Extra 12v direct op accu ?

MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Extra 12v direct op accu ?

· 
Posted: 01.06.2021 - 22:24  ·  #1
Voordat ik het gewoon doe toch maar Ff navragen voordat de boel gaat roken ...

Ik heb voor de vakantie meestal een koelkast je in de auto. Ideal voor boodschappen en kaas in een warm land.

In de cabine heb ik achterin gewoon een 12v die werkt.

Maar ... in de kofferbak dus niet . Nu heb ik voor het eerst een accu in de kofferbak dus ik Da ht... twee draadjes naar zo’n 12v outlet waar die koelkast in kan.

Die is dan gelijk constant , dus niet afhankelijk van contact slot .

Kan / mag dat op die manier of moet dat anders en is er anders ergens een How to ofzo ?

De koelkast heeft een ding ertussen die constant meet wat de accu spanning is. Komt die op 11,5 Oid dan slaat de Koepka at af.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Extra 12v direct op accu ?

· 
Posted: 01.06.2021 - 22:28  ·  #2
Ja hoor, dat mag. Wel even een zwevende zekering ertussen ;)
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.06.2021 - 22:30  ·  #3
Quote door Doeke Dobma

Ja hoor, dat mag. Wel even een zwevende zekering ertussen ;)

Just to make sure 😂

Een spijker zekering of een klein maatje ?
En aan gezien ik echt a electro ben... dat zekeringetje...(5/10?) moet dat op de rode of de zwarte draad ?

Dus ff bij de sloop een mooie 12v outlet scoren en inde want zien te proppen.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 02.06.2021 - 00:06  ·  #4
Zekering dichtbij de + kant doen. Dan gaat t ook goed als de draad per ongeluk beschadigd.

Afhankelijk van wat je aan wilt sluiten de zekering kiezen. Wattage van apparaat gedeeld door 12v is je waarde. En dan een iets zwaardere waarde nemen.

Bedoel je trouwens dat je dit alles direct op je accu in de achterbak aansluit? Dan moet je wel rekening houden met dat dit de accu helemaal leeg kan trekken.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.06.2021 - 00:56  ·  #5
Quote door kjiratsiekoedel

Zekering dichtbij de + kant doen. Dan gaat t ook goed als de draad per ongeluk beschadigd.

Afhankelijk van wat je aan wilt sluiten de zekering kiezen. Wattage van apparaat gedeeld door 12v is je waarde. En dan een iets zwaardere waarde nemen.

Bedoel je trouwens dat je dit alles direct op je accu in de achterbak aansluit? Dan moet je wel rekening houden met dat dit de accu helemaal leeg kan trekken.

Kijk daar leer ik iets, het een op het ander delen, Thnx!

Ja gaat direct op de accu. Heb een constante plus nodig met contact en alles af om de koelkast te laten draaien.

Ter beveiliging zit er een apparaatje tussen de plug en de koelkast. Zodra die meet dat de accu onder bijv 11,5v komt sluit deze de boel af .

Waar ga ik overigens tegen aan lopen als ik de s60 spanningsloos maak omdat ik de accupolen ff los maak ?

Mijn vorige wagens hadden hooguit een radio die zijn zenders kwijt was.

Dit is moderner dus meer gedoe ?
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 02.06.2021 - 08:06  ·  #6
Je kan de auto probleemloos spanningsvrij maken. Alles blijft bewaard. Voordat je de accu weer aansluit de contactsleutel even in positie II zetten, zoals het boekje ook voorschrijft.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 02.06.2021 - 09:30  ·  #7
Bij de S60 van de eerste generatie zit de accu achterin, dus een permanente 12V is zo gevonden. :)
Met enig geluk is er zelfs een stekker aanwezig waar je een en ander zo (gezekerd) op in kunt pluggen. Maar daarvoor moet ik eerst het schema zien te vinden, in ieder geval is er een instructie om de trekhaak (met permanente 12V) zo op aan te sluiten.
https://accessories.volvocars….1/S60/2009

Mocht een en ander niet gaan zoals gepland, ik zie dat je in Utrecht woont, ik woon in Houten, je bent van harte welkom als je het niet erg vindt om van een afstandje toe te kijken als ik de boel voor je aansluit (ik ben tot en met eind juli voorzichtig ivm corona).
ikbat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 02.06.2021 - 09:52  ·  #8
Het kan zeker gewoon zoals beschreven.

Zelf in het verleden al wel eens vaker gedaan.
Maar wel een tip. Zorg dat je een startpack bij hebt.

Ook al is de apparatuur beveiligd. Dat geeft geen garantie op nog kunnen starten.
Heb dat zelf ook een paar keer gehad, je accu zit dan op een punt waar hij in optimale omstandigheden wel zou starten, maar slaat hij om wat voor rede niet direct aan, dan heb je echt die pack nodig om nog verder te kunnen.

Selected quotes for multi-quoting:   0