Ford Mondeo stalen velgen op een V70NN, past dat?

Wielbouten vs wielmoeren

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Ford Mondeo stalen velgen op een V70NN, past dat?

· 
Posted: 29.11.2017 - 23:16  ·  #1
Ik heb hier nog een setje wintervelgen liggen van onze vorige auto, een Ford Focus mk2 (2008). Die velgen zijn ook op de Mondeo toegepast en zijn qua centreergat en steekmaat krek eender aan de V70NN, dus ik wil die voor onze V70 (2010) gaan gebruiken. De bandenmaat is iets te plat, 205/55-16 in plaats van 205/60-16 (of 225/55-16 wat er nu als zomerset op lichtmetalen Oden velgen zit), dat geeft 3% afwijking.

Maarrrrr... Ford gebruikt bolconische wielmoeren voor de stalen velgen, ik weet niet of de wielbouten van de V70 hier goed op gaan passen. En welk aanhaalmoment moet ik gebruiken? De Ford moeren zette ik vast met 130 Nm.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Ford Mondeo stalen velgen op een V70NN, past dat?

· 
Posted: 29.11.2017 - 23:38  ·  #2
Ik weet nog een setje 16 inch lm met winterbanden voor weinig. Ben je klaar.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 07:58  ·  #3
Jouw velgen moet ik helemaal in Zuid Limbabwe gaan ophalen, dan zijn de banden alweer bijna versleten :P

Maar heb je misschien ook antwoord op de vraag die ik op jouw advertentie heb gesteld?

(En heeft iemand überhaupt antwoord op mijn vraag?)
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 08:02  ·  #4
Bij mijn weten past het allemaal gewoon.
Heb zelf een set Ford stalen velgen onder de Volvo van vrouwlief liggen en ze zitten er na 3000 km nog steeds onder.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 13:30  ·  #5
Mooi dan ga ik die er eens onder schroeven vanmiddag en een set Volvo wieldeksels bestellen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 14:10  ·  #6
Volvo schrijft 140 Nm voor voor staal & alu velg. Mijn bandenboer zet alles standaard (maar wel met momentsleutel) vast op 120 Nm en ze zijn er ook nog nooit afgelopen (of losgelopen) dus ergens in de range 120-140 Nm zit je goed. Wel zorgen dat je bouten en liefst ook het schroefdraad in de naaf redelijk schoon zijn (zeker met wintervelgen/-bouten, vaak zoutig/geroest/vies) - even uitblazen of afborstelen, maar niet invetten.

Als laatste maat, naast je bouten-aantal en -afstand en bandenhoogte en -breedte, moet je ook nog de ET-waarde van de velg kijken, die mag niet teveel afwijken van de voorgeschreven waarde. De ET (ook wel J waarde dacht ik) geeft aan hoe ver het bevestigingspunt van de velg uit het midden van de velg ligt. Bij moderne alu velgen zit het bevestigingspunt vaak niet in het midden van de breedte van de velg, maar vaak redelijk ver naar buiten. Dat legt een bepaalde druk op de wiellagers, en die mag niet teveel afwijken.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 14:50  ·  #7
Quote door Bolbo

Volvo schrijft 140 Nm voor voor staal & alu velg. Mijn bandenboer zet alles standaard (maar wel met momentsleutel) vast op 120 Nm en ze zijn er ook nog nooit afgelopen (of losgelopen) dus ergens in de range 120-140 Nm zit je goed. Wel zorgen dat je bouten en liefst ook het schroefdraad in de naaf redelijk schoon zijn (zeker met wintervelgen/-bouten, vaak zoutig/geroest/vies) - even uitblazen of afborstelen, maar niet invetten.

Als laatste maat, naast je bouten-aantal en -afstand en bandenhoogte en -breedte, moet je ook nog de ET-waarde van de velg kijken, die mag niet teveel afwijken van de voorgeschreven waarde. De ET (ook wel J waarde dacht ik) geeft aan hoe ver het bevestigingspunt van de velg uit het midden van de velg ligt. Bij moderne alu velgen zit het bevestigingspunt vaak niet in het midden van de breedte van de velg, maar vaak redelijk ver naar buiten. Dat legt een bepaalde druk op de wiellagers, en die mag niet teveel afwijken.

Vorige week de wielen van mijn moeders auto (Dacia Dokker) tussen voor en achter gewisseld. Maar kreeg ze met de kruissleutel niet los, en ik heb ook nog een momentsleutel van 70cm staan dus die gepakt. Heeft die verrekte bandenboer ze met een luchtsleutel vastgeslagen. Ik had maar liefst 220Nm nodig om ze los te krijgen. Je zou maar langs de kant hebben gestaan met je standaard sleuteltje, sta je dan.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 15:13  ·  #8
Quote door Bolbo

...
De ET (ook wel J waarde dacht ik) geeft aan hoe ver het bevestigingspunt van de velg uit het midden van de velg ligt.
...

J waarde is de breedte van de velg zelf, die bepaalt min of meer welke breedte band je er op kan monteren.

Quote door Jack van Iersel

...
Ik had maar liefst 220Nm nodig om ze los te krijgen. Je zou maar langs de kant hebben gestaan met je standaard sleuteltje, sta je dan.
...

Er zijn Volvo's waarbij je de wielmoeren op 220 Nm moet vastzetten, namelijk op een C303 :). Maar goed, dat gaat ook met een dop 23 of 24 allemaal.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 16:27  ·  #9
Mooi, dan zet ik 'm wel met 140 Nm vast, ik heb een redelijke momentsleutel (Lidl).
Ik heb op de Volvo klassiekerbeurs voor 2 tientjes een hefboom gekocht met aan het eind een kniegewricht waar een dop op past, daar krijg ik ze wel mee los :D
Op de Focus heb ik jarenlang 2x per jaar de wielen gewisseld (en met 130 Nm vastgezet) dus ik heb er wel een beetje handigheid in. Maar het pleurde net van de regen en na dit weekend gaan de temperaturen weer omhoog, ik heb de wielenwissel even uitgesteld...

De velgen zijn 6,5J ET 52.5 als ik me niet vergis, en Volvo schrijft ET 50 voor, dus qua ET-waarde loopt het wel los.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 16:33  ·  #10

Vorige week de wielen van mijn moeders auto (Dacia Dokker) tussen voor en achter gewisseld. Maar kreeg ze met de kruissleutel niet los, en ik heb ook nog een momentsleutel van 70cm staan dus die gepakt. Heeft die verrekte bandenboer ze met een luchtsleutel vastgeslagen. Ik had maar liefst 220Nm nodig om ze los te krijgen. Je zou maar langs de kant hebben gestaan met je standaard sleuteltje, sta je dan.

Omdat iedereen zo paranoia is er geen vet aan durft te smeren gaat het vast roesten.
Heb het ook al vaak zat meegemaakt, met een pijp van 1 ½ net aan los te krijgennennschroefdraad gortdroog en verroest.

Ik doe (al 25 jaar) een klein beetje vet op de draad, op moment vastzetten en klaar. Nog nooit 1 bout losgekomen. Ook de moeren op de assen van de motorfietsen, zelfde verhaal, en nog nooit eentje losgekomen.
Maar iedereen moet het zelf weten en gewoon droog in elkaar zetten......
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 17:21  ·  #11
Sinds 2 jaar een puntje kopervet op de naaf en bouten. Werkt prima.
Ik had dit jaar een gebroken bout in de naaf. Ook schuld dealer die bij vervangen van de wiellager alles met luchttol had vastgezet. Niet los te krijgen. Ook stijgerpijp erop van 2 meter. Bij alle 5!!!!!
Eentje kwamstukje los en ineens had ik een halve bout vast. Een stukje in de naaf. Met een linksom draaiende boor kunnen losboren en toen stukje bij stukje los. HEEL veel geluk gehad!
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 19:41  ·  #12
Quote door Walterj

Omdat iedereen zo paranoia is er geen vet aan durft te smeren gaat het vast roesten.
Heb het ook al vaak zat meegemaakt, met een pijp van 1 ½ net aan los te krijgennennschroefdraad gortdroog en verroest.

Ik doe (al 25 jaar) een klein beetje vet op de draad, op moment vastzetten en klaar. Nog nooit 1 bout losgekomen. Ook de moeren op de assen van de motorfietsen, zelfde verhaal, en nog nooit eentje losgekomen.
Maar iedereen moet het zelf weten en gewoon droog in elkaar zetten......

Ik smeer er ook altijd een beetje kopervet aan, en ook hier is nog nooit een bout losgekomen.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 30.11.2017 - 23:30  ·  #13
Maarrrrr... Ford gebruikt bolconische wielmoeren voor de stalen velgen

Niemand geeft antwoord op het meest interessante deel van de vraag.
Ik durf te stellen dat op alu velgen gemaakt voor bolconische moeren/bouten je absoluut geen conische bouten mag gebruiken.
Omdat bij staal het contactvlak veel kleiner is twijfel ik of dit misschien toch gaat.
DinanT5
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 01.12.2017 - 08:25  ·  #14
Mocht je niet zeker zijn of het past, dit vind ik wel een handige site: https://www.steekmaat.nl
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 18:14  ·  #15
Korte samenvatting: ze zitten eronder!

Garagebedrijf, als je dat woord in het woordenboek opzoekt, dan staat er waarschijnlijk "sorry heb geen tijd" als synoniem achter. Dus ik moest wel zelf gaan wisselen.
Het sneeuwt nu, het is waterkoud buiten, ik moet morgen de hele dag op pad met de V70 en het gaat weer sneeuwen, dus ik heb even een onorthodoxe oplossing gevonden: winterwielen achterin gegooid, hydraulische krik, kruissleutel, momentsleutel met 1/2" doppen en hefboom met kniestuk en 1/2" dop aansluiting erbij. Daarmee naar het winkelcentrum gereden, want die heeft een ondergrondse parkeergarage, daar slaapt een van mijn Volvo 480's ook. Daar was het een "aangename" 7 graden en er is altijd genoeg ruimte om de wielen te wisselen.

Afijn. Ik haal de bouten vast een slag los (ging erg makkelijk), krik de wagen op, draai de eerste bout eruit en... Nondeju. Het is een bout in twee gedeelten, bolconisch, speciaal voor lichtmetalen velgen. Doe een proefpassing in de stalen velg en inderdaad, dat past niet. Nou ja het past wel (steek en naafgat zijn goed) maar die bout ligt absoluut niet goed aan.

Dan schiet het me te binnen dat de vorige (Zweedse) eigenaar weliswaar de auto zonder "vinterhjul" heeft verkocht, maar er lag ergens onder die handige dubbele bodem achterin de V70 een zakje bouten van de firma Vianor (dat is een Scandinavische fastfitter). En ja hoor. Daar zaten 20 bouten voor stalen velgen, keurig in een zakje. Zo'n importauto uit Zweden heeft best wel zijn voordelen :)

Wielen gewisseld, bouten met de kruissleutel aangedraaid, bij het tankstation de banden op 2.6 bar gezet, stukje gereden, thuis met 140 Nm aangetrokken. Ik ben benieuwd hoe ze bevallen, het zijn Kumho 205/55-16 91H banden van week 22 2011 dus op het randje qua houdbaarheid en geen A-merk. In de sneeuw vond ik de grip niet heel bijzonder, de traction control had het moeilijk. Maar het was ook geen echte sneeuw, het dooide als een gek, het was een pakket smurrie.

Mochten de banden niet bevallen (zijn iets te plat, moet eigenlijk 205/60 of 225/55 zijn, en de load index van 91 is wat aan de krappe kant) dan gaan er binnenkort nieuwe onder.

Als kers op de taart heb ik voor 4 tientjes originele Volvo wieldoppen gescoord op Marktplaats :D
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0