Goed, even aan het begin beginnen. In april dit jaar heb ik in Zweden een 2004 (MY05) V70 T5 gekocht. Heel veel opties, waaronder een Four-C onderstel met 2 standen: comfort en sport. Ondanks dat er geen foutcodes aanwezig waren, werkte de 2 standen niet. Althans: ik merkte geen verschil tussen de 2 standen. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat de originele Four-C dempers er nog onder zaten: 13 jaar en 235.000km oud. Zo oud dat het aannemelijk was dat het elektronische deel niet meer functioneerde.
In Nederland, na een tijdje gespaard te hebben, alle dempers vervangen voor nieuwe Monroe's (ja, de juiste!). De auto dempt uiteraard iets beter omdat de dempers weer fris zijn, maar de 2 standen werkten nog steeds niet.
Toen Vida in gedoken. In Vida zit een test-tool, om de schakelaar van het Four-C systeem te testen. Als je in die tool op 'start' klikt zie je een voltage staan; het voltage in rust. Dit zou volgens Vida tussen de 4,2-4,8V moeten zijn. Daarnaast moet je het voltage realtime veranderen als je de Four-C knop indrukt: een voltage tussen de 0,5-2,4V voor de stand 'Comfort' en een voltage van 2,4-3,5V voor de stand 'Sport'. Bij mij stond er alleen maar 5V. Hele tijd, 5 volt. Ruststand, comfort- of sportmodus: 5 volt. De waarde is constant 5 volt en veranderd niet. Dit is natuurlijk niet goed. Hierop heb ik de pennen op de Four-C module nagemeten. Overal (wisselende) voltages, maar op 3 pennen gewoon weer strak 5 volt. Ik had er een bedradingsschema bij van een R; de indeling was echter anders dan bij mijn T5, waardoor de voltages die ik meette niet overeenkwamen met het bedradingsschema (wat weer specifiek voor een R was).
Daarom kreeg ik het idee dat de schakelaar stuk zou kunnen zijn. Nieuwe schakelaar besteld, moest speciaal uit Zweden komen. 34 euro. Helaas, geen resultaat.
Vandaag naar de dealer geweest voor software. Eerst uitgelezen: geen foutcodes betreffende de SUM. Eerst een reload gedaan; geen resultaat. Daarna een reserve module geplaatst, deze kwam uit een sloper en moest helemaal ingeleerd worden. Helaas... ook nu nog werkte de standen niet door in het systeem. Voltages in het testje bleven ook gelijk.
Ik weet het nu écht niet meer. Wie helpt me??
In Nederland, na een tijdje gespaard te hebben, alle dempers vervangen voor nieuwe Monroe's (ja, de juiste!). De auto dempt uiteraard iets beter omdat de dempers weer fris zijn, maar de 2 standen werkten nog steeds niet.
Toen Vida in gedoken. In Vida zit een test-tool, om de schakelaar van het Four-C systeem te testen. Als je in die tool op 'start' klikt zie je een voltage staan; het voltage in rust. Dit zou volgens Vida tussen de 4,2-4,8V moeten zijn. Daarnaast moet je het voltage realtime veranderen als je de Four-C knop indrukt: een voltage tussen de 0,5-2,4V voor de stand 'Comfort' en een voltage van 2,4-3,5V voor de stand 'Sport'. Bij mij stond er alleen maar 5V. Hele tijd, 5 volt. Ruststand, comfort- of sportmodus: 5 volt. De waarde is constant 5 volt en veranderd niet. Dit is natuurlijk niet goed. Hierop heb ik de pennen op de Four-C module nagemeten. Overal (wisselende) voltages, maar op 3 pennen gewoon weer strak 5 volt. Ik had er een bedradingsschema bij van een R; de indeling was echter anders dan bij mijn T5, waardoor de voltages die ik meette niet overeenkwamen met het bedradingsschema (wat weer specifiek voor een R was).
Daarom kreeg ik het idee dat de schakelaar stuk zou kunnen zijn. Nieuwe schakelaar besteld, moest speciaal uit Zweden komen. 34 euro. Helaas, geen resultaat.
Vandaag naar de dealer geweest voor software. Eerst uitgelezen: geen foutcodes betreffende de SUM. Eerst een reload gedaan; geen resultaat. Daarna een reserve module geplaatst, deze kwam uit een sloper en moest helemaal ingeleerd worden. Helaas... ook nu nog werkte de standen niet door in het systeem. Voltages in het testje bleven ook gelijk.
Ik weet het nu écht niet meer. Wie helpt me??