OK, ik ga even roet in het eten (de diesel) gooien. Stond net aan de balie van Koren Autoparts in Geldermalsen om een flesje Forte conditioner te halen, tot de man aan mij vroeg waarom ik dat eigenlijk wilde gebruiken. Omdat ik had gelezen dat het goed zou zijn voor het brandstofstysteem en omdat de vorige eigenaar het ook altijd heeft gebruikt.
Blijkt dat deze beste man een dieselspecialist is en ik moet zeggen dat hij er ook best veel over kon vertellen. Om een lang verhaal nog langer te maken, onderstaand verhaal. Hij heeft mij het gebruik van dergelijke toevoegingen afgeraden en na zijn heldere uitleg uitleg en tekening kan ik daar ook best inkomen.
Het probleem van toevoeging aan de brandstof in de tank is dat het vuil in de tank en in de leidingen ook los komt, waardoor er extra vuil richting brandstoffilter wordt getransporteerd. Dat filter raakt zo vervuild dat het op een gegeven moment niet voldoende meer tegenhoudt, waardoor de kans bestaat dat de pomp en de verstuivers naar de knoppen gaan en ik hoef hier niet uit te leggen wat dat geintje gaat kosten.
Het vuil in je tank wordt mede veroorzaakt door gebruik van bio-brandstoffen. Hij heeft me voorbeelden laten zien van een onderzoek dat ze hebben gedaan nav twee in de soep gedraaide vrachtwagenmotoren, schade 7000,= per wagen (alleen onderdelen). Oorzaak: BIODIESEL !!
Wat is er aan de hand, de Europese Uni legt pomphouders op een bepaald percentage van de totale olie aan bio-brandstoffen te verkopen, dit uiteraard allemaal onder de dekmantel "milieu". Onduidelijk is echter hoeveel bio er nu in een tankwagen zit, waardoor aan het einde van een boekjaar het kan zijn dat de geleverde brandstof niet aan deze voorwaarden heeft voldaan. Gevolg is dat een volgende levering kan bestaan uit een veel hoger percentage bio-diesel die wij dan vrolijk staan te tanken, zonder dat we er erg in hebben. Na een lang onderzoek zijn ze er achter gekomen dat een tankstation in Luxemburg verantwoordelijk was voor een te hoog bio gehalte, waardoor deze twee vrachtwagen forse schade hadden opgelopen.
In bio-diesel zit een hoger percentage vocht dat uiteraard niet wordt verbrand. Via de retourleiding komt de brandstof weer terug in de tank, maar omdat de brandstoftank een hogere temperatuur heeft (tussen de 40-60 graden) dan de buitentemperatuur ontstaat condens in de tank, zekr bij koud weer. Door het hoge vochtgehalte in bio-diesel komt er dus nog meer water in de tank te staan, waarop de diesel gaat drijven. Tussen de diesel en het vocht ontstaat een tussenlaag van bacteriën, een donkere brei van beestjes. Ook hiervan heeft hij mij een voorbeeld laten zien en dat ziet er niet gezellig uit. Deze rotzooi komt vervolgens in je brandstofsysteem terecht, ga je hier nog Forte conditioner aan toevoegen, dan krijg je nog meer zooi in je brandstof, omdat ook alle aanslag, bacteriën ed van de tankwand en de leidingen wordt losgeweekt.
Kortom, ik ben er niet zo zeker van of dit spul nu wel zo goed is voor de motor.
Hij rijdt zelf in een Mercedes diesel en vervangt preventief 2x per jaar het brandstoffilter. Voor onze Volvo's geldt een interval van 60.000 km, dus dat zou je dan beter elke 30.000km kunnen doen. Zo'n filter kost maar een paar tientjes en heeft volgens hem een beter effect op een schoon brandstofsysteem dan de toevoeging van dopes.
Tevens vroeg ik hem of het idd af te raden is je tank te ver leeg te rijden ivm extra condensvorming, "dat is een fabeltje". Condens ontstaat sowieso, ook tegen de bovenkant van de tank, die is nml nooit helemaal vol en dus krijg je bij koud weer altijd condens aan de binnenkant van de tank, of deze nu vol, half vol of bijna leeg is. Het vocht komt uiteindelijk onderin de tank terecht. Eigenlijk zou een brandstoftank moeten worden voorzien een aftapplug, zodat jaarlijks de tank een keer helemaal leeg gehaald wordt. Vreemd dat dit eigenlijk niet gebeurd als dit fenomeen in de auto-industrie bekend is.
In de botenwereld is dit probleem bij dieselmotoren nog groter, door de geringe brandstofdoorvoer. De diesel blijft veel langer in een tank staan, waardoor vocht en bacterie vorming een veel groter probleem is dan bij auto's met bio toevoegingen.
Ik vond nog een aardige
uitleg over de vorming van bacteriën in dieseltanks.