Fout egr klep

Patricia
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Fout egr klep

· 
Posted: 04.09.2017 - 13:11  ·  #1
Beste, ik heb een melding in de bc 'motormanagement bij onderhoud'
Na uitlezen bij de garage bleek het een egr klep fout te zijn , in combi met de flinke zwarte pluim dacht ik misschien dat die verstopt zou zitten. Ik in een driftige bui de boel losgemaakt, maar wat schetst mijn verbazing . .. schoon maar ook echt brandt schoon ! Klep gaat mooi heen en weer zit niks tussen wat hem belemmert dus wat zou het kunnen zijn??
Iemand met een suggestie?

Volvo v70 2.5d 577xxx
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Fout egr klep

· 
Posted: 04.09.2017 - 13:47  ·  #2
Zwarte rook is onverbrande diesel, dwz te veel diesel inspuiting of te weinig zuurstof om goed te verbranden. Dat laatste zou kunnen komen door een EGR die open blijft staan, maar dat lijkt het dus niet te zijn. Tenminste, hij kan wel schoon zijn maar dan nog niet goed geregeld worden natuurlijk.
Uitgelezen met VIDA of generieke tool? VIDA vertelt je vaak veel preciezer waar het om gaat. Een vriend van me kreeg ook een EGR verhaal van zijn garage (generieke tool) en blijkt de Turbo Control Valve te zijn... te weinig turbodruk = ook te weinig lucht.
Luchtfilter schoon? Dat is de simpelste oorzaak van te weinig lucht. Onwaarschijnlijk gezien de foutmelding, maar eenvoudig te checken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 13:52  ·  #3
Trouwens, een brandschone EGR klep bij een km-stand van 5ton+ vind ik wel heel sterk. Zo'n ding is volgens mij na 1000km al zwart, uiteindelijk gaan er continu uitlaatgassen door. Is hij niet afgedopt / uitgeschakeld? Dan zit de oorzaak elders.
Patricia
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 13:53  ·  #4
Het is helaas niet met vida uitgelezen maar met een universele

Luchtfilter is schoon , auto heeft net grote beurt gehad en rijdt verder ook goed niks op aan te merken

Wel is het mij opgevallen dat wanneer de motor op temperatuur is en/of het buiten erg warm is dat de melding niet komt of pas na een half uur rijden.

Zat zelf misschien te denken aan de lmm? Weet niet of die de boel voor de gek kan houden?
Patricia
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 13:56  ·  #5
Quote door Bolbo

Trouwens, een brandschone EGR klep bij een km-stand van 5ton+ vind ik wel heel sterk. Zo'n ding is volgens mij na 1000km al zwart, uiteindelijk gaan er continu uitlaatgassen door. Is hij niet afgedopt / uitgeschakeld? Dan zit de oorzaak elders.

Ja vandaar ook mijn verbazing , ik had ook verwacht dat die zwart zou zijn .
Hij is verder niet afgedopt wat ik kan zien en het is een vacuüm gestuurde waarvan de slang ook gewoon netjes aangesloten zit
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 14:50  ·  #6
Of de inlaattemperatuursensor, daar had laatst iemand anders ook last van, zit bij de V70n onderin de zijspiegel. Als die een te foute temperatuur doorgeeft wordt er mogelijk teveel diesel ingespoten en krijg je zwarte rook. Ik zou proberen met VIDA uit te lezen, mogelijk heb je een forumlid in de buurt die je daarbij kan helpen. Zie lijstje op forum (onder topic handige linkjes of in signature van Bigdog).
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 18:39  ·  #7
Quote door Patricia

Normaliter kan dit niet, tenzij de vorige eigenaar is hier mee bezig geweest.
En dan ga je je afvragen of ook hij niet dit probleem heeft gehad.
Patricia
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 18:48  ·  #8
Quote door Bigdog

Quote door Patricia

Normaliter kan dit niet, tenzij de vorige eigenaar is hier mee bezig geweest.
En dan ga je je afvragen of ook hij niet dit probleem heeft gehad.

Zou heel goed kunnen hoor, de vorige eigenaar was nogal makkelijk geloof ik qua onderhoud dus het zal mij niks verbazen maar het blijft wel lastig die lampjes 😉
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 18:57  ·  #9
Quote door Bolbo

Of de inlaattemperatuursensor, daar had laatst iemand anders ook last van, zit bij de V70n onderin de zijspiegel.

???
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.09.2017 - 09:45  ·  #10
Quote door peter71

Quote door Bolbo

Of de inlaattemperatuursensor, daar had laatst iemand anders ook last van, zit bij de V70n onderin de zijspiegel.

???

Beter uitgelegd: de sensor die de buitentemperatuur meet, die door het motormanagement wordt gebruikt (naast andere signalen zoals de LuchtMassaMeter LMM) om de hoeveelheid in te spuiten brandstof te bepalen, zit bij de V70N onderin de zijspiegel. Is dus idd geen inlaattemperatuursensor misschien, maar wel de temperatuursensor voor de lucht die in de motor komt.
In elke spiegel zit er 1. Een zwart bolletje, kun je met je vinger wel voelen. De ene kant is voor de aanduiding van de buitentemperatuur op je dashboard, de andere is voor het motormanagement.
Waarom daar niet dezelfde sensor voor wordt gebruikt weet ik niet...
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 05.09.2017 - 10:52  ·  #11
En waarbij dus het bolletje in de rechterspiegel voor de uitlezing op je dashboard is.Het bolletje in de linkerspiegel voor je ECU.

gr,

Bas
Patricia
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.09.2017 - 10:55  ·  #12
Quote door Bolbo

Quote door peter71

Quote door Bolbo

???

Beter uitgelegd: de sensor die de buitentemperatuur meet, die door het motormanagement wordt gebruikt (naast andere signalen zoals de LuchtMassaMeter LMM) om de hoeveelheid in te spuiten brandstof te bepalen, zit bij de V70N onderin de zijspiegel. Is dus idd geen inlaattemperatuursensor misschien, maar wel de temperatuursensor voor de lucht die in de motor komt.
In elke spiegel zit er 1. Een zwart bolletje, kun je met je vinger wel voelen. De ene kant is voor de aanduiding van de buitentemperatuur op je dashboard, de andere is voor het motormanagement.
Waarom daar niet dezelfde sensor voor wordt gebruikt weet ik niet...

Kan je dan gewoon het kapje van de spiegel halen en die sensor zien zitten of is dit helemaal ingebouwd ?
Is dat met vida ook terug te zien of die verkeerde waarden geeft ? Of is daar andere meetapparatuur voor nodig?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.09.2017 - 12:41  ·  #13
De waarde die die sensor geeft kun je in vida zien. Daarnaast heb je natuurlijk een onafhankelijke en juiste temperatuurindicatie nodig, dus een goede thermometer buiten de auto waarvan je zeker bent dat die de juiste waarde aangeeft. Tenminste, 20 of 23 graden zal niet zoveel verschil maken, maar als je ziet dat die sensor een waarde geeft die echt zichtbaar afwijkt van de buitentemperatuur (zeg 40+ graden of juist veel te laag) dan zal dat het motormanagement wel beinvloeden.
Hoe dan ook, voordat je daar veel verder in gaat zoeken, er is een kleine mogelijkheid dat dit het is, maar uitlezen van foutcodes met vida kan je ook op een heel ander pad brengen, dus dat zou ik zeker eerst doen.
Patricia
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2017 - 19:33  ·  #14
Vandaag de auto bij de dealer laten uitlezen en daar kwam uit dat het toch echt de egr was die niet goed zijn werk kon doen. Oplossingen die gegeven werden waren het controleren van lekkage van slangen of geen / te weinig vacuüm .

Dit weekend maar even op speurtocht waar de evt. Oorzaak zich kan bevinden
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.09.2017 - 09:19  ·  #15
Kan een kenner hier opsommen welke vacuumslangen er zijn / hoe ze lopen? Of is dit in vida te vinden? Ik wil ze ook al een tijdje langslopen maar ik weet niet waar ik ze precies moet zoeken en wat ik daarvoor los moet halen. Bij mijn euro4 diesel is eea rond de EGR nogal moeilijk bereikbaar. Ik kan er wel een paar localiseren (naar de vacuum motorsteunen, bij de turbo control valve) maar wellicht mis ik er dan nog een paar. En het zullen waarschijnlijk de slangetjes zijn die het heetst worden, die drogen het snelst uit. Een 2.5D (van de topic starter) zal allicht ander zijn dan de mijne (2.4 D5244T5 als ik me niet vergis)

Selected quotes for multi-quoting:   0