Quote door Maartjinski
Mijn auto is 23 en ik heb toch echt een andere ervaring met het p2 onderstel dan wat je omschrijft S80 Kinetic.
Het is dan wel een V70 en geen S80, maar zodra ik boven de 200km/u kom lijkt mijn V zich juist vast te zuigen aan de weg. En dit was in de tijd waar er nog de oude schokdempers en de orginele 17" wielen onder zaten. Het is alleen maar beter geworden met het nieuwe spul eronder. Heb je je veerpoot lagers ook mee vervangen S80 Kinetic? Of misschien zijn je subframe bussen of motorsteunen niet meer helemaal fris? En zo is er nog wel meer wat allemaal invloed op het weggedrag heeft.
Overigens reed ik op die 17" met Michelin Pilot Sport 4 en nu op 18" met de Pilot Sport 5. In mijn ervaring echt fijne banden, bakken grip ook bij nat wegdek en geen overmatige slijtage.
Nou, het trillen en het onveilige zoekerige en wiebelende weggedrag kwamen dus niet door slechte motorsteunen, subframebussen, schokbrekers, veerpootlagers of wat dan ook.
Trouwens, zo'n 2 jaar geleden heb ik alles qua onderstel laten vervangen aan mijn auto. Nieuwe schokbrekers, veren, spoorstangen, veerpootlagers, draagarmen, je kan het zo gek niet bedenken. Maar niets hielp. Hoe teleurgesteld was ik toen ik na het vervangen van al deze onderdelen weer in mijn auto stapte en op de autobahn weer precies hetzelfde slechte weggedrag ervaarde. Werd er moedeloos van.
Een maand geleden heb ik besloten er bij de apk ook 2 nieuwe voorbanden op te laten leggen. Ik had de banden zelf aangeleverd. Had vooraf een beetje research gedaan. Had besloten voor Hankooks te gaan. Toen zag ik dat deze banden leverbaar waren als snelheidsindex H (tot 210km/u) en V (240km/u). Het prijsverschil bedroeg maar een paar euro. Toen ik me er wat verder in verdiepte ontdekte ik dat onze Volvo's af fabriek standaard geleverd zijn met de V index. Toen ik de oude Michelin banden op mijn auto
te zag ik dat er een H index op zat. Qua topsnelheid zou dit in principe uit kunnen komen maar toch heb ik besloten voor de V index te gaan. Deze V index schijnt een iets stijvere wang te hebben om bestand te zijn tegen de hogere topsnelheden. Ach, baadt het niet dan schaadt het ook niet dacht ik toen en dus de V index besteld.
Nou, een dag na de apk en met de nieuwe Hankook V index banden dus de snelweg op. Weliswaar in Nederland, maar wat een enorm verschil zeg. Merkte het direct en kende mijn auto niet meer terug. Weg was dat vage, wiebelige en zoekerige weggedrag. Wat een stabiliteit plotseling en zo hoort zo'n auto ook gewoon te rijden. Nu ik er met forse zijwind ook mee gereden heb kan ik zeggen dat de enorme zijwindgevoeligheid van mijn auto ook volledig is verdwenen. Het ding licht gewoon als een blok op de weg en zoals het hoort. Nu heb ik ook de auto opnieuw uit laten lijnen. Heb het rapport meegekregen maar de waardes verschillen niet tov. de vorige keren dat ik de auto heb laten uitlijnen. Conclusie, daar kan het dus niet aan liggen en het moet dus wel door de nieuwe banden komen.
Waarschijnlijk zijn die H index banden dus veel te slap voor onze zware Volvo's en ontstond daardoor dus het vage wiebelige weggedrag en zijwindgevoeligheid.
Ongelofelijk hoeveel zoiets kan uitmaken zeg! Voor een kapitaal het hele onderstel vernieuwd en ik merkte amper verschil met de oude situatie. Een paar nieuwe voorbandjes erop en ik krijg een totaal andere auto terug!
Conclusie, neem dus altijd de originele V index banden. Daar ga je geen spijt van krijgen. De oude H index Michelins die er bij mij op lagen waren er trouwens nog door de vorige eigenaar opgezet.