Zo, na het voorstelrondje van vorige week nu mijn eerste post. Ik heb me voorgenomen af en toe wat te posten, enerzijds voor hulp, anderzijds voor vermaak en hulp aan anderen met hetzelfde probleem
Ik bezig sinds vorige week een Volvo V70 2.4t uit 2001 met 365.000km op de teller met vermoedelijk de laatste jaren een slechte onderhoudsstaat. Het is een 200pk model met automaat. Laat ik beginnen te melden dat hij sterk en soepel rijdt en behoudens een beetje schudden rond de 100-120km, er eigenlijk geen klachten zijn.
Omdat ik de vorige eigenaar niet helemaal vertrouw en ik het aspect van het DIM-scherm er 'anders' uit vond zien heb ik het instrumentcluster gedemonteerd (na het loshalen van de accu) waar ik werd verwelkomt door een bijzondere verrassing in de vorm van ducttape en zwart silicone kit. Na het herstellen van het instrumentcluster en hermonteren in de auto (contactslot op standje II) bleek dat het DIM-scherm het uitstekend doet, dat wil zeggen, inclusief diverse meldingen...
Afijn, direct in de pen gekropen en contact opgezocht met NickGR om de Volvo te laten uitlezen . Na het wissen van de foutcodes blijven er eigenlijk twee opvallende codes over die richting geven. Dit zijn:
Nu ik weet waar ik moet beginnen met zoeken eerst maar gewoon een visuele inspectie gedaan waarbij het me opvalt dat:
1. er van alles loshangt aan stekkers, draadboom en sensoren;
2. er een grote scheur zit in een van de vacuĆ¼mlijnen onder het inlaatspruitstuk;
3. er twee TCV /Pierburg klepjes hangen.
Mijn vragen:
Het is toch een lang verhaal geworden, excuus daarvoor. Bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte of dit ook de foutcodes op gaat lossen
Maarten
Ik bezig sinds vorige week een Volvo V70 2.4t uit 2001 met 365.000km op de teller met vermoedelijk de laatste jaren een slechte onderhoudsstaat. Het is een 200pk model met automaat. Laat ik beginnen te melden dat hij sterk en soepel rijdt en behoudens een beetje schudden rond de 100-120km, er eigenlijk geen klachten zijn.
Omdat ik de vorige eigenaar niet helemaal vertrouw en ik het aspect van het DIM-scherm er 'anders' uit vond zien heb ik het instrumentcluster gedemonteerd (na het loshalen van de accu) waar ik werd verwelkomt door een bijzondere verrassing in de vorm van ducttape en zwart silicone kit. Na het herstellen van het instrumentcluster en hermonteren in de auto (contactslot op standje II) bleek dat het DIM-scherm het uitstekend doet, dat wil zeggen, inclusief diverse meldingen...
Afijn, direct in de pen gekropen en contact opgezocht met NickGR om de Volvo te laten uitlezen . Na het wissen van de foutcodes blijven er eigenlijk twee opvallende codes over die richting geven. Dit zijn:
- ECM-170F (Controle bereik buitenluchtdruksensor/laaddruksensor. Onjuist signaal.)
- ECM-160 (Laadddruksensor. Signaal te laag.)
Nu ik weet waar ik moet beginnen met zoeken eerst maar gewoon een visuele inspectie gedaan waarbij het me opvalt dat:
1. er van alles loshangt aan stekkers, draadboom en sensoren;
2. er een grote scheur zit in een van de vacuĆ¼mlijnen onder het inlaatspruitstuk;
3. er twee TCV /Pierburg klepjes hangen.
Mijn vragen:
- Kan iemand me de goede kant op wijzen voor wat betreft de ophanging van de draadboom (waar de klemmen vastgezet moeten worden)? Moeten deze ergens op de automaat worden vastgezet? Daar lijken de beugels ongeveer uit te komen.
- Kan ik universeel vacuĆ¼mlijn gebruiken voor het herstellen van de vacuumlijn tussen het spruitstuk en het T-stuk?
- Horen er inderdaad 2 Pierburg klepjes op te zitten? (Ik kan dat namelijk niet terug vinden in mijn Haynes).
Het is toch een lang verhaal geworden, excuus daarvoor. Bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte of dit ook de foutcodes op gaat lossen
Maarten
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).