Door alle horror verhalen over de vast geslagen klepstoters bij de euro4 D5 motoren heb ik inmiddels zoveel topics gelezen (NL en internationaal) dat je er duizelig van wordt. Zeker wanneer je ook nog wil weten welke olie dan eigenlijk het beste is na 220.000km. Grootste boosdoener blijkt de diesel vervuiling in de olie te zijn door de lange intervallen. Verkort je deze tot 20dkm, of nog beter 15dk volgens de specialisten, dan zit je eigenlijk altijd prima.
Mijn 2007 D5 185 pk zou dus ook het 'beruchte' probleem kunnen krijgen. Op moment is er niks aan de hand qua bijgeluiden. Over olieverbruik kan ik niets zeggen, daarvoor heb ik de auto te kort. Volgens de factuur zit er een 5w30 ACEA a5/b5 olie in. En die is volgens de onderhoudsstempels elke 20dkm (of iets eerder) vervangen. So all is good!
De motor is echter nog helemaal standaard. Dan nu de hamvraag, wat nou als je de DPF laat verdwijderen en wegschrijven uit de software is het dan in feite weer een euro 3 motor? Zou er dan ook andere olie geadviseerd worden omdat je de 30dkm interval sowieso niet meer aanhoudt, maar ook geen rekening meer hoeft te houden met de DPF en dus de ACEA a5/b5 spec?
Zijn er mensen met een aangepakte D5 euro4 zonder werkende EGR en DPF die praktijk ervaring kunnen delen? dus niet 10dkm geleden, maar echt al vele vele 10dkm's hebben gereden? MOgelijk kunnen de forum sponsors hier wat ervaring over delen.
Misschien is het wederom de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ben hier erg benieuwd naar...
Mijn 2007 D5 185 pk zou dus ook het 'beruchte' probleem kunnen krijgen. Op moment is er niks aan de hand qua bijgeluiden. Over olieverbruik kan ik niets zeggen, daarvoor heb ik de auto te kort. Volgens de factuur zit er een 5w30 ACEA a5/b5 olie in. En die is volgens de onderhoudsstempels elke 20dkm (of iets eerder) vervangen. So all is good!
De motor is echter nog helemaal standaard. Dan nu de hamvraag, wat nou als je de DPF laat verdwijderen en wegschrijven uit de software is het dan in feite weer een euro 3 motor? Zou er dan ook andere olie geadviseerd worden omdat je de 30dkm interval sowieso niet meer aanhoudt, maar ook geen rekening meer hoeft te houden met de DPF en dus de ACEA a5/b5 spec?
Zijn er mensen met een aangepakte D5 euro4 zonder werkende EGR en DPF die praktijk ervaring kunnen delen? dus niet 10dkm geleden, maar echt al vele vele 10dkm's hebben gereden? MOgelijk kunnen de forum sponsors hier wat ervaring over delen.
Misschien is het wederom de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ben hier erg benieuwd naar...