Quote door HarryB
Ik heb afgelopen zomer ook een Magnifine filter ingebouwd in de retourleiding vanaf de radiator. Daar wordt de olie vlgs mij al gekoeld. Vanwaar die extra koeling? Heb ook wel eens gelezen dat rijwindkoeling niet standaard is, maar als er een radiator retour aanwezig is, dan is dit toch wel het geval....
Heb er trouwens olie in van Ardeca. Hoe zit die qua viscositeit?
Lees dit: alles staat al op dit forum, maar niemand zoekt of leest goed kennelijk.
Dit is een quote van wat Turbo desk heeft geplaatst. Hij is denk ik een van de weinigen die alles in de bak heeft gehad. Ik heb ter relevantie en leesbaarheid een en ander ingekort. Maar aan de tekst is niet gesleuteld.
"""
Ik wil hier even op inhaken. Ik denk dat ik de enige ben die alle soorten olie in mijn bak heb gehad en kan dus uit ervaring spreken.
De allereerste keer is mijn bak gespoeld met BG olie door Gery. Dat is slecht bevallen. Ondanks dat de olie niet gitzwart was. Blijkbaar was mijn koppelomvormer al ver heen. Door die gladde olie is mijn bak gaan trillen tijdens caravan trekken (shudder effect) en zijn mijn platen in de koppelomvormer kapot gegaan.
Direct na mijn vakantie heb ik er andere olie laten inpompen. Maar omdat Gery op vakantie was heb ik op aanraden van hem dit bij een collega laten doen. Die sukkel heeft er toen verkeerde olie in gepompt. Waarschijnlijk een VW variant. Daar was niet mee te rijden. Toen wist ik ook meteen hoe nauw het eigenlijk komt met de olie in onze bakken.
Gelukkig is dat toen snel oplost door er Mobil olie in te pompen.
Vergeet niet dat het niet alleen maar om het brein van de bak gaat maar dat ook je koppelomvormer niet het eeuwige leven heeft. Daar zitten ook platen in die slijten.
Dennis heeft daarna bij mij een nieuwe koppelomvormer geplaatst. Op mijn verzoek is er toen weer Mobil olie in gegaan. Deze zou dan dezelfde specificaties moeten hebben als de originele.
Ik heb daar een tijd mee rond gereden. Echter is mijn bak in de vakantie een paar keer goed warm geworden waardoor hij zelfs in de noodloop ging. Je kan dan alleen maar in de 1 en 2 rijden.
Omdat de Mobil olie geen volsyntheet is heb ik een half jaar geleden mijn bak opnieuw laten spoelen bij Obbe. Dit keer op aanraden van Dennis met een volsyntheet van Ardeca.
Dat vond ik best spannend, maar ik vertrouw Dennis volledig. Ik ken hem namelijk al wat langer.
Ik kan jullie vertellen dat dit de beste olie tot nog toe is. De olie word veel minder heet. Minder wrijving. De bak reageert veel vlotter. Veel minder hoog in toeren tijdens wegrijden. Ook met tussen acceleraties komt de auto vlotter weg. Het gevoel is veel beter. Er zitten ook speciale toevoegingen in om het trillen van de platen te verminderen. En dat helpt echt! En ik ben nogal een mierenneuker dus dat zegt wel wat. Veel rustiger.
"""
Nu over de extra filtratie, je moet snappen wat voor filtratieaanduidingen er bestaan.
1 micron is 1000ste mm.
Dat is klein, een filter kan gaan verstoppen, Dit kan ongewenste effecten hebben, dus met regelmaat dat filter vervangen
Verwar een extern filter niet met wat er in regel in een bak zit van b.v. een.audi of mercedes etc, dat is geen filter maar een zeef. In de Duitse documentatie worden die dingen Ziefe genoemd, en dat is dus echt een zeef.
Aangezien dat er nogal wat nieuwe spelers zijn op de markt loopt men nogal te drammen op het
Feit dat er een filter moet worden vervangen bij de spoeling..
Ja right, Wat een amateurs. Dè enige volvo na 1999 met een vervangbaar filter ( zeef ) is de gm bak in de 4 traps, en dan moet je er nog flink moeite voor doen ook.
Volvo schrijft dat niet eens voor...
En de de uiteraard de powershift, die heeft wel een vervangbaar filter aan de zijkant van de bak.
Bij vervanging van de atf is het mogelijk zinnig om die mee te pakken.
Verder zit er in alle AW dwarsgeplaatste bakken GEEN filter maar een metalen zeef die NIET vervangbaar is. Maakt deel uit van de constructie en zit ergens diep in de vak en zal alleen blokkeren als er iets aan pulp gedraaid is, een bus of koppeling etc.
Nu de externe koeler:
Uiteraard heb ik research gedaan en radiators gesloopt om te zien hoe effectief die koeling van de bak nu echt is...
Nou dat is teleurstellend, er loopt gewoon een pijp Door het koelwater heen, en daar moet ie het maar mee doen.
Aardig te weten dat er bij de c70 modellen 98-04 altijd een extra koeler tussen zit..... en ... Dat kan je zien in VIDA , als er af fabriek een trekhaak geleverd werd op de XC90 02-14 werd er in Torslanda altijd een extra koeler tussen gezet.. dat kan gewoon...
Een extra koeler neemt in de regel ongeveer 1l extra atf, dat is ook nog eens mooi, des te meer inhoud van de bak,,hoe langer de atf goed zal blijven.
Ja. De pomp in de bak kan inderdaad slijten, ik heb ook een meter, en meet ze ook eens, lage druk is inderdaad een indicatie dat de bak klaar is.
Het zal geen impact hebben als je er een extra koeler of filter tussen zet... mits hij niet verstopt.
Aangenomen dat je niet een radiator van woonkamerformaat voor de wagen gaat zetten, dan zou je wel flow problemen kunnen hebnen in verband met het te pompen volume.
Nu weer even over de atf, er is wederom pindakaas en pindakaas... welke heb je zelf het liefst?
Ze zien er allemaal lichtbruin uit...
We waren vorige maand in Las Vegas op de AAPEX om de laatste trends te zien.
Ook hebben we de directie van Ardeca uitvoerig gesproken, men gaat alleen voor kwaliteit, en doet geen water bij de wijn.
Als je echt de specs gaat bestuderen em vergelijken dan ziè je dat gewoon.
Zo word er high end volsyntheet gebruikt als basis, en de beste additieven die zeer lage slijtage garanderen. Fijn dat je bak dan langer mee gaat. En ook niet onbelangrijk speciale anti vibratie additieven die vibraties tegen gaan. Lijkt me ook niet onbelangrijk dacht ik.
Lage slijtage en zeer goed schakelen lijkt mij wat de mensen graag willen.
Ook in dit geval is atf van Ardeca rood en van andere merken ook rood.
Het gaat dus om de samenstelling. Een spotgoedkoop gemaakte atf kan dus nooit gelijk zijn aan de topmerken.