Feature, defect of afstelling?

 
 
 
 
 
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 02.07.2024 - 11:32  ·  #1
Beste mensen,

De automaatbak van mijn '01 V70 140pk doet wat raar; bij stilstand rem los, wil hij niet gaan kruipen.
Haal ik de voet van de rem en geef direct gas, dan gaat dat gelijk met een schok omdat hij ook "inschakelt".

Echter, sta ik stil en haal lichtelijk mijn rem omhoog, voel ik hem ook alvast inschakelen en dat vind ik dan wel weer apart.
Het is wat dat betreft net alsof hij de bak vrij gooit op het moment dat je de rem "te diep/hard" ingetrapt hebt. Dat heb ik niet, maar misschien is dat dan weer een afstelling.

Maar het is en blijft een Volvo en ik heb nu al een paar keer gehad dat bleek dat iets een feature was wat ik niet wist. In dit geval wel erg wishful thinking, maar kan geen kwaad om hoop te houden ;)

Maar goed; weet iemand hier meer van/over?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5190
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 02.07.2024 - 12:09  ·  #2
Dat zit in de autm software. Gaat in zn vrij inderdaad bij de vroege modellen. Met een TCM upgrade software pakket blijft de autm in de versnelling (aan te raden)
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 02.07.2024 - 12:49  ·  #3
Bedankt voor je reactie Poika.
Ha, dus toch nog een soort feature :)
Zo'n update wil ik dus wel, maar hoe, waar enz?
Is dat iets wat jij kan- en wil verzorgen?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 02.07.2024 - 14:06  ·  #4
Quote door Blade

Dat zit in de autm software. Gaat in zn vrij inderdaad bij de vroege modellen. Met een TCM upgrade software pakket blijft de autm in de versnelling (aan te raden)


Dat is apart want mijn geartronic uit 2000 begint wel direct te kruipen.
Is dat misschien dan een verschil voor de t5 Blade?
Of zou mijn software ooit zijn aangepast?

Wil je niet juist dat ie in bijvoorbeeld een file vrij schakelt om de automaat en de remmen te ontlasten?
Dan daalt ook het verbruik iets.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 02.07.2024 - 14:31  ·  #5
Het idee erachter is wel goed, maar zo soepel werkt het in de praktijk helaas niet: hij doet er gewoon een volle seconde over om in te schakelen en dat gaat dan niet soepel. Die seconde is ook best veel als je je rem los laat en naar je gas gaat: even te snel en je toerental is al omhoog en schakelt hij dan in, klap!
Daarbij is het ook niet consequent: dan wel, dan niet.......maakt het wat lastiger om normaal mee te rijden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 02.07.2024 - 15:23  ·  #6
Klinkt toch wel een beetje alsof er een solenoide niet helemaal lekker meedoet... is de atf / automaatolie al eens vervangen of de bak geflushed? Dat kan wellicht geen kwaad. ik heb zelf mijn atf vervangen recentelijk (was bijna 120.000km geleden gedaan bij de vorige eigenaar) en de bak schakelt merkbaar beter. Schakelt ook eerder op, daar waar ik in het verleden vond dat hij net te lang in een versnelling bleef hangen bij het heuvelop rijden bijvoorbeeld, nu gaat hij op het juiste / logische moment (gezien het motortoerental) naar de 3 daar waar hij voorheen langer in de 2 bleef hangen.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 02.07.2024 - 19:41  ·  #7
Volgens de oude eigenaar was dat recent nog gedaan, verse olie erin.
Weet niet of dat zo is dus ik ga het zelf binnenkort doen.
Desalniettemin, wilde ik weten of dit iets is zoals de titel al aangeeft: mocht het een feature zijn, zou alles in orde zijn, right?
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 03.07.2024 - 16:13  ·  #8
Voor als het een 'stemming' wordt :P :
In VIDA zag ik dat het inderdaad een optie is om de automaat al dan niet naar neutraal te laten gaan bij stilstand.
Maar door de lange schakeltijd is een bonkje bij gasgeven, vrees ik, te verwachten.
De mijne gaat niet vanzelf naar neutraal en kruipt dus. Ik zet hem zelf in neutral bij het stoplicht.

Ik weet niet of je dit zelf met VIDA kan instellen aangezien sommige instellingen als software-update geblokkeerd zijn.

Maarten
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 03.07.2024 - 22:53  ·  #9
Wat dat betreft heb ik de optie liever uit, temeer omdat hij niet zo constant is (wat dan wel weer raar is voor een 'feature') en ik het alleen als lastig ervaar.

Of het zomaar uitgezet kan worden met Vida? Zou mooi zijn, maar ik heb geen Vida, dus dat gaat ook al niet op, helaas.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Feature, defect of afstelling?

 · 
Posted: 04.07.2024 - 08:29  ·  #10
Quote door Veldweg

Of het zomaar uitgezet kan worden met Vida? Zou mooi zijn, maar ik heb geen Vida, dus dat gaat ook al niet op, helaas.

Hier vind je de lijst met vida bezitters. Wellicht is er een bij jou in de buurt die je wil helpen met uitlezen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0