FOUTMELDING: ANTI-SKID service vereist

roland kosters
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Re: FOUTMELDING: ANTI-SKID service vereist

· 
Posted: 14.06.2014 - 08:26  ·  #61
Bij mij komt de melding geregeld voorbij helaas.
Alleen bij scherpe linkse bochten. Zou dus eigenlijk wel goed een losgelopen centrale bout kunnen zijn. Het rubber 'aanslag' blokje rechtsvoor heet aanloop slijtage. Zie foto.
Hier heb ik war ringetjes onder gedaan.Sinds dien is de melding minder vaak te zien.
VIDA geeft aan dat het in de stuurhoek sensor zit, kan dus best een losgelopen bout zijn.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.06.2014 - 12:39  ·  #62
Stuurhoeksensor gaat meestal zelf stuk vertelde de dealer, evenals een rempedaalsensor. Stuurhoeksensor is alleen wat duurder... Vida gaf bij mijn auto specifiek de 'Wielsensor Links Achter' aan.
vliegendev70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 19:16  ·  #63
Hallo,

Advies gevraagd:

Ik kreeg vandaag de melding ANTI-SKID service vereist. (V70 2.4 Automaat LPG uit 2002)

De auto start niet, startmotor draaide wel goed rond maar de auto sloeg/slaat niet aan.

Accu spanning er paar minuten af gehaald. Storing weg en starten zoals altijd..

Accu spanning bedraagt 12,45 volt. Is dit voldoende? Het 'lampje' op mijn accu was aantal maanden geleden nog groen maar is nu zwart.. Is vervangen noodzakelijk bij 12,45 Volt?

Waar zitten mijn centrale wielbouten? Deze wil ik namelijk ook controleren.

Waar zitten de ABS sensoren bij de wielen? Deze wil ik ook schoonmaken (mag dat met remmen-reiniger?).

Indien de melding wegblijft laat ik het zo anders laat ik de boel uitlezen.

Alvast dank voor reactie's.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 20:26  ·  #64
Heb je de accuspanning gemeten met de polen los, dus onbelast? Als je zo gemeten hebt is 12,45 wel wat weinig. De centrale wielbouten zitten achter de naafkapjes in het hart van de velgen aan de voorzijde. De wielsensoren zitten in het fuseestuk, net achter de remschijven (kunststof blokjes met een snoertje er naartoe.

Ik heb inmiddels de abs-module opnieuw laten solderen, nadat de antiskidmelding over ging in een 'storing remmen, stop auto zsm' en later zelfs een continu draaiende abs-pomp. Probleem is nu opgelost, auto is foutloos volgens Vida. De accu vervangen bood bij mij geen soelaas.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 21:02  ·  #65
Het startprobleem wordt niet veroorzaakt door een anti skid melding. Een lage accuspanning kan wel allerlei electronische sores oproepen, waaronder dit soort problemen. Als de gemeten spanning inderdaad onbelast is, is de accu in ieder geval verdacht.

Tom
vliegendev70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 21:53  ·  #66
Dank Otto, voor info.

Accu gemeten met de - pool los. Zal morgen beide polen los maken en dan nogmaals meten.

Wielbouten morgen controleren. Ik las elders dat ze met 50NM vast moeten. Alleen aan de voorzijde?

Zal opzoek naar de wielsensoren. Beschrijving daarover klinkt oké!

Las ook over het opnieuw solderen. Dat wordt een latere stap en zal dan nog uitzoeken wie, waar en hoe. Wordt waarschijnlijk weer een vraagje op ons Forum..

Hoop dat accu wat brengt!

Quote door OttoV

Heb je de accuspanning gemeten met de polen los, dus onbelast? Als je zo gemeten hebt is 12,45 wel wat weinig. De centrale wielbouten zitten achter de naafkapjes in het hart van de velgen aan de voorzijde. De wielsensoren zitten in het fuseestuk, net achter de remschijven (kunststof blokjes met een snoertje er naartoe.

Ik heb inmiddels de abs-module opnieuw laten solderen, nadat de antiskidmelding over ging in een 'storing remmen, stop auto zsm' en later zelfs een continu draaiende abs-pomp. Probleem is nu opgelost, auto is foutloos volgens Vida. De accu vervangen bood bij mij geen soelaas.
vliegendev70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 22:02  ·  #67
Hi Tom,

De ANTI-SKID melding nog nooit eerder gehad. Was in combinatie met het niet aanslaan. Dus wel draaien van de startmotor. Overigens leek het erop dat de LPG pomp ook niet draaide..!?

Na het losmaken van de accu pool (geen goede oplossing maar voor nu wel even effectief geweest) werkte alles zoals het hoort. Goed draaiende startmotor, direct aanslaan en geen melding meer.

Ga morgen accu meten met beide polen los.

Zal wielbouten controleren, wielsensoren schoonmaken en waarschijnlijk nieuwe accu kopen.

Een lage spanning geeft vaker -ook bij andere merken- vreemde meldingen dus dat lijkt mij een goede start.

Dank tot zover!

Quote door Turbotom

Het startprobleem wordt niet veroorzaakt door een anti skid melding. Een lage accuspanning kan wel allerlei electronische sores oproepen, waaronder dit soort problemen. Als de gemeten spanning inderdaad onbelast is, is de accu in ieder geval verdacht.

Tom
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 22:09  ·  #68
eh even wat helderheid over de gebruikte termen: wielbouten zijn bij mij de bouten die de wielen op het fusee vast zetten. http://www.h-peters.com/wielmoeren.html
dan hebben we nog de naafbout; das de bout die de aandrijfas in het fusee houdt. http://i61.tinypic.com/24yo5yq.jpg

50nm bij rubberen uitvoering
gewone uitvoering 35nm + 90 graden

uiteindelijk hier allemaal te vinden: topic.php?t=8080

<_< :shame:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 22:11  ·  #69
oja sensoren zijn met pijpsleutel 10 of smalle lange dopsleutel los te draaien. ^_^
vliegendev70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 23:33  ·  #70
Top Frank!

Draai ik de juiste bouten en of moeren aan.

En met correct draaimoment ☺
HDLIM
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

pfff ook skid service tijdelijk uit

· 
Posted: 24.04.2015 - 18:23  ·  #71
Na vorige week beide ballasten van de xenon hebben vervangen hoor ik nu ook bij de club met skid errors, ik heb zelf ook Vida (verder weinig verstand van die software) maar na uitlezen geeft ie 2 meldingen;
BCM-0109 Communicatie tussen regeleenheden Communicatieproblemen met SAS interne strng
SAS-000E Stuuruitslaghoeksensor Interne storing

hieruit blijkt dat ik denk ik de sensor kom aan het vervangen...

bij de onderdelen staan echter 2 modellen welke heb ik nodig;
-31264468 Contactrol stuurwielhoeksensor (SAS) ABS, TRAC, STC (30798576, 30669743)
of
-31313083 Contractrol stuurwielhoeksensor (DSTC, 30798577, 30798167)

wat denken jullie
V70 2.4D 2007 (vorige model nog)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2015 - 18:43  ·  #72
eh had je de accu los bij vervangen en op stand 2 bij weer aansluiten?
wat is de spanning van je accu?
oftwel eerst eens wat uitsluiten voordat je aan t vervangen slaat? :shame:
HDLIM
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2015 - 18:48  ·  #73
Bij het vervangen van de ballasten heb ik niet de accu losgehad, tijdens uitlezen in Vida gaf ie volgens mij 12.45V aan.

Wanneer ik reset - auto start en scherp naar rechts draai nix, scherp naar links melding Service vereist - auto uit auto aan - melding skid service tijdelijk uit en gaat na een paar minuten uit om vervolgens tijdens rechtdoorrijden weer terug te komen.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2015 - 22:08  ·  #74
Als de melding verschijnt in relatie tot scherp insturen is de stuurhoeksensor de 1e verdachte. Reken op ongeveer 250 euro voor dit onderdeel. Eventueel laten plaatsen komt er nog bij, maar is met behulp van de beschrijving in Vida ook goed zelf te doen. Let op dat de sensor in een bepaalde stand moet worden gemonteerd, anders draai je hem bij de eerste bocht kapot.

Tom
HDLIM
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.04.2015 - 11:03  ·  #75
En toch begrijp ik het niet helemaal, wanneer zoiets kapot gaat moet het probleem toch altijd aanwezig zijn, zou je zeggen...gisteren is het probleem niet voorgekomen bij inparkeren heb ik volledig naar links en rechts uitgestuurd tot max. meerdere keren geen probleem geen error, vandaag nog maar eens testen, heeft nog iemand een advies waar ik het onderdeel tegen beste prijs kan bestellen, buiten de dealer? bedankt voor de tip "turbotom" zal de beschrijving in Vida eens doorlezen, ik heb op andere forums gelezen dat je software moest uploaden en kalibreren etc...dat zie ik persoonlijk niet zo zitten, andere schrijven vervangen voor gelijk modelnummer zou geen issue moeten zijn (31313083) :-|

Selected quotes for multi-quoting:   0