Vandaag ben ik bij Marc de Rooij langsgereden, die een DiCE unit heeft, om mijn S60 eens uit te lezen. Was gezellig, Marc! :thumb:
Er kwamen wat problemen voorbij, waarvan een aantal 'oude' en een aantal 'lopende' fouten. Een daarvan (de enige m.b.t. het motormanagement) was ECM-2110, een te hoog signaal van de voorste lambdasonde.
Mijn eerste gedachte was meteen 'vervangen', maar nu lees ik op het forum dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Een quote van TeeFive:
Mijn auto loopt stationair vrij goed, maar pendelt af en toe een heel klein beetje (soms een dipje 900>800, soms een piekje 900>1000). Hier dus ook even goed naar kijken.
Ik ga dit ook eens controleren, kan ik het gasklephuis 'zomaar' demonteren? Of is het aan te raden eerst wat vloeibare pakking bij Brezan te scoren? Zijn die vacuümslangetjes makkelijk verkrijgbaar?
Ik vind dat de volvo vrij veel gebruikt, 27 liter gas op 230km waarvan minstens 200 snelweg. Dit kan hier mee te maken hebben, correct?
En tot slot: zit de voorste lambda sonde achter het motorblok, in het uitlaatspruitstuk? In dat geval kan ik hem zelf vervangen als dat nodig is
Er kwamen wat problemen voorbij, waarvan een aantal 'oude' en een aantal 'lopende' fouten. Een daarvan (de enige m.b.t. het motormanagement) was ECM-2110, een te hoog signaal van de voorste lambdasonde.
Mijn eerste gedachte was meteen 'vervangen', maar nu lees ik op het forum dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Een quote van TeeFive:
Quote
als ik het goed heb begrepen is het gasklephuis eraf geweest?
zoja, dan kan het zijn dat het terug monteren niet goed is gegaan.
Er moet een nieuwe pakking worden gebruikt en de pas vlakken moeten perfect schoon zijn.
Ikzelf heb ook nog eens de nieuwe (metalen!) pakking lichtjes ingesmeerd met een dun laagje pakkingpasta. (DIRKO van Elring)
Hierna moet je de ETM voor zichtig vast schroeven, alle boutjes moeten gelijkmatig worden vast gezet met niet te weinig maar zeker ook niet te veel aanhaalmoment. Bij te veel aanhaalmoment trek je het ETM huis krom en gaat de gasklep hangen en kan de gasklep niet meer vrij bewegen.
Als de ETM te LOS zit kan er valse lucht worden aangezogen. deze lucht is niet gemeten dus werkt verarmend op het mengsel waardoor er op beide lambda's foutmeldingen kunnen ontstaan. Omdat de lucht NA de gasklep wordt aangezogen gaat ook het stationair toerental omhoog. De ETM kan dat niet corrigeren.
Ongemeten lucht aanzuigen kan ook gebeuren als er vacuum slangetjes loshangen (vergeten te monteren?) Dus nauwkeurig het hele inlaattraject controleren op luchtlekkage
zoja, dan kan het zijn dat het terug monteren niet goed is gegaan.
Er moet een nieuwe pakking worden gebruikt en de pas vlakken moeten perfect schoon zijn.
Ikzelf heb ook nog eens de nieuwe (metalen!) pakking lichtjes ingesmeerd met een dun laagje pakkingpasta. (DIRKO van Elring)
Hierna moet je de ETM voor zichtig vast schroeven, alle boutjes moeten gelijkmatig worden vast gezet met niet te weinig maar zeker ook niet te veel aanhaalmoment. Bij te veel aanhaalmoment trek je het ETM huis krom en gaat de gasklep hangen en kan de gasklep niet meer vrij bewegen.
Als de ETM te LOS zit kan er valse lucht worden aangezogen. deze lucht is niet gemeten dus werkt verarmend op het mengsel waardoor er op beide lambda's foutmeldingen kunnen ontstaan. Omdat de lucht NA de gasklep wordt aangezogen gaat ook het stationair toerental omhoog. De ETM kan dat niet corrigeren.
Ongemeten lucht aanzuigen kan ook gebeuren als er vacuum slangetjes loshangen (vergeten te monteren?) Dus nauwkeurig het hele inlaattraject controleren op luchtlekkage
Mijn auto loopt stationair vrij goed, maar pendelt af en toe een heel klein beetje (soms een dipje 900>800, soms een piekje 900>1000). Hier dus ook even goed naar kijken.
Ik ga dit ook eens controleren, kan ik het gasklephuis 'zomaar' demonteren? Of is het aan te raden eerst wat vloeibare pakking bij Brezan te scoren? Zijn die vacuümslangetjes makkelijk verkrijgbaar?
Ik vind dat de volvo vrij veel gebruikt, 27 liter gas op 230km waarvan minstens 200 snelweg. Dit kan hier mee te maken hebben, correct?
En tot slot: zit de voorste lambda sonde achter het motorblok, in het uitlaatspruitstuk? In dat geval kan ik hem zelf vervangen als dat nodig is