Flushen met ATF olie.

eric27
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Subject:

Flushen met ATF olie.

· 
Posted: 14.02.2022 - 21:34  ·  #1
Gewoon even een onderwerp een motor flush met ATF olie.
Een toevoeging van circa 200 a 300 ml net voor de oliewissel.

Op het internet lees je hier verschillend over de een gaat er een week mee rond rijden en dan verversen de ander zegt gewoon 20 minuten stationair laten draaien.

Heeft iemand hier ervaring mee of wat zijn jullie meningen hierover?

Eric.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Flushen met ATF olie.

· 
Posted: 14.02.2022 - 22:10  ·  #2
200-300ml is vrij zinloos, je kan veel beter wat vaker je olie verversen.

Heb wel een keer een extreem vervuilde motor met amper compressie laten draaien met 3L atf, heeft de schraapveren losgekregen en na 2x verse olie daarna was die opzich wel weer oke, maar ik zou het nooit toevoegen als er niet al een aanleiding toe is.

Gewoon vaker verversen als je het beter wilt doen (10.000km dan is de olie toch al verzadigd met vuil, dus dat zou je beter kunnen doen).
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.02.2022 - 07:34  ·  #3
Ik heb in mijn bedrijf een 7 tons heftruck staan met een 6 cilinder blok op LPG.
Tweede (of 20hands?) gekocht, is al een oudje, maar doet het verder perfect.
Ik heb de olie die erin zat gelijk na aankoop ververst, maar eerst drie keer een paar liter spoel olie met elke keer een liter ATF erbij gedaan. De drap die eruit kwam zei genoeg. De derde keer was de spoelolie redelijk helder, dus die afgetapt en gevuld met de juiste hoeveelheid minerale olie. ATF als reinigingsmiddel werkt echt! Het blok liep/loopt nu veel netter!
Noob
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.02.2022 - 09:30  ·  #4
Zowel on als offtopic

Ik weet niet of dat wel of geen goed idee is.

Je hoorde vroeger verhalen dat tijdens het ontstaan van slijtage die slijtage opgevuld werd met vervuiling.
Als je dan reinigde werd het vuil verwijderd waardoor de ontstane speling “opeens” een rol ging spelen.
Ik heb de bak en stuurhuis laten flushen bij 200K toen ik deze Vlo kocht maar ben niet echt overtuigd ervan dat er iets beter is. (Het was allemaal probleemloos, dus puur preventief)
De motor was en ben ik huiverig voor, vooral ook omdat de meningen zo verdeeld zijn.
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.02.2022 - 18:04  ·  #5
Dat flushen merk je ook niets van als je bak in orde is. Dat is een bijzonder goed teken.
Het wisselen van de ATF olie VOORKOMT problemen dus je hebt goed onderhoud gepleegd. Elke 75.000km je bak flushen met een goed systeem zoals Powerflush houdt je geartronic in top conditie.

Ik heb een zware tuning, trek rustig paar ton de berg op regelmatig en woon in gebied met korte stevige hellingen die kunnen oplopen naar 8=10 procent.
Mijn eerste flush was met130.000, de tweede met 140.000 wegens zwarte olie en toen heb ik rond de 75K steeds geflust tot heden ten dage, Mijn km stand is 520.000 gepasseerd en de Geartronic doet het nog goed, al schakel ik in de berg veel met de hand om toerental helling op peil 18--2000 te houden. Zakt in de vijf naar 1600 en dat vind ik te weinig.

Selected quotes for multi-quoting:   0