die bestond nog niet in 2006.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Even een gekke olievraag

 · 
Posted: 27.02.2019 - 12:22  ·  #30
Het wordt nog erger als je op E85 rijdt (de V70NN met 2.0F/2.5FT/T4F motoren), dan moet je elke 10.000 km de olie verversen, omdat ethanol de olie sterk vervuilt. Omdat E85 niet meer in NL wordt verkocht en ik dus alleen op benzine rijd, laat ik de olie ieder jaar verversen, ongeveer iedere 13.000 km. Daar zitten wel veel korte stukken (< 20 min.). De vorige eigenaren hebben volgens het onderhoudsboekje trouw elke 10.000 km de olie laten verversen, maar dat was in Zweden waar je E85 kan tanken.
Volgens Volvo moet er 5W30 in, ik weet dat de dealer er Castrol 5W30 in gooit maar niet welke precies (Edge of Magnatec), universele garage gooit er Kroon Oil Duranza LSP 5W30 in.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0