Fluitend geluid tijdens sturen

V70NN 2.5T uit 2007

Thomox
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Fluitend geluid tijdens sturen

· 
Posted: 13.10.2020 - 12:05  ·  #1
Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden is mijn stuur aan het fluiten tijdens sturen. Nu denk je vast, sinds een paar maanden?!
Ja, in het begin dacht ik het me serieus te verbeelden, wind over het dak bij door de bocht? Raampje iets open?

Nu weet ik het zeker, het stuur fluit tijdens sturen! Het klinkt als een vogel/babygiechel/hondenfluitje, hoe omschrijf je zoiets..... Het is alleen NIET aanwezig bij langzaam en heel snel sturen. Alles er tussenin is de fluit duidelijk hoorbaar.

Gisteren heb ik met m'n oren bij de voetenruimte gelegen om te horen waar het vandaag komt, maar ik kan het niet goed plaatsen. Het klinkt een beetje als het stuurhuis?

Iemand enig idee of dit vaker voorkomt? Is dit een V70 kwaaltje? Vorig jaar heb ik preventief de stuurolie vervangen, hierna geen verbetering/verslechtering merkbaar.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

Re: Fluitend geluid tijdens sturen

· 
Posted: 13.10.2020 - 12:42  ·  #2
Check het peil eens... grote kans dat dit te laag is...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.10.2020 - 12:49  ·  #3
Is ook mijn gedachte pijkstok losdraaien > schoonmaken: helemaal vastdraaien weer uitdraaien en pijl aflezen. staan twee merktekens op: olie warm/heet of koud.. kijk meteen even naar de kleur van de olie op een doekje of papiertje. hoort helder groen te zijn
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.10.2020 - 12:49  ·  #4
het rubber in het schutbord waar je stuurwielas verdwijnt naar het stuurhuis maar even insmeren
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.10.2020 - 13:06  ·  #5
Oliepeil heb ik zeker gecheckt, vergeten te vermelden. Olie was oke, weliswaar wat donkerder dan een jaar geleden.

Welk rubber bedoel je Peter? Misschien een foto met een pijltje?
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.10.2020 - 16:31  ·  #6
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.10.2020 - 16:35  ·  #7
Ga ik straks proberen, dankjewel voor de uitleg :)
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.10.2020 - 18:03  ·  #8
Is de uitleg van sep1983
De eer is aan hem als dat het is
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 14.10.2020 - 16:12  ·  #9
Of je moet de stuurbekrachtigingsolie gewoon even vervangen. Heb je ook last van tegensturen in lange doordraaiers (dat het stuur schokjes naar rechtdoor geeft)
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 09:41  ·  #10
Hmm.. Ik had vorige week het gevoel dat de stuurbekrachtiging tijdelijk heel kort even wegviel. Maar dat kan ook zijn dat ik me dat verbeeld heb, ik ging met een flinke gang door de bocht met plassen water. Aquaplaning niet uitgesloten.

Onderstussen nog niet gekeken naar de rubberen hoezen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 09:53  ·  #11
Het heel even wegvallen van de stuurbekrachtiging kan ook wel gekomen zijn omdat de multiriem nat werd door het op snelheid door water rijden, waardoor die mogelijk even geslipt heeft. Dan wordt de stuurbekrachtigingspomp niet aangedreven.

Op de foto's in je voorsteltopic zie ik dat je (ondanks het jaartal) een V70NN hebt (het is handig om even je Volvo model incl motor en jaargang in je signature te zetten). Bij dit type heeft het reservoir van de stuurbekrachtiging een ingebouwd filter. Als dat verstopt raakt kan je ook zo'n fluitje krijgen, omdat de vloeistof door een verstopt filter wordt aangezogen door de pomp. Als dat nog nooit vervangen is bij jouw auto uit 2007 dan is de kans groot dat dat verstopt zit.
Hoe dit schoon te maken en hoe de vloeistof te vervangen, daar zijn goede filmpjes van op YouTube, zoek maar eens op VolvoSweden change power steering fluid.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 15:49  ·  #12
Quote door Bolbo

Het heel even wegvallen van de stuurbekrachtiging kan ook wel gekomen zijn omdat de multiriem nat werd door het op snelheid door water rijden, waardoor die mogelijk even geslipt heeft. Dan wordt de stuurbekrachtigingspomp niet aangedreven.

Op de foto's in je voorsteltopic zie ik dat je (ondanks het jaartal) een V70NN hebt (het is handig om even je Volvo model incl motor en jaargang in je signature te zetten). Bij dit type heeft het reservoir van de stuurbekrachtiging een ingebouwd filter. Als dat verstopt raakt kan je ook zo'n fluitje krijgen, omdat de vloeistof door een verstopt filter wordt aangezogen door de pomp. Als dat nog nooit vervangen is bij jouw auto uit 2007 dan is de kans groot dat dat verstopt zit.
Hoe dit schoon te maken en hoe de vloeistof te vervangen, daar zijn goede filmpjes van op YouTube, zoek maar eens op VolvoSweden change power steering fluid.

Klinkt als erg aannemelijk, dankjewel voor de uitleg!

Verder, ik had in de subnaam van het topic bovenaan mijn model, motortype en bouwjaar vermeld. Is enkel wat moeilijk zichtbaar, dat geef ik toe. Vorig jaar, bij het vervangen van de vloeistof heb ik het potje erafgehaald, schoongespoeld en nieuwe olie geflushed in het stuurhuis. Ik zie niet veel gruis of verstopping op het filter, maar kleine moeite om het nog eens te doen. Zal even kijken of ik alle zaken dit weekend kan uitvoeren :)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2020 - 17:35  ·  #13
Als dat een jaar geleden (goed) gedaan is, dan acht ik het onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt. Zolang het filter niet verstopt zit, het potje nog mooi schoon is en de vloeistof nog mooi groen, en je niet gigantisch veel gestuurd hebt of met te zachte banden etc, dan zou dat nog prima in orde moeten zijn. Dan zou ik toch eerder even de andere opties doornemen.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.01.2021 - 13:36  ·  #14
Update:

Ondanks dat het fluitje direct na de stuurhuisflush bij MMTS niet was opgelost is dat na een paar uur sturen toch verdwenen.

Opgelost dus!

Selected quotes for multi-quoting:   0