Niet lang, de vloeistof is zeer hygroscopisch, eenmaal open gemaakt maak ik ze diezelfde week nog op en anders gooi ik het weg of gebruik ik het restant vooraf om de ontluchtingspomp door te spoelen.
Maar eigenlijk hou ik nooit wat over, ik maak gewoon precies op wat er in een fles zit bij het ontluchten/verversen.
Voor die €5,- gewoon altijd een nieuwe ongeopende fles gebruiken als het systeem ververst moet worden.
Normaalgezien word je geacht de remvloeistof elke 2 jaar te vervangen, inderdaad omdat de remvloeistof vocht uit de lucht aantrekt, waardoor het kookpunt daalt en je dus meer kans krijgt op remfading als de remvloeistof gaat koken, en corrosievorming in het systeem. In het remsysteem van de auto wordt de remvloeistof slechts beperkt aan buitenlucht blootgesteld, via het beluchtingsgaatje op het remvloeistofreservoir, en evt. wat (voor lucht) poreuze rubbers zoals de remslangen. In die omstandigheden blijft het 2 jaar goed (genoeg)... dus wat is redelijk?
De oppervlakte in de fles is relatief groot waardoor evt aanwezig vocht in de fles goed kan worden opgenomen door de vloeistof, alhoewel de hoeveelheid vocht in de fles (met gesloten dop) niet varieert, dus er blijft niet onbeperkt vocht toegevoegd worden... Als het een maand gestaan heeft zou ik het nog wel gebruiken. Na een half jaar niet meer denk ik. Hangt er ook vanaf wat je ermee wil. Als je alles vervangt, zou ik het goed doen en een nieuwe fles kopen. Als het een kwestie is van een beetje bijvullen oid, dan zou ik het wel gebruiken - afhankelijk van hoe lang het al staat natuurlijk.
Hangt er een beetje vanaf hoe je het bewaard natuurlijk, warm en droog binnen, of ik een koude vochtige schuur.
Hoeveel er nog in de fles zit, een klein bodempje, of nog zo goed als vol en amper lucht bij gekomen.
En natuurlijk ook of de dop er vaker dan 1x af is geweest, maar als het er al een jaar staat na openen zou ik daar écht niet een heel systeem mee verversen...
Het gaat er om dat ik nu een beetje wil bijvullen, maar dat ik rond oktober de boel ga verversen ivm de tweejaarlijkse wissel. Beetje zonde om dan een bijna volle fles weg te gooien.
Het testertje van Ali is besteld, dus tegen die tijd hang ik dat ding er wel even in .
Dat metertje zegt gewoon nog OK bij 2% water, dan is je vloeistof gewoon weer aan verversen toe, het kookpunt van je vloeistof heb je dan zo bereikt, dat zal zal een 150 graden C geworden zijn, ipv 250.
In de landen om ons heen is het gewoon een jaarlijks iets, in NL niet, waarschijnlijk omdat we geen echte bergen hebben, maar die vloeistof is cruciaal voor een goed functioneren van je remmen, ik zou de gok niet nemen en op zo'n vage meter vertrouwen.
Aan de andere kant, over 6 maanden komt er weer verse vloeistof in, dus nu bijvullen kan prima, tussentijds is eigenlijk niet nodig, zo hard slijten die remmen niet. (indien wel, weer een hele andere discussie).
Dat kan zeker, maar ook 5.1 trekt vocht aan. Mss minder snel.
Bij vervangen wel alles goed doorspoelen. Als ik dit doe, ook bij de motoren, is door eerst de zuigersvhelemaal terug te drukken dan het vloeistof reservoir helemaal leegzuigen. Dan weer helemaal vullen. Vervolgens per klauw de vloeistof met een ontluchtings apparaat of wat anders de vloeistof aanzuigen totdat deze weer helder van kleur is. Hiermee voorkom je vermenging en heb je de best mogelijke verversing.
Wat ik ook altijd eerst doe is teflon tape om de nippels wikkelen. Dit om te voorkomen dat je alleen maar valse lucht aanzuigt.
Dot5 zal ohz274 bedoelen, maar het probleem met die vloeistof is juist dat het geen water absorbeert, en het vocht wat in het systeem komt zal zorgen voor oxidatie, en zo o.a. de remzuigers van binnenuit beschadigen.
Daarom moet je die vloeistof weer nóg vaker verversen dan de wel hygroscopische soorten..
DOT 5 dus absoluut NIET met 3, 4 of 5.1
mengen! Die is op siliconenbasis en een vermenging gaat absoluut problemen met alle keerringen en andere rubber componenten opleveren.