Beste forumleden
Sinds januari van dit jaar rijd ik met veel plezier in mij V70 2.4T automaat uit 2001, met intussen 204.600 km. De kenners onder jullie zien waarschijnlijk al aan het jaartal welke vragen ik zal stellen. Ik maakte namelijk het volgende mee:
Eergisteren viel de auto bijna stil, na tien minuten filerijden, en kreeg ik de melding met oranje driehoek: motor management service spoed, en de auto draaide op drie cilinders, zo leek het wel. Met veel pijn en moeite ben ik met een soort van noodloop van 5 km/h aan de kant geraakt. Het gekke was dat zodra ik gas gaf, de motor wel mooi liep. Heb hem dus voor het rode licht in “N” gezet, en op 1500 toeren gehouden.
Na drie keer te starten was de melding weg, liep de auto relatief mooi stationair en heb ik mijn weg kunnen vervolgen. Daarna 100 km geen problemen gehouden, behalve dat hij stationair soms wegzakt naar 600 toeren en dan weer een teruggaat naar 800 toeren. Ook schommelt het toerental vaak tussen 700-750 toeren, zowel in N als in D met voet op de rem. Ook, als ik afrem tot nul, lijkt de auto ook bijna stil te vallen, en als correctie wordt er dan gas bijgegeven, en schiet de auto vooruit (bij 30 per uur is dat niet fijn als je wil remmen voor je voorganger). Dit laatste doet hij als lang (volgens mij sinds aankoop op 182.750 km).
Gisteren bij een algemene garage de wagen uit laten lezen, en ik kreeg 5 meldingen:
1100- buitentemperatuurmeter fout (klopt, was deze zomer een keer fout, bij herstarten in orde)
9150-actuator gasklep; Component stroef/defect
903F-smoorkleppositie van smoorklepactuator niet plausibel
903C-Basisinstelling van de actuator-gasklep fout herkend
904D-gaspedaal-positiesensor signaal niet logisch.
Deze laatste vond de garagist een hele rare, de rest is eigenlijk wel logisch.
Mijn vraag is nu:
Is het sowieso aan te raden om een nieuwe gasklep te steken? We konden hem niet controleren op de kleur sticker, want het is een turbomotor, en dan is dat nauwelijks (niet) te zien.
Of zou het de sensor zijn?
Alvast bedankt voor (nuttige) reacties.
Sinds januari van dit jaar rijd ik met veel plezier in mij V70 2.4T automaat uit 2001, met intussen 204.600 km. De kenners onder jullie zien waarschijnlijk al aan het jaartal welke vragen ik zal stellen. Ik maakte namelijk het volgende mee:
Eergisteren viel de auto bijna stil, na tien minuten filerijden, en kreeg ik de melding met oranje driehoek: motor management service spoed, en de auto draaide op drie cilinders, zo leek het wel. Met veel pijn en moeite ben ik met een soort van noodloop van 5 km/h aan de kant geraakt. Het gekke was dat zodra ik gas gaf, de motor wel mooi liep. Heb hem dus voor het rode licht in “N” gezet, en op 1500 toeren gehouden.
Na drie keer te starten was de melding weg, liep de auto relatief mooi stationair en heb ik mijn weg kunnen vervolgen. Daarna 100 km geen problemen gehouden, behalve dat hij stationair soms wegzakt naar 600 toeren en dan weer een teruggaat naar 800 toeren. Ook schommelt het toerental vaak tussen 700-750 toeren, zowel in N als in D met voet op de rem. Ook, als ik afrem tot nul, lijkt de auto ook bijna stil te vallen, en als correctie wordt er dan gas bijgegeven, en schiet de auto vooruit (bij 30 per uur is dat niet fijn als je wil remmen voor je voorganger). Dit laatste doet hij als lang (volgens mij sinds aankoop op 182.750 km).
Gisteren bij een algemene garage de wagen uit laten lezen, en ik kreeg 5 meldingen:
1100- buitentemperatuurmeter fout (klopt, was deze zomer een keer fout, bij herstarten in orde)
9150-actuator gasklep; Component stroef/defect
903F-smoorkleppositie van smoorklepactuator niet plausibel
903C-Basisinstelling van de actuator-gasklep fout herkend
904D-gaspedaal-positiesensor signaal niet logisch.
Deze laatste vond de garagist een hele rare, de rest is eigenlijk wel logisch.
Mijn vraag is nu:
Is het sowieso aan te raden om een nieuwe gasklep te steken? We konden hem niet controleren op de kleur sticker, want het is een turbomotor, en dan is dat nauwelijks (niet) te zien.
Of zou het de sensor zijn?
Alvast bedankt voor (nuttige) reacties.