Quote door Blondegod
Grappig dat je over Vredestein begint. Laatst een gesprek met de lokale garagist gehad over banden en die monteert bijna alleen maar dit merk.
Volgens hem een prima kwaliteit voor een goede prijs. Ik heb ze er nu ook onder (dan wel "ultra satin") en bevalt tot nu toe prima.
Nou, volgens Joep van Carrec Technocenter in Soesterberg dus niet.
Hij heeft al in menige Klokje Rond video van Autoweek zitten te beweren dat er nog nooit een ronde band uit de Vredestein fabriek is gekomen en dat het monteren van Vredestein banden vragen om problemen is.
Ook ik zit al bijna 2 jaar te tobben met trillingen in mijn S80. En ik heb Michelin Primacy banden rondom.
Wat heb ik zoal vervangen? Binnenste en buitenste stuurkogels, nieuwe draagarmen, nieuwe schokbrekers voor en achter van Sachs, nieuwe veren, banden meermaals opnieuw laten balanceren en het probleem blijft maar.
Het is dan wel geen giga trilling in het stuur maar toch wel een kleine vibratie die optreedt op de snelweg/autobahn boven de 120km/u en bij flauwe bochten naar links. Flauwe bochten naar rechts met 130km/u niets aan de hand alleen naar links dan begint mijn stuur te vibreren/trillen.
Laatste mogelijke oplossing die ik ga proberen is het demonteren van de remschijf, reinigen van de naaf en het monteren van nieuwe remschijven voor. Vlak voordat ik de auto gekocht zijn namelijk de remschijven vervangen door nieuwe en het probleem treedt ook al op sinds ik de auto heb. Alle investeringen die ik tot nu toe deed en alle nieuwe onderdelen hebben niets geholpen om het probleem op te lossen. Die vervelende rottrilling blijft maar gewoon. Als het daarna niet is opgelost moet ik er maar mee leren leven.
Onderstellen van deze generatie P2 Volvo's vind ik sowieso bagger. Het is van alles niks. Niet comfortabel en ook niet sportief. Eerder behoorlijk stoterig en stug zonder iets van een fatsoenlijke wegligging. En de wegligging op hogere autobahn snelheden is meer dan bagger. Zeer waggelig weggedrag ondanks dat zo'n beetje het hele onderstel vernieuwd is met kwaliteits Sachs onderdelen. Zeker niet te vergelijken met dat van een Mercedes of BMW uit dezelfde klasse en bouwjaren waarmee ik recentelijk ook heb gereden. Een Mercedes C/E klasse uit die tijd is echt andere koek. Dat ligt als een huis, geeft vertrouwen en zeer rustig op hoge snelheden. Wat ik merk in de P2's is dat het stuur ook ontzettend gevoelig is voor oneffenheden in het wegdek. Op slechte Duitse autobahnen met veel dwarsribbels en oneffenheden begint de hele stuurkolom te trillen. Wordt het wegdek weer glad, dan is er niets meer aan de hand. Ik heb dit al in meerdere P2's ervaren dus het is zeker niet iets unieks voor mijn S80.
Ook ik overweeg een keer mijn banden te laten uitbalanceren met een Hunter Roadforce machine. Bij ons in Enschede zit een zaak die er één heeft.
https://www.gebrvandermeij.nl/balanceren
Ben trouwens bijna toe aan nieuwe voorbanden en ga dan een keer kiezen voor Hankook. Mijn pa heeft er zeer goede ervaringen mee opgedaan en mijn ervaring met Michelins was ook niet altijd positief. Op mijn vorige auto's hadden Michelins onder meer nogal de neiging om te gaan cuppen op de achteras. Deze S80 heeft daar dan weer geen last van.
Ik hoop dat het vibratie/trillingprobleem ooit een keer wordt opgelost want het doet echt afbreuk aan een verder fijne auto. Want, het 2.4 motortje, dat wil wel graag naar hoge snelheden. Alleen het onderstel wil niet mee en gooit met onzeker weggedrag en vibraties roet in het eten. Jammer!