Toevallig ben ik net een stuk aan het lezen over het gebruik van Premium Brandstoffen en daarover zijn de meningen ook duidelijk verdeeld.
De Fabrikanten (Shell, BP en Total) claimen weliswaar een schonere motor, maar uit de praktijk blijkt dat sommige dieselmotoren te kampen krijgen met defecte verstuivers en anderen klagen over een toename van het brandstofverbruik.
Quote
In de periode dat ik Total Excellium uitprobeerde is mijn brandstofverbruik langzaam van 1:19,5 naar 1:16,4 gestegen (in zo'n 12 tankbeurten). De laatste 5 tankbeurten heb ik weer gewone diesel getankt en werd het verbruik iets minder (laatste keer 1:18,1). Mijn garagist heeft het brandstofsysteem uitgelezen en ontdekte dat 3 van de 4 verstuivers totaal verrot waren. Hij zei dat de reinigende werking van de Excellium dit probleem aan het licht heeft gebracht en dat de Excellium mogelijk tevens de veroorzaker is van dit probleem. Hij zei dat de duurdere diesel door de additieven schraler is dan de gewone diesel en bij diverse merken zorgt voor een verhoogde slijtage van de brandstofpomp (die op zijn beurt de verstuivers weer molt). De brandstofpomp kon hij met de Vagcom helaas niet uitlezen, hij kon hem niet benaderen. Hij zei verder nog dat in de instructieboekjes van recente modellen van diverse merken (welke merken heb ik niet gevraagd) een waarschuwing staat dat het tanken van duurdere diesel sterk wordt afgeraden. Hierom dus!
Het preventief reinigen middels Forte kan volgens mij geen kwaad en een flesje per jaar toevoegen zal in mijn portemonnee echt geen deuk slaan.
Als je dit doet samen met het regelmatig(er) vervangen van het brandstoffilter, houdt je je brandstofsysteem netjes schoon.
Over dieselbacterie heb ik vorige week al een uitgebreide uiteenzetting gehad van een diesel specialist, hij liet me een fles zien met een hoog gehalte biodiesel en het effect van water onderin de tank. Tussen het water en de diesel dreef een donkere drab bacteriën welke je dus ook in een dieseltank aan kunt treffen. Het grappige van de Forte Dieselconditioner is overigens dat deze ook vocht- en bacterievorming juist behandelt.
Het louter regelmatiger vervangen van je brandstoffilter lost het vochtprobleem in de tank niet op en ook het dagelijks afvullen gaat daar volgens de man waarmee ik sprak niet helpen en verwees dit zelfs naar het land der fabelen. Vocht ontstaat enerzijds door condens in de tank door de temperatuurverschillen in de tank (40-60 graden) en de buitentemperatuur (vooral in de winter). Ook al vul je je tank dagelijks af, er blijft altijd een lege ruimte bovenin waar alsnog condensvorming ontstaat. Anderzijds is door de toevoegingen van biodiesel (door wetgeving) er een verhoogd gehalte aan water dat door de biobrandstoffen worden vastgehouden. Dat water verbrandt niet en gaat via de retourleiding netjes weer terug je dieseltank in. Dat vocht is zwaarder dan de diesel en zal dus vanzelf onderin de tank terecht komen.
En wat versta je onder "moderne motoren"? Mijn S60 is van 2005 en heeft inmiddels 200k op de teller staan, niet heel erg modern meer dus en dan denk ik dat het niet verkeerd is om 1x per jaar preventief te reinigen ipv te wachten tot er echt problemen ontstaan, want dan helpt Forte ook niet meer. Ik ben normaal gesproken ook niet zo van de "wondermiddeltjes", maar gezien het feit dat het door veel garagebedrijven standaard bij elke beurt wordt toegepast en de vele verhalen die ik er al over heb gelezen, zie ik dit niet als een fabeltje of een makkelijke manier om de omzet te verhogen, € 17,= per jaar gaat natuurlijk nergens over. Onnodig ruitensproeier bijvullen vind ik meer in de categorie "klant naaien" thuishoren.
De garage van de vorige eigenaar heeft het ook elk jaar gebruikt (3x in 180.000km) en de motor loopt altijd soepel en geeft geen roetpluimen bij accelereren. Dus ik blijf dat spul er gewoon netjes jaarlijks aan toevoegen.