Even een update na een paar tankbeurten en ca 3000km sinds mijn laatste bericht.
Ondanks de nieuwe 5W30 olie, 4 nieuwe Continentals en een flesje Forte in mei is mijn verbruik er niet heel veel beter van geworden.
Eigenlijk had ik gedacht in de zomer op nieuwe sloffen zuiniger te gaan rijden dan op de oude versleten winterbanden, maar dat is me niet gelukt.
Ik heb dezelfde rijstijl aangehouden, 110 op de snelweg met CC, rustig optrekken, lang uit laten rollen etc.
Constant dezelfde ritjes naar m'n werk op en neer en 1x een langere rit naar A'dam, net als in andere maanden.
Uiteindelijk niet zuiniger kunnen rijden dan 1:16,7, terwijl ik begin juni met de winterbanden nog 1:17 haalde.
Ik kan dus niet bepaald zeggen dat de Conti's nou zoveel zuiniger rijden dan de oude versleten gecupte en trillende Falke winterbanden.
Dat valt me dus eigenlijk een beetje tegen.
Wat wel is veranderd zijn de velgen, de winterbanden liggen om de originele Volvovelgen en de nieuwe Conti's op de imitatie R-velgen.
Zou daar verschil ik kunnen zitten, meer luchtweerstand, gewicht etc ?
Mijn zuinige 1000km ritten in de winter (nog met oude olie en op Falke winterbanden) lagen rond de 1:16
Vorige zomer 1000 km met de oude eveneens versleten en trillende Falke zomerbanden en oude olie gemiddeld op 1:16,4
En nu dus na Forte Conditioner, nieuwe olie in mei en nieuwe zomerbanden begin juli kom ik niet verder dan 1:16,7
Totaal gemiddelde na een jaar rijden op 3 verschillende banden en doorgaans rustige rijstijl is 1:15,5
Voor een 1500kg wegende automaat valt me dat nog niet eens tegen, mijn vorige V40 handbak deed gemiddeld 1:16,5
Op Spritmonitor sta ik t.o.v. vergelijkbare modellen en jaartal op de
tweede plaats.
Maar volgens mij moet het toch nog wel iets zuiniger kunnen, iemand nog tips?