Hallo, graag wilde ik op 2 punten advies inwinnen. (Check ook mijn introductie als u wilt: even-voorstellen-stefan-t27820.html )
Een week geleden ongeveer moest ik de radiateur van mijn v70 laten vervangen door de monteur. De oude lekte koelvloeistof boven de 3500 toeren. Alles leek prima, tot ik onderweg naar huis merkte dat de koelvloeistoftemperatuur onderin bleef hangen, zelfs na 20 minuten rijden.
Eenmaal uitgestapt met de motor uit, hoor ik de fan blazen. Deze stond zelfs 5 minuten na afslaan van de motor nog te blazen. Volgende dag de auto opnieuw gestart, en de fan springt gelijk aan bij ijskoude motor. (Airco etc is uit).
Ik had besloten naar de garage terug te rijden en geloof het of niet, 1 minuut van de monteur vandaan gaat de fan uit. Monteur heeft alles nog even nagekeken maar zegt dat alles op zijn plek is. Heel misschien een thermostaat die slecht open / dicht gaat. Dit vind ik echter vreemd aangezien de auto altijd prima warm werd voor het vervangen van de radiateur. Ik heb hem gevraagd of de koelvloeistoftemperatuursensor niet beschadigd is geraakt, maar deze zou hij niet hebben aangeraakt dus die vermoed ik ook niet uit het niets.
Een paar dagen probleemloos gereden tot uit het niets weer de fan aanstond, met regen, 6 graden buiten en de koelvloeistoftemperatuur bijna helemaal onderin. Ik heb toen gegoogled en kwam iemand tegen met het zelfde probleem, en bij hem werd het opgelost door de accu 10 minuten los te koppelen. Ik heb dit gedaan, en gek genoeg slaat de fan niet meer aan en word de auto perfect warm. Ik vermoed echter dat dit door iets had moeten komen. Zou het kunnen dat de sensor het toevallig bij de radiateurwissel begeven heeft? En kan deze vervangen worden zonder thermostaathuis te openen?
Thermostaat twijfel ik niet echt aan omdat de fan na het loskoppelen van de accu uit bleef.
Tweede vraag (en misschien een tip voor sommigen) gaat over een vacuumslang.
Toen ik de garage uit wilde rijden na de eerder genoemde radiateurwissel, stotterde de motor enorm en viel de auto uiteindelijk stil. Motorkap open, monteur erbij. Blijkbaar was bij het ruimte maken voor de radiateurwissel een vacuumslang die al echt opgevreten was gebarsten bij het uiteinde. Deze slang zit aan 1 kant in het inlaatspruitstuk voorin en de andere kant in een sensor. Ik vraag me echter af of dit de map of evap sensor is waar ik weinig van weet. We hebben het slechte einde afgesneden en de slang teruggeplaatst met een klem. Motor loopt weer prima, maar hij raadde me natuurlijk aan bij de dichtstbijzijnde onderdelenzaak een half meter luchtslang van dezelfde diameter te kopen en deze even zelf te vervangen.
Heb een stukje van de oude slang naar de zaak gebracht en kreeg daar een nieuwe slang. Thuis de oude slang eraf, heel lelijk, onbruikbaar. Wil ik de nieuwe slang plaatsen.. en blijkbaar had de meneer van de onderdelenzaak geen bril op want de nieuwe slang is een stukje kleiner in diameter! Ongeveer 1mm. Ik wilde koppig zijn en het alsnog proberen, aangezien de oude slang onbruikbaar was. Met een beetje WD40 en een beetje kracht kon de ene zijde het inlaatspruitstuk in “gedraaid” worden. Andere zijde, (de sensor) ging echt niet, zit namelijk een soort drempeltje op de ingang naar de sensor. Heb in de slang 2 kleine incisies gesneden, en met een klein beetje wd40 kreeg ik de slang ook op de sensor, en voor de zekerheid een klemmetje op het einde door de incisies.
Wat ik merkte bij het starten is dat de auto 4 tellen even stotterde en rond 1200toeren ging hangen. Zakte hierna direct naar 900. Bijna alsof er iets werd ingeleerd (of was het een beetje wd40 die in de slang was gebleven? ) na deze 4 tellen het gevolg: de motor klinkt zuiverder, reactie van het gaspedaal is vlotter, pakt makkelijker op onderin de toeren (geen gestoei / getril bij wegrijden in lage toeren) en ik heb al gemerkt dat het benzineverbruik een stuk omlaag is gegaan na een lange rit.
Ik kan iedereen (behalve de experts die dit al weten natuurlijk) dus aanraden even hun vacuumslangen te en. Ik twijfel dus of deze van de evap sensor of map sensor is. Als je onder de motorkap kijkt zit deze rechtsboven, tegen de radiateur, onder de grote luchtslang. Andere uiteinde word over een “pijpje” geschoven dat uit het inlaatspruitstuk rechtsvoor steekt. Dan kom ik ook met de vraag; als dit van de evap sensor is, moet dit dat een speciale slang zijn? Of is zo een vacuum luchtslangetje prima? Heb die van mij op bijna zelfde lengte als origineel gesneden, 3cm langer. En nu de auto zo prettig aanvoelt zou ik de vacuumslang kunnen laten zitten of kan het op lange termijn kwaad dat de diameter iets te klein is / iets te strak is?
Alvast bedankt!
Een week geleden ongeveer moest ik de radiateur van mijn v70 laten vervangen door de monteur. De oude lekte koelvloeistof boven de 3500 toeren. Alles leek prima, tot ik onderweg naar huis merkte dat de koelvloeistoftemperatuur onderin bleef hangen, zelfs na 20 minuten rijden.
Eenmaal uitgestapt met de motor uit, hoor ik de fan blazen. Deze stond zelfs 5 minuten na afslaan van de motor nog te blazen. Volgende dag de auto opnieuw gestart, en de fan springt gelijk aan bij ijskoude motor. (Airco etc is uit).
Ik had besloten naar de garage terug te rijden en geloof het of niet, 1 minuut van de monteur vandaan gaat de fan uit. Monteur heeft alles nog even nagekeken maar zegt dat alles op zijn plek is. Heel misschien een thermostaat die slecht open / dicht gaat. Dit vind ik echter vreemd aangezien de auto altijd prima warm werd voor het vervangen van de radiateur. Ik heb hem gevraagd of de koelvloeistoftemperatuursensor niet beschadigd is geraakt, maar deze zou hij niet hebben aangeraakt dus die vermoed ik ook niet uit het niets.
Een paar dagen probleemloos gereden tot uit het niets weer de fan aanstond, met regen, 6 graden buiten en de koelvloeistoftemperatuur bijna helemaal onderin. Ik heb toen gegoogled en kwam iemand tegen met het zelfde probleem, en bij hem werd het opgelost door de accu 10 minuten los te koppelen. Ik heb dit gedaan, en gek genoeg slaat de fan niet meer aan en word de auto perfect warm. Ik vermoed echter dat dit door iets had moeten komen. Zou het kunnen dat de sensor het toevallig bij de radiateurwissel begeven heeft? En kan deze vervangen worden zonder thermostaathuis te openen?
Thermostaat twijfel ik niet echt aan omdat de fan na het loskoppelen van de accu uit bleef.
Tweede vraag (en misschien een tip voor sommigen) gaat over een vacuumslang.
Toen ik de garage uit wilde rijden na de eerder genoemde radiateurwissel, stotterde de motor enorm en viel de auto uiteindelijk stil. Motorkap open, monteur erbij. Blijkbaar was bij het ruimte maken voor de radiateurwissel een vacuumslang die al echt opgevreten was gebarsten bij het uiteinde. Deze slang zit aan 1 kant in het inlaatspruitstuk voorin en de andere kant in een sensor. Ik vraag me echter af of dit de map of evap sensor is waar ik weinig van weet. We hebben het slechte einde afgesneden en de slang teruggeplaatst met een klem. Motor loopt weer prima, maar hij raadde me natuurlijk aan bij de dichtstbijzijnde onderdelenzaak een half meter luchtslang van dezelfde diameter te kopen en deze even zelf te vervangen.
Heb een stukje van de oude slang naar de zaak gebracht en kreeg daar een nieuwe slang. Thuis de oude slang eraf, heel lelijk, onbruikbaar. Wil ik de nieuwe slang plaatsen.. en blijkbaar had de meneer van de onderdelenzaak geen bril op want de nieuwe slang is een stukje kleiner in diameter! Ongeveer 1mm. Ik wilde koppig zijn en het alsnog proberen, aangezien de oude slang onbruikbaar was. Met een beetje WD40 en een beetje kracht kon de ene zijde het inlaatspruitstuk in “gedraaid” worden. Andere zijde, (de sensor) ging echt niet, zit namelijk een soort drempeltje op de ingang naar de sensor. Heb in de slang 2 kleine incisies gesneden, en met een klein beetje wd40 kreeg ik de slang ook op de sensor, en voor de zekerheid een klemmetje op het einde door de incisies.
Wat ik merkte bij het starten is dat de auto 4 tellen even stotterde en rond 1200toeren ging hangen. Zakte hierna direct naar 900. Bijna alsof er iets werd ingeleerd (of was het een beetje wd40 die in de slang was gebleven? ) na deze 4 tellen het gevolg: de motor klinkt zuiverder, reactie van het gaspedaal is vlotter, pakt makkelijker op onderin de toeren (geen gestoei / getril bij wegrijden in lage toeren) en ik heb al gemerkt dat het benzineverbruik een stuk omlaag is gegaan na een lange rit.
Ik kan iedereen (behalve de experts die dit al weten natuurlijk) dus aanraden even hun vacuumslangen te en. Ik twijfel dus of deze van de evap sensor of map sensor is. Als je onder de motorkap kijkt zit deze rechtsboven, tegen de radiateur, onder de grote luchtslang. Andere uiteinde word over een “pijpje” geschoven dat uit het inlaatspruitstuk rechtsvoor steekt. Dan kom ik ook met de vraag; als dit van de evap sensor is, moet dit dat een speciale slang zijn? Of is zo een vacuum luchtslangetje prima? Heb die van mij op bijna zelfde lengte als origineel gesneden, 3cm langer. En nu de auto zo prettig aanvoelt zou ik de vacuumslang kunnen laten zitten of kan het op lange termijn kwaad dat de diameter iets te klein is / iets te strak is?
Alvast bedankt!