Korte samenvatting: ze zitten eronder!
Garagebedrijf, als je dat woord in het woordenboek opzoekt, dan staat er waarschijnlijk "sorry heb geen tijd" als synoniem achter. Dus ik moest wel zelf gaan wisselen.
Het sneeuwt nu, het is waterkoud buiten, ik moet morgen de hele dag op pad met de V70 en het gaat weer sneeuwen, dus ik heb even een onorthodoxe oplossing gevonden: winterwielen achterin gegooid, hydraulische krik, kruissleutel, momentsleutel met 1/2" doppen en hefboom met kniestuk en 1/2" dop aansluiting erbij. Daarmee naar het winkelcentrum gereden, want die heeft een ondergrondse parkeergarage, daar slaapt een van mijn Volvo 480's ook. Daar was het een "aangename" 7 graden en er is altijd genoeg ruimte om de wielen te wisselen.
Afijn. Ik haal de bouten vast een slag los (ging erg makkelijk), krik de wagen op, draai de eerste bout eruit en... Nondeju. Het is een bout in twee gedeelten, bolconisch, speciaal voor lichtmetalen velgen. Doe een proefpassing in de stalen velg en inderdaad, dat past niet. Nou ja het past wel (steek en naafgat zijn goed) maar die bout ligt absoluut niet goed aan.
Dan schiet het me te binnen dat de vorige (Zweedse) eigenaar weliswaar de auto zonder "vinterhjul" heeft verkocht, maar er lag ergens onder die handige dubbele bodem achterin de V70 een zakje bouten van de firma Vianor (dat is een Scandinavische fastfitter). En ja hoor. Daar zaten 20 bouten voor stalen velgen, keurig in een zakje. Zo'n importauto uit Zweden heeft best wel zijn voordelen
Wielen gewisseld, bouten met de kruissleutel aangedraaid, bij het tankstation de banden op 2.6 bar gezet, stukje gereden, thuis met 140 Nm aangetrokken. Ik ben benieuwd hoe ze bevallen, het zijn Kumho 205/55-16 91H banden van week 22 2011 dus op het randje qua houdbaarheid en geen A-merk. In de sneeuw vond ik de grip niet heel bijzonder, de traction control had het moeilijk. Maar het was ook geen echte sneeuw, het dooide als een gek, het was een pakket smurrie.
Mochten de banden niet bevallen (zijn iets te plat, moet eigenlijk 205/60 of 225/55 zijn, en de load index van 91 is wat aan de krappe kant) dan gaan er binnenkort nieuwe onder.
Als kers op de taart heb ik voor 4 tientjes originele Volvo wieldoppen gescoord op Marktplaats
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).