Foutcode ECM-4201

 
 
 
 
 
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 31.10.2018 - 12:16  ·  #1
Ik krijg een foutcode ECM-4201 uitgelzen met Vida.
Dat heeft als ik het goed heb te maken met de katalystaor dat deze niet goed werkt.
Is dit zeker dat de katalysator kapot is of is het misschien de diagnose lamba achter de kat dat deze niet goed werkt?
De foutmelding krijg ik zowel op benzine als op LPG.
Auto heetf circa een 225.000 km gelopen.

Ook heb ik als ik op benzine rijd en bij 1500 a 2000 toeren het gas intrap dat de auto inhoud. De lambda waarde reageerd wel direct dat deze naar rijk gaat. Op LPG heb ik daar geen last van dus dat zou ook kunnen zijn de injectoren niet lekker werken.

Eric.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 31.10.2018 - 13:00  ·  #2
Als je met vida hebt uitgelezen, dan zoek je daar toch ook de achtergrondinfo van de foutcode op? Dit kan door dubbelklikken op de code (soms...) of anders via informatie en dan de foutcode opzoeken, dan krijg je direct van Volvo te zien wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn en welke stappen je moet / kan doorlopen om de definitieve oorzaak te vinden en die op te lossen.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 31.10.2018 - 13:53  ·  #3
Dat heb ik ook wel gedaan en daar staat valse lucht, kapotte injector of katalysator kapot.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 31.10.2018 - 14:10  ·  #4
Code geeft weer dat katalysator niet optimaal lijkt te werken, dat kan idd door een slechte (2e) lambda sensor komen, maar ook kan de katalysator zelf een probleem hebben, of hetgeen de katalysator inkomt. Als je valse lucht trekt bijv door het flexibele deel van de uitlaat dan zou de 1e lambda dat ook moeten meten. Je brandstof/luchtmengsel kan slecht zijn door bijv. een slechte injector of onjuiste meting binnenkomende lucht (MAF sensor probleem) of een echt luchtprobleem (valse lucht trekken in inlaat, na de meting). Ik weet zo niet wat een handig plan van aanpak is (achteraan of vooraan beginnen... ik zou denken vooraan... bij de luchtinlaat, want een probleem daar kan een error geven later in het systeem) maar ik denk dat vida ook wel de juiste volgorde van zaken aangeeft om te checken.
Het lastige is dat je met dit soort leeftijden en km.-standen begint te twijfelen of het een echt probleem is of een foutieve sensor. Als je lambda sensoren nog de originele zijn, dan zijn die al lang "over datum" (kms). Je wil ook niet lukraak sensoren vervangen, maar bij goede sensoren weet je tenminste zeker (min of meer) dat het signaal wat wordt afgegeven het juiste is, waardoor een foutcode ook echt iets betekent en je kunt inzoomen op die zaken.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 31.10.2018 - 15:20  ·  #5
Ja ik ben mij al een beetje aan het inlezen op het internet en daar lees ik toch best wel vaak dat de katalysator wordt vervangen en dat dan na een paar honderd kilometer de storing weer terug is. Duur grapje dan.
Er is geen valse lucht aan de inlaat zijde en de voorste lambda regelt goed dus zat ik te denken aan de tweede lanbda.
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben met een storingscode van de achterste lambda sonde?

Eric.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 31.10.2018 - 21:51  ·  #6
Heb net twee nieuwe lambdasondes besteld zowel voor als achter.
Werkt het niet dan komt er een nieuwe katalysator bij en als dat zo is wil ik ook twee nieuwe lambdasondes en die heb ik dan in ieder geval.

Eric.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 09.11.2018 - 07:10  ·  #7
Je weet 100% zeker dat er nergens een vacuum lekkage is?
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 09.11.2018 - 07:28  ·  #8
Voor zo ver ik weet niet nee.
Ik heb gisteren de twee lambdasondes binnen gekregen en ga deze binnenkort stuk voor stuk verwisselen kijken of dat verschil uitmaakt.
Ze zitten er inmiddels alwel een 222.700 km in.

Eric.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 10.11.2018 - 19:49  ·  #9
Vandaag de voorste lambdasonde vervangen door een nieuwe en dat maakt tot nu toe geen verschil.
Afgelopen weekend naar Limburg geweest en kon mooi door rijden op de snelweg 130 a 140 en sinds dien heb ik geen foutcode meer ECM 4201.
Wat ik nu wel weer heb is dat de lambdasonde bij constante snelheid en stationiar op rijk blijft. onder de 0.1 volt of dat deze arm blijft 0.85 volt maar meestal rijk.
Wannneer je maar heel iets met het gas speelt dan pendelt de lambdasonde wel mooi heen en weer.
Dit had ik voor een paar weken geleden ook maar toen alleen op LPG en niet op benzine. Nu is het zowel op LPG als op benzine.
Daarom dacht ik eerst dat de regel lambdasonde niet goed was.
De achterste lambdasonde heeft hier volgens mij geen invloed op of heb ik dat mis??

Iemand een idee waar ik dit probleem moet zoeken?

Eric.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 29.01.2019 - 21:09  ·  #10
Net voor de kerst heb ik de achterste lambdasonde ook vervangen en dat gaf ook geen resultaat. Nog steeds de foutmelding ECM- 4201 werking katalysator niet effectief.
Was van plan om de katalysator voor de APK keuring te vervangen dat is eind maart.
Tussen de kerst en oud en nieuw was er een misfire op cilinder vijf met name bij de koude start.
Bobine vervangen van de vijfde cilinder en geen misfires meer. De motor draaide ook mooier rond bij warme motor.
Toch nog maar eens wat meer bobines aangeschaft en alles vervangen en dacht laat ik de foutcode ook maar eens weer wissen.
En nu rijdt ik 1500 km later nog steeds zonder foutcode.
Naar mijn idee lag dan de oorzaak bij de bobines deze waren volgens mij nog orgineel 244.000 km gedraaid.
Afkloppen maar als het mee zit kost mij dit geen nieuwe katalystor.

Eric.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 29.01.2019 - 23:02  ·  #11
Goed gevonden! Lijkt mij dus dat er onvolledige verbranding optrad door slechte vonk (wegens slechte bobine, mogelijk te lage spanning of onjuiste timing), wat door de lambda sonde werd opgepikt door teveel zuurstof in de uitlaatgassen. Wel apart dat zoiets elektronisch als een bobine dan niet door de software wordt opgepikt.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 30.01.2019 - 00:55  ·  #12
Mooi dat je t gevonden hebt! 👍
roodmonster
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Berichten: 7
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 30.01.2019 - 13:57  ·  #13
ik zal hier ook is naar kijken ik heb het zelfde probleem vorige week nieuwe kat dr onder maar helaas de melding is er weer
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 30.01.2019 - 14:30  ·  #14
Nou dat heb ik vaker gelezen ook op buitenlandse forums dus dacht de katalysator is het laaaste .
Ik vind het wel raar dat er geen foutmelding komt van de eerste lambdasonde (regel sonde).
Want er is dan toch iets niet goed in de verbranding te arm of te rijk.


Eric.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3891
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Foutcode ECM-4201

 · 
Posted: 30.01.2019 - 19:34  ·  #15
Quote door eric27

Nou dat heb ik vaker gelezen ook op buitenlandse forums dus dacht de katalysator is het laaaste .
Ik vind het wel raar dat er geen foutmelding komt van de eerste lambdasonde (regel sonde).
Want er is dan toch iets niet goed in de verbranding te arm of te rijk.


Eric.

Ligt er maar net aan hoe en hoe vaak die getriggerd wordt. Zo'n foutcode is vaak meer een indicatie, en niet de absolute waarheid.
Overigens komt dezelfde (OBD2) foutcode ook erg veel voor bij Japanners. Mijn ex-Avensis had er last van (en zo heel veel Toyota's) en toevallig ook de Mazda van m'n schoonbroertje. Het verkeerd is dat het bij Toyota niet eens uitmaakt als je er een nieuwe katalysator onder zet en nieuwe sensoren (en dan ben je 1000/1500 euro verder), schijnt ook iets softwarematigs te zijn, dat de marge's waarop de CEL getriggered wordt te krap zijn. Tip voor als niets lijkt te helpen en je gewoon nog door de 4-gas meting komt met de APK, monteer een extensie stukje tussen de uitlaat en de lambdasensor (geldt dus alleen voor de sensor nĂ¡ de katalysator!):

Zo'n zelfde heb ik laatst bij de Mazda van m'n schoonbroertje gemonteerd, foutmelding is en blijft weg
 
Selected quotes for multi-quoting:   0