Fluittoon bij optrekken.

djoey
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

Re: Fluittoon bij optrekken.

· 
Posted: 17.01.2024 - 21:30  ·  #76
Vandaag weer bij verdampere geweest.

Uitslag:
Knop stuk van de LPG. Zorgt voor hele rare storingen zoals het gepiep bij het starten.
Kleine lekkage verdamper naar filter vanwege slang ouderdom
Mapsensor vast gemaakt aan de stabilisatorbalk zodat hij niet niet te veel schud bij starten, deze gaf namelijk foutcodes.

Ben benieuwd of mij start probleem nu ook verholpen is, vanwege dat de knop van het lpg systeem voor rare dingen zorgde.

We zijn weer een stapje verder, hopelijk was dit het, en anders zit het toch echt in de auto zelf en niet in het stuk van de lpg
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 19.01.2024 - 16:07  ·  #77
Goed nieuws! Rotte elektronica is echt een van de beroerdste problemen die je kunt hebben met je auto.
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2024 - 11:44  ·  #78
Helaas helaas.

Geen meldingen meer van de LPG gelukkig, en werkt weer top :)

Maar toch het startprobleem is er nog.
afgelopen dagen meerdere keren de auto gestart, en direct aanslaan, super blij natuurlijk.

Maar toch het probleem weer terug gekomen van het starten.
Weer starten, alles valt uit, en pakt meteen alles weer op.

Geen foutcodes, helemaal niks.... vermoeiend
Enige wat je dan aan de auto merkt tijdens het rijden dat hij ander rij gedrag vertoond, hij reageert sneller op het gas geven en gas los laten.

Start hij gewoon 'normaal' dan heeft hij dit trekje niet
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.02.2024 - 13:37  ·  #79
Vandaag de startmotor vervangen vanwege de gedachten dat deze slecht zou moeten zijn en te veel energie vraagt van het systeem.
Op een Engels forum had ik iemand anders gevonden met exact het zelfde probleem. Die persoon had ook de startmotor vervangen en toen was het opgelost.

Helaas bij mij niet, het lijkt wel zelfs slechter te zijn geworden.
Uitvallen van de electra tijdens starten.
Ploffen bij het heel lang starten.
Ventilator die opeens aanschiet terwijl hij koud is.
Toerenteller die alle kanten op gaat.

Is hij eenmaal gestart, heeft de auto geen enkel probleem, niet op benzine en niet op lpg.

En zoals gewoonlijk is er geen enkele foutcode in vida te bekennen

Iemand nog raad? Het lijkt dus wel iets in de ontsteking te zitten, maar dat verklaart niet van alles qua electronica dat dan uitvalt

Iemand nog enig idee?
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 17.02.2024 - 14:39  ·  #80
Djoey,

Als je accu goed is en de grote verbruikers tijdens de start niet bovenmatig amperes snoepen moet je wat mij betreft toch echt gaan zoeken in het massa circuit.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 17.02.2024 - 15:30  ·  #81
Quote door Maartjinski

Een zwak punt in het startsysteem is het kleine stekkertje op je startmotor.

Quote door djoey

Laatste paar dagen wat dingen gedaan.
Wat hierboven was gezegd.

Het kleine draadje van de massa naar de startmotor er afgehaald opgeschuurd en een beetje dicht geknepen.
Hier zat al een ander plugje op.

Even voor de zekerheid want jij hebt het over een draadje van massa naar startmotor.
Ik bedoel deze.
Hebben we het over dezelfde?
Al zie ik niet direct hoe dit op al je problemen invloed zou hebben is het wel de kleine moeite om even te controleren.

Edit. Misschien is de weerstand in dat schuif stekkertje dusdanig verhoogd door corrosie dat je daar je spanning verliest met starten.
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.02.2024 - 15:35  ·  #82
Quote door Maartjinski

Quote door Maartjinski

Een zwak punt in het startsysteem is het kleine stekkertje op je startmotor.

Quote door djoey

Laatste paar dagen wat dingen gedaan.
Wat hierboven was gezegd.

Het kleine draadje van de massa naar de startmotor er afgehaald opgeschuurd en een beetje dicht geknepen.
Hier zat al een ander plugje op.

Even voor de zekerheid want jij hebt het over een draadje van massa naar startmotor.
Ik bedoel deze.
Hebben we het over dezelfde?
Al zie ik niet direct hoe dit op al je problemen invloed zou hebben is het wel de kleine moeite om even te controleren.

We hebben het inderdaad over de zelfde deze heb ik vanmorgen inderdaad extra gecontroleerd.

https://youtu.be/H6_QwNPK8x4?si=Kc2EQb4a3YpowxOR

Hierbij een nieuwe video van het probleem.
Ik heb zelfs een extra massa vanaf de startmotor bout naar de carrosserie lopen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.02.2024 - 16:55  ·  #83
Wat een vreemde spanningsval tijdens het starten zeg...
Dat is tenminste waar ik aan denk met het zien van je filmpje.
Aangezien je zegt dat ie goed loopt zodra ie eenmaal aanslaat en je de startmotor hebt vervangen blijf ik de bedrading van je start systeem verdenken.
De massa heb je aardig uitgesloten door die extra kabel, dus dan je plus of aansturing.

Misschien eens je relais overbruggen om die uit te sluiten?

Op de bijgevoegde foto zie je de aansluiting in de zekeringkast van de sturende draad richting je startmotor. Je zou met een eindje draad met een stekkertje (voor op je startmotor) even die draad kunnen overbruggen richting je startmotor. Dan sluit je kortsluiting of kabelbreuk in de sturende draad uit.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.02.2024 - 20:19  ·  #84
Gezien de video denk ik aan 3 dingen.
1. Een beschadigde starterkrans op je vliegwiel.
2. De startmotor zit niet gemonteerd met een pasbus.
3. de dikke voeding van accu naar startmotor heeft te veel inwendige weerstand/is beschadigd.

Dit heeft niks met de stuurstroomdraad van de startmotor te maken, die is veel te licht voor deze dip.
1 en 2 kan je met de startmotor eraf controleren.
3 kan je met een amperetang over de dikke voedingsdraad zetten tijdens de start om te zien wat er gebeurd.
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.02.2024 - 23:18  ·  #85
De ervaring die ik nu heb.
Als ik hem in 1 keer doorstart, dus niet eerst positie 1 naar 2 naar 3.
Maar direct naar 3 te gaan start hij bijna direct.
Lijkt wel erger te zijn met vochtig weer.

Relais is al recent vervangen voor de zekerheid.

Ik kan het altijd eens proberen om hem te overbruggen.

Over de punten van Johan.
1. Ik heb er naar gekeken leek mij een prima uit te zien. Maar natuurlijk er geen expert in. Startmotor zelf had een normale slijtage, netter dan ik dacht
2. De pasbus wordt mee bedoeld het metalen palletje in de startmotor?
Die zit er gewoon in als die wordt bedoeld.

3. Dan zou ik die moeten aanschaffen en kijken hoe die werkt :)

Bedankt voor het meedenken van jullie :)
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2024 - 15:25  ·  #86
Ik ben het met je eens hoor Johan ;-) .
Op z'n minst weet Djoey door mijn foto nu waar in z'n zekeringkast dat ie het één en ander kan nameten.

Zijn de kabels aan de accu al eens goed nagekeken, geen beweging aan de polen of bijvoorbeeld een slechte massa daar?

Waar ik ook nog aan dacht is misschien een gammel of vervuild contactslot of zoiets dergelijks?

Als het straks opgelost is heb je zo'n beetje een kleine restauratie achter de rug Djoey. Zoals ik het terug lees speelde er stiekem onderhuids een hoop kleine dingetjes die allemaal ineens besloten de kop op te steken.
Ik weet zeker dat je geduld beloond zal worden, hou nog even vol :Thumbsup:
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2024 - 16:50  ·  #87
Ik heb toch nog een paar keer naar je filmpje gekeken, misschien moet ik daar eens met een dokter over praten :D

Ik schrijf even wat ik denk te zien om even "hardop" te denken.

Je startmotor begint fanatiek, alleen je motor slaat niet aan. Dan hoor je je startrondsel uit z'n positie komen en tandjes poetsen op de krans. Niet lang daarna krijgt de startmotor de motor nog maar nauwelijks rond.

Hoort of ziet iemand iets anders?

Misschien toch de accu die de capaciteit kwijt is?
Als je een voltmeter op de plus en min aansluit van je accu dan mag tijdens het starten de spanning niet onder ongeveer 10 volt terugvallen. Gaat ie bijvoorbeeld van 12,4v naar 8v dan is vrij zeker dat je accu gehemeld is.

Wat is de conditie van je bobines? Ik las namelijk dat er een dop van los was gekomen tijdens het vervangen van de bougies. Maar ik zie nergens of je de bobines toen vervangen hebt. Zou een reden kunnen zijn voor het slechte aanslaan van de motor.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2024 - 18:21  ·  #88
Een amperetang geeft een hoop inzicht lijkt me Maarten.
Als er teveel gevraagd wordt zal de accu ook teveel inzakken, zonder defect te zijn.
djoey
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2024 - 20:00  ·  #89
Inmiddels een update.
Oude startmotor is terug geplaatst. de auto starten steeds maar slechter, terwijl je mag verwachten met een nieuwe dit beter zou moeten gaan.

Waarom is dit uiteindelijk gebeurd?
Ik wilde de bracket (9442201) die alleen van 2001 tot 2002 op mijn model zit, terug plaatsen. Dit vanwege dat deze ook voor een extra massa zorgt op de 'voelsprieten' bij de startmotor. Dit lukte bij niet bij de nieuwe, vanwege dat deze een m5 nodig had en geen m6. Dit had al vraagtekens moeten oproepen, maar blijkbaar genegeerd, omdat ik overal las dat hij later niet nodig was.

Naar de hornbach gereden, voor de m5 flensmoeren en de amperetang.
Thuis gekomen en meteen aan de slag... wat blijkt, de bracket lijnt totaal niet uit....

Eigenlijk toen de hoop opgegeven, en besloten om de oude startmotor terug te plaatsen.
Wat bleek tijdens het los draaien, dat hij direct uit zijn plaats valt.... de paspin is ook nog eens te klein.

Ik heb gewoon de verkeerde startmotor gekregen, mogelijk van het jaar 2004+
Uiteindelijk oude terug geplaatst, met een extra massa draad aan zo'n 'voelspriet'

Wat denk je.... starten en lopen....
Tot nu toe nog geen tandenpoetsen gehad, wel een 'lange' start maar geen raar stroomuitval meer.

Morgen maar even aankloppen bij mijn vaste automaterialen zaak, voor het eerst dat het fout gaat.

Ik heb de startmotoren daarna nog naast elkaar gelegd.. en het probleem lag ook bij mij.... ik had ook wel beter mogen kijken voordat ik hem er inzetten
Nappa is gebruikt omdat er geen andere voorraad was van de startmotor
Zelf bijna nooit problemen gehad met nappa merk

Zie bijlage

Quote door Maartjinski

Ik heb toch nog een paar keer naar je filmpje gekeken, misschien moet ik daar eens met een dokter over praten :D

Ik schrijf even wat ik denk te zien om even "hardop" te denken.

Je startmotor begint fanatiek, alleen je motor slaat niet aan. Dan hoor je je startrondsel uit z'n positie komen en tandjes poetsen op de krans. Niet lang daarna krijgt de startmotor de motor nog maar nauwelijks rond.

Hoort of ziet iemand iets anders?

Misschien toch de accu die de capaciteit kwijt is?
Als je een voltmeter op de plus en min aansluit van je accu dan mag tijdens het starten de spanning niet onder ongeveer 10 volt terugvallen. Gaat ie bijvoorbeeld van 12,4v naar 8v dan is vrij zeker dat je accu gehemeld is.

Wat is de conditie van je bobines? Ik las namelijk dat er een dop van los was gekomen tijdens het vervangen van de bougies. Maar ik zie nergens of je de bobines toen vervangen hebt. Zou een reden kunnen zijn voor het slechte aanslaan van de motor.

De bobines zijn vorig jaar vervangen.
De dop waarover ik sprak was de rubberen ring van de bougie dop, die was blijven zitten.

Accu is tevens 2 maanden geleden ongeveer omgeruild voor een nieuwe bosch accu.

Bedankt weer voor jullie input :)
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2024 - 20:20  ·  #90
Fijn Djoey !!

Selected quotes for multi-quoting:   0