finish balanceren ervaringen

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 14.08.2023 - 22:13  ·  #46
Voor de originele (dealer) baksteun staat bij mij geregistreerd dat er in 2019 98 euro van eigenaar wisselde. :-)
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 171
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 15.08.2023 - 15:13  ·  #47
Eerst maar is andere banden,das echt de grootste hap van het ongemak dat weet ik nu zeker

Goodyear zomerbanden in 205/55R16 lijken me na veel reviews lezen wel slimme keus te zijn maar ook het japanse yokohama schijnt goed stil te zijn maar wat minder remmend in de regen..
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 20.10.2023 - 14:19  ·  #48
Quote door Maartjinski

Mijn auto is 23 en ik heb toch echt een andere ervaring met het p2 onderstel dan wat je omschrijft S80 Kinetic.
Het is dan wel een V70 en geen S80, maar zodra ik boven de 200km/u kom lijkt mijn V zich juist vast te zuigen aan de weg. En dit was in de tijd waar er nog de oude schokdempers en de orginele 17" wielen onder zaten. Het is alleen maar beter geworden met het nieuwe spul eronder. Heb je je veerpoot lagers ook mee vervangen S80 Kinetic? Of misschien zijn je subframe bussen of motorsteunen niet meer helemaal fris? En zo is er nog wel meer wat allemaal invloed op het weggedrag heeft.
Overigens reed ik op die 17" met Michelin Pilot Sport 4 en nu op 18" met de Pilot Sport 5. In mijn ervaring echt fijne banden, bakken grip ook bij nat wegdek en geen overmatige slijtage.


Nou, het trillen en het onveilige zoekerige en wiebelende weggedrag kwamen dus niet door slechte motorsteunen, subframebussen, schokbrekers, veerpootlagers of wat dan ook.
Trouwens, zo'n 2 jaar geleden heb ik alles qua onderstel laten vervangen aan mijn auto. Nieuwe schokbrekers, veren, spoorstangen, veerpootlagers, draagarmen, je kan het zo gek niet bedenken. Maar niets hielp. Hoe teleurgesteld was ik toen ik na het vervangen van al deze onderdelen weer in mijn auto stapte en op de autobahn weer precies hetzelfde slechte weggedrag ervaarde. Werd er moedeloos van.
Een maand geleden heb ik besloten er bij de apk ook 2 nieuwe voorbanden op te laten leggen. Ik had de banden zelf aangeleverd. Had vooraf een beetje research gedaan. Had besloten voor Hankooks te gaan. Toen zag ik dat deze banden leverbaar waren als snelheidsindex H (tot 210km/u) en V (240km/u). Het prijsverschil bedroeg maar een paar euro. Toen ik me er wat verder in verdiepte ontdekte ik dat onze Volvo's af fabriek standaard geleverd zijn met de V index. Toen ik de oude Michelin banden op mijn auto checkte zag ik dat er een H index op zat. Qua topsnelheid zou dit in principe uit kunnen komen maar toch heb ik besloten voor de V index te gaan. Deze V index schijnt een iets stijvere wang te hebben om bestand te zijn tegen de hogere topsnelheden. Ach, baadt het niet dan schaadt het ook niet dacht ik toen en dus de V index besteld.
Nou, een dag na de apk en met de nieuwe Hankook V index banden dus de snelweg op. Weliswaar in Nederland, maar wat een enorm verschil zeg. Merkte het direct en kende mijn auto niet meer terug. Weg was dat vage, wiebelige en zoekerige weggedrag. Wat een stabiliteit plotseling en zo hoort zo'n auto ook gewoon te rijden. Nu ik er met forse zijwind ook mee gereden heb kan ik zeggen dat de enorme zijwindgevoeligheid van mijn auto ook volledig is verdwenen. Het ding licht gewoon als een blok op de weg en zoals het hoort. Nu heb ik ook de auto opnieuw uit laten lijnen. Heb het rapport meegekregen maar de waardes verschillen niet tov. de vorige keren dat ik de auto heb laten uitlijnen. Conclusie, daar kan het dus niet aan liggen en het moet dus wel door de nieuwe banden komen.
Waarschijnlijk zijn die H index banden dus veel te slap voor onze zware Volvo's en ontstond daardoor dus het vage wiebelige weggedrag en zijwindgevoeligheid.
Ongelofelijk hoeveel zoiets kan uitmaken zeg! Voor een kapitaal het hele onderstel vernieuwd en ik merkte amper verschil met de oude situatie. Een paar nieuwe voorbandjes erop en ik krijg een totaal andere auto terug!
Conclusie, neem dus altijd de originele V index banden. Daar ga je geen spijt van krijgen. De oude H index Michelins die er bij mij op lagen waren er trouwens nog door de vorige eigenaar opgezet.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 20.10.2023 - 17:48  ·  #49
Banden zijn je enige contact met de weg.
De invloed hiervan heb je inmiddels al gemerkt.
In combinatie met je onderstel kun je weer een hele flinke tijd vooruit.
Al met al een flinke investering, maar wel een investering op veiligheid.
Overigens, slim dat je hem meteen hebt laten uitlijnen.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 21.10.2023 - 20:33  ·  #50
Het is echt een wereld van verschil Bigdog. Niet normaal hoe een setje nieuwe passende banden het weggedrag van een auto kunnen verbeteren.
En toch waren de vorige die er op zaten ook geen rommel. Het waren wel premium Michelin banden echter wel in de verkeerde snelheidsindex. Dat dat zo'n groot verschil zou maken had ik echt nooit gedacht.
En misschien valt er nog wel meer progressie te behalen. Achter heb ik namelijk nog dezelfde set Michelins er op met H klassificatie. Maar ja, die hebben nog ruim over 4mm profiel en ik vind het jammer die er nu af te halen en bij het vuil te doen.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 76
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.03.2024 - 20:58  ·  #51
Goedenavond,

Ik blaas dit draadje even weer opnieuw het leven in.

Inmiddels heb ik het nodige aan de ophanging van de auto gedaan... schokdempers, draagarmen, fuseekogel en stabilisatorstangen aan beide kanten aan de voorzijde van de auto vervangen.

Ook aan de achterzijde zijn er nieuwe bussen met bouten en moeren in de assen gemonteerd.

Auto uitgelijnd en hij rijdt weer mooi recht.

Wel merk ik boven de 80 km/h, trillingen ontstaan die goed door het stuur te voelen en te zien zijn. Inmiddels begin ik er aardig krankjorum van te worden.

Bij de garage is al vastgesteld dat de ophanging voorzijde verder oké is en dat de motorsteunen nog in orde zijn. Ook de aandrijfas was in orde bevonden.

Ik las zojuist in een van de laatste berichten dat een band met een V - index een juiste keuze moet zijn voor bijvoorbeeld een V70.

Delen jullie dezelfde mening?

Ik heb verder het vermoeden dat de auto nog een keer terug moet voor het nakijken, dan wel balanceren van de wielen.

Hartelijke groet,

René
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.03.2024 - 22:39  ·  #52
boven de 80 denk ik aan banden/wielen. Setje van iemand lenen, of heb je een 2e setje?
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 76
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 06.03.2024 - 08:29  ·  #53
Ik heb nog een set winterbanden met velg liggen.

Eerst deze uitproberen is je advies?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 06.03.2024 - 08:43  ·  #54
Heb je al eens geprobeerd om de voorwielen met achter te wisselen?
Je zoekt eigenlijk naar een merkbare wijziging zodat je conclusies kunt trekken neem ik aan.
Winterbanden kunnen door (meestal) kleinere maat en zachtere compound best eea verbloemen.
Met voor en achter wissel blijft maat en type gelijk maar zou je iig iets moeten merken als het in de banden zit.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 08.03.2024 - 15:33  ·  #55
maar wisselen met een winterbanden set en het verschijnsel verdwijnt geeft wel een heel sterke aanwijzing dat het in de banden/velgen zit.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 08.03.2024 - 20:52  ·  #56
Quote door GRUNNS60

maar wisselen met een winterbanden set en het verschijnsel verdwijnt geeft wel een heel sterke aanwijzing dat het in de banden/velgen zit.


Helemaal mee eens hoor. Wilde alleen de waarschuwing meegeven dat winterbanden veel camoufleren.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 76
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 11.05.2024 - 20:49  ·  #57
Het is een tijdje terug dat ik mijn vraag hier stelde in verband met het trillen van de auto boven een hogere snelheid.

Neemt niet weg dat ik het netjes vind om even een terugkoppeling te geven;

Het duurde even voordat ik terecht kon bij een bandenspecialist door het meerdere malen moeten verzetten van mijn afspraak en een drukke planning bij de specialist.

Uiteindelijk bleek ik maar liefst 35 gram onbalans te hebben op een van de voorwielen.

Probleem is verholpen, het lag dus inderdaad aan de wielen (gelukkig).
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 171
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: finish balanceren ervaringen

 · 
Posted: 02.07.2024 - 22:31  ·  #58
Nou hier 4 nieuwe zomerbanden er op Hawke Roadforce gebalanceerd (drukrol simuleerd de wegdruk) ook Velgen bij velgenrichter gecontroleerd.

Begin er steeds meer van overtuigd te raken dat bij het geluid en de lichte trilling uit de versnellingsbak komt.

Waar de splines van de grote aandrijfas rechts in de versnellingsbak gaan heeft de ronde opening in de bak waar de splines inschuiven mischien een tik gehad ofzo (de rest is allemaal al vervangen geweest dus..)

Hoop dat daar een vervangbaar lager zit anders word het een gebruikte m56 versnellingsbak.

Ga nog wel eerst bij een garage bedrijf langs met een Pico diagnostics NHV apparaat dat luistert met speciale apparatuur waar de trilling precies vandaan komt.

ook met de motor uit doet ie het en in zijn vrij ook eigenlijk vanaf 30 km p/u rollen is het hoorbaar (voor hypersonische oren als de mijne)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0