Foutmeldingen, Spiegels, Ecc, Deuren in Vida

Na inbouwen van Premium Luidsprekers

djgodlike
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 44
Subject:

Foutmeldingen, Spiegels, Ecc, Deuren in Vida

· 
Posted: 11.05.2014 - 18:29  ·  #1
Zojuist klaar met de audio upgrade naar Premium Sound.

Maar nu nog de volgende problemen oplossen...
Wie kan helpen?

Ik heb mijn volvo nog maar net en heb in het begin een aantal beginnersfouten gemaakt:
1. Zonder accu los te koppelen, de CFE achter de radio gebouwd. (ECC niet losgekoppeld)
2. Eerste keer deurkaart openen zorgde voor een spiegel inklapvolgorde storing. (met zekering opgelost)
3. Daarna wederom zonder accu los te koppelen de deurkaarten verwisseld en dus alle stekkers los.
4. Dealer heeft als het goed is de software van de computers geüpdate maar dus geen storingen opgelost of gemeld. En lampjes in ECC vervangen.
5. Paar keer radio losgekoppeld en versterkerkabel gewisseld (Accu losgekoppeld)
6. Vervolgens de deurspeakers en versterker ingebouwd (Accu losgekoppeld)

Problemen nu zijn:
1. Bijrijdersraam gaat nu nog maar alleen open en dicht door schakelaar in te houden. (CFE zou ervoor zorgen dat hij in 1x dicht gaat, in 1x omhoog deed hij al)
2. Spiegels gaan in achteruit niet meer naar geheugenstand 3 (CFE functie welke nu niet meer lijkt te werken).
3. Afsluiten bij 15km/h werkt ook niet meer. (CFE functie)

4. Volgens mij ontwasemen de spiegels ook niet, zoals de foutmelding ook voorspeld

Verder lijkt alles nog wel te werken..
Bij uitlezen en wissen blijven er 3 storingen met rood staan.

Kunnen er computers sneuvelen door los te koppelen zonder accu los te halen? Of lijken dit stekker/contact storingen?
Zekeringen heb ik nog niet gechecked...

Als dit maar goedkomt, Volvo v70n en computers... Of valt dit nog wel mee?

Update: langzaam aan lijken bepaalde dingen weer te gaan werken...
Zou dit te maken hebben met de verouderde software versies van de computers?
Hoe kan ik in vida zien of ik de meest recente versie heb en welke computers zijn uberhaupt te updaten?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: Foutmeldingen, Spiegels, Ecc, Deuren in Vida

· 
Posted: 12.05.2014 - 21:33  ·  #2
Quote door djgodlike

Kunnen er computers sneuvelen door los te koppelen zonder accu los te halen? Of lijken dit stekker/contact storingen?
Zekeringen heb ik nog niet gechecked...

Als dit maar goedkomt, Volvo v70n en computers... Of valt dit nog wel mee?

Zou dit te maken hebben met de verouderde software versies van de computers?
Hoe kan ik in vida zien of ik de meest recente versie heb en welke computers zijn uberhaupt te updaten?

Ja, elektronica in het algemeen kan sneuvelen door piekspanning/stroom, die eerder ontstaat bij het weer aansluiten van een 'live' stekker.
Je meldingen betreffen zowel passenger als driver door - een stekkerprobleem is daarmee niet uitgesloten, maar minder waarschijnlijk. Voor de goede orde wel even checken.
Afgelopen zomer heb ik de deurkaarten er ook uitgehad, zonder accu (minpool) los te halen; geen probleem.

Software nog onwaarschijnlijker. Voorzover ik weet is er geen manier om zelf te kijken of de versie de nieuwste is, wel kun je de softwareversie via VIDA lezen. Ik betwijfel of de dealer weet wat de meest recente versies zijn.
Ik kreeg laatst een kaart mee (service 2.0) waarop stond welke computers waren geupdate. Aan de kaart te zien zijn ALLE componenten te updaten
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.05.2014 - 22:11  ·  #3
Bedankt voor je antwoord!

Wat zou ik aan de stekkers moeten kunnen zien of doen? Of ze er niet goed inzitten snap ik maar insprayen met contactspray is niet best begreep ik, ergens gelezen..
Als er een computer/module stuk zou zijn, zou het dan niet helemaal niet meer moeten reageren?
Centrale deurvergrendeling knoppen werken wel, ramen werken allemaal (alleen 2e stand van bijrijdersschakelaar niet)
Spiegel besturing werkt voor beide spiegels, ontwasemen niet volgens mij (tenminste de natte spiegels drogen niet op, of duurt misschien ff)

Verder lijken me de versterker fouten te kloppen vanwege de inbouw van een pa300 en hu803.

Service 2.0 zou volgens de stempel in orde moeten zijn... Volgens Volvotech leek de trage op gang komende functies ed op verouderde software, vandaar de twijfel..
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.05.2014 - 22:29  ·  #4
Voor je spiegelontwaseming is het misschien de moeite waard je spiegelglas even los te halen. Maximaal instellen op "naar binnen kijken" met het spiegelglas, en dan met je vingers het glas verder doortrekken richting deur. De spiegel "plopt" dan los. De ontwaseming werkt met twee contactjes, die vind ik er altijd kwetsbaar uitzien.

Je kunt dan ook met een multimeter meten of de ontwaseming aangaat bij het aanschakelen van de achterruit-verwarming, moet een klein stroompje gaan lopen

Een kapotte module kan heel veel, soms ook tegenstrijdig, gedrag vertonen. Maar aangezien je daar in de buurt bent beziggeweest (deurkaart) denk ik wel aan een verband.
Je kan eens proberen de UEM resetten:
1 Alle deuren en motorkap/achterklep gesloten
2 Sleutel in stand II, motor uit.
3 Beide raamswitches aan de bestuurderskant in maximaal "omhoog" stand zetten en zo'n 10 seconden vasthouden
4 Sleutel uit contact
5 lock / unlock, lock / unlock met sleutel

Ook kun je eens proberen via het ouderwetse sleutelgat je auto een paar keer op slot en van slot te doen (denk aan je alarm dat op zeker afgaat als je dan de deur opendoet)

Op het Engelse volvoforum zijn over deze procedures goede geluiden te horen...

Bovendien: als je VIDA/DiCE hebt, zou ik alle codes eens resetten, een paar keer rijden en dan kijken of en wat er terugkomt. Misschien heb je ook nog met iets van het verleden te maken.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 12.05.2014 - 22:41  ·  #5
Je vertelt dat je de deurkaarten hebt gewisseld.
Heb je dan wel de oude raambedienings modules terug gezet?
Of heb je andere gebruikt?

Die zijn namelijk aan je auto gekoppeld en kunnen niet gewisseld worden zonder opnieuw ingeleerd te worden.

De storingen zitten in ieder geval in die modules.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.05.2014 - 22:44  ·  #6
Kijk dat zijn goede tips en de moeite waard om te proberen morgen!
Ik heb trouwens nog henk scholten garantie op de auto maar misschien niet op deurkaarten wisselen ;)

Storingen wissen heb ik gedaan in Vida, moet nog wel een beetje wennen aan de opzet en termen van de software :)
Niet geselecteerde CSC, oorspronkelijk en aflevering enz..

Ik hou je op de hoogte wat er gebeurt!

Merci!
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.05.2014 - 22:46  ·  #7
Goed punt maar heb dezelfde modules inderdaad gebruikt, moest ze er wel min of meer uitbreken ;)
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 20:58  ·  #8
Quote door waal70

Je kan eens proberen de UEM resetten:
1 Alle deuren en motorkap/achterklep gesloten
2 Sleutel in stand II, motor uit.
3 Beide raamswitches aan de bestuurderskant in maximaal "omhoog" stand zetten en zo'n 10 seconden vasthouden
4 Sleutel uit contact
5 lock / unlock, lock / unlock met sleutel

Bedankt voor de tip! Kan nog wel eens van pas komen.. Ik heb het net paar keer uitgevoerd maar krijg eigenlijk geen feedback of het gelukt is of niet. :)
1 keer ging wel even het bijrijdersraam een stukje open en weer dicht na de sleutel uit contact trekken..
Als je de raambediening van de bijrijderskant naar boven ingedrukt houdt voor een seconden of 20 (knop bestuurderskant en bijrijderskant) dan gaat het raam een stukje open en weer dicht... Soort van bevestiging ofzo..?
Toch werkt het niet vervolgens het raam in 1 keer te openen met stand 2 van de knoppen.

Merk ook dat het bijrijdersraam nu met droog weer op 3 kwart meer moeite heeft met omhoog gaan. Kan komen door de rubbers of omdat het raam een stukje buigt/zichzelf vastzet.

Het spiegel ontwasem-probleem; zou dat ontstaan kunnen zijn door het demonteren van de deurkaarten?
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.05.2014 - 19:47  ·  #9
Quote door djgodlike

Merk ook dat het bijrijdersraam nu met droog weer op 3 kwart meer moeite heeft met omhoog gaan. Kan komen door de rubbers of omdat het raam een stukje buigt/zichzelf vastzet.

Het spiegel ontwasem-probleem; zou dat ontstaan kunnen zijn door het demonteren van de deurkaarten?

Het eerste is waarschijnlijk rubbers. Het raam moet een beetje buigen naarmate die hoger komt. Als dat niet meer soepel gaat, is het waarschijnlijk ergens in de raamgeleiding te merken. Als dat erger wordt, gaat ie op een gegeven moment "terug-stuiteren": op 3/4 gaat het raam dan weer helemaal naar beneden...

Uit de deurmodule komt een stekker voor naar je spiegel. De stroom voor de ontwaseming komt dus uit het harnas van de auto, gaat onderin je deurmodule en komt er via die module ook weer uit. Vlakbij de spiegel zit dan nog een (groene) spiegelconnector, die de functies van je spiegel doorgeeft, waaronder ontwaseming. Als ze allebei niet meer ontwasemen, lijkt het me eerder een CANBUS/computerprobleem. De hoofdregeleenheid is de klimaatmodule. Als je daar ook gezeten hebt, vanwege de radio, kan er misschien iets ontregeld zijn.

In VIDA kun je ook de ramen en de spiegels handmatig bedienen, probeer eens of je zo de ontwaseming aan kunt krijgen (onder "activeringen" of "activations" in de DDM of PDM)
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.05.2014 - 23:07  ·  #10
Bedankt, dat ga morgen meteen even proberen. Had inderdaad op youtube gezien hoe je schakelaars en functies kan controleren. Moet nog een beetje wennen/leren met Vida :)

Las ook ergens over "inleren" van de AUTO functie bij (nieuwe) raam bedieningsmodules..
De ramen gaan wel automatisch open en dicht met de sleutel namelijk. (CFE functie)

Van de klimaatmodule heb ik de stekkers nog nooit vanaf gehad. Natuurlijk hebben die wel wat gerommel meegemaakt door de radio 4 keer in en uitbouwen.
Het zou dus in de stekkers kunnen zitten van de raambedieningen of ECC..

Kan ik contactspray gebruiken om de stekkers mee in te spuiten? :)
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 14.05.2014 - 23:10  ·  #11
Quote door djgodlike

Bedankt, dat ga morgen meteen even proberen. Had inderdaad op youtube gezien hoe je schakelaars en functies kan controleren. Moet nog een beetje wennen/leren met Vida :)

Storing zoeken -> referentie / autocommunicatie -> activeringen.
Dan de juiste modules kiezen.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.05.2014 - 21:10  ·  #12
Ontwasemen heb ik nog niet goed getest. Moet het spiegelglas voelbaar warm worden?

Ik heb met Vida de functies en knoppen van het bijrijdersraam getest. Ook het raam geïnitialiseerd, tenminste geprobeerd.
De auto up / down functie werkt wel met de sleutel (CFE) en ook met Vida. Maar nog steeds niet met de schakelaars van beide deuren.

In Vida wordt bij de storing ook de mogelijkheid gegeven dat de raammotor defect is..
Toch vreemd dat het dan wel met de software werkt.

Na het wissen van de storingen komen er uit mijn hoofd 5 terug waarvan 2 met de Radio te maken hebben. De andere 3: DDM-0025 en PDM-005, PDM-0043.
Zou het jaar type radio, of het niet herkennen van de radio, invloed kunnen hebben op het elektronische systeem en dit soort gekke storingen geven?

Ik heb de dealer gevraagd er naar te kijken ergens volgende week als ze de problemen met de versnellingsbak hopelijk gaan oplossen.
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 17.05.2014 - 21:22  ·  #13
Quote door djgodlike

Ontwasemen heb ik nog niet goed getest. Moet het spiegelglas voelbaar warm worden?

In Vida wordt bij de storing ook de mogelijkheid gegeven dat de raammotor defect is..
Toch vreemd dat het dan wel met de software werkt.

Heel kort : Ja, het glas moet voelbaar warm worden. Enkel vraag ik me wel af of je het nu ook goed voelt, met de hogere temperaturen.

Vida geeft de mogelijkheid omdat dit simpelweg in het programma staat gegeven, dit zul je bij meerdere storingscodes zien. De mogelijkheden zul je zelf uit moeten sluiten om tot een oplossing te komen.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.06.2014 - 10:42  ·  #14
Nieuw glas in de spiegel heeft DDM-0025 opgelost :)

Blijven er nog een paar terugkomen:

PDM-0043 Regeleenheid Interne Storing (passagierskant raam Auto-up werkt niet): Dit hoop ik op te lossen met contactsprayen van de connectoren..

AUM-41FF Subantenne signaal ontbreekt : Dit ga ik hopelijk oplossen door de Diversity Antenne Versterker te installeren bij de achterbumper. Radiosignaal is ook niet best nu...

AUM-49FD Radio mismatch (dealer laten doen?)

AUM-47FE Versterker signaal onjuist (Denk door de dealer laten verwijderen, of kan dit komen dat mijn radio niet hetzelfde jaar is als de auto)
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.06.2014 - 11:44  ·  #15
De antenne fout (AUM-41FF) heb ik opgelost met een diversity antenne uit een auto met RTI. (1 aansluiting is dus niet gebruikt, neem aan geen probleem)

Helaas blijf ik na contactsprayen van de nog met de passagiers-raambedieningsfout zitten:
PDM-0043 Regeleenheid Interne Storing (enige probleem: passagierskant raam Auto-up werkt niet)

Ik denk dat het komt door het destijds overzetten van de module naar de nieuwe deurkaart. De module zat behoorlijk goed vastgelijmd en moest dit met aardig wat wrikken loskrijgen. Misschien intern printje beschadigd?

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Module er weer uit en openmaken?
Ze gaan er niet makkelijk uit trouwens...

Selected quotes for multi-quoting:   0