Fraude met importauto’s

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 25.07.2018 - 16:01  ·  #31
Quote door Notaname

Het begint er overigens op te lijken dat ze moeite hebben de Zweden te laten meewerken. Ik baal daar stevig van aangezien we straks een dure aankoop hebben gedaan zonder dat we kunnen aantonen dat de kilometerstand er van klopt.

Zou de dealer de gegevens via Carfax kunnen opvragen?

Dan moet je het oorspronkelijke Zweedse kenteken weten, en wat kronen overmaken naar de Zweedse Carfax. (www.carfax.se). Wel snel zijn want de Zweden recyclen hun kentekens, op het kenteken van onze V70 (LMH259) staat nu een Mercedes Vito geregistreerd.

Oh, nog een dingetje. Mocht je op één of andere manier garantie willen claimen bij Volvo, bijvoorbeeld op een onderdeel dat het binnen de garantietermijn begeeft, je hoeft nergens op te rekenen. Eenmaal geëxporteerd naar een andere markt (bv van Zweden naar Nederland) vervalt iedere garantie, aldus de officiële reactie die ik van Volvo kreeg. Ondanks dat de vorige eigenaar in januari 2017 aantoonbaar zo'n 8000 kronen had uitgegeven aan een kapotte brandstofpomp mocht ik weer bijna 800 euro aftikken in december. Ik koop nooit meer een geïmporteerde Volvo, of het moest er eentje zijn die dusdanig goedkoop is dat ik eventuele gebreken voor lief neem.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 25.07.2018 - 17:23  ·  #32
Quote door Bigdog

Met name benzinemodellen is momenteel een drama om aan te komen.
Ook de dealers importeren inmiddels al, nee verkopen is geen optie.
Het personeel van Volvo rijdt tegenwoordig al rond in benzinemodellen, zodat de Nederlandse dealers ze na een jaar terug kunnen kopen.
En als je al een auto importeert, doe het dan bij een dealer, welke deze ook geleverd heeft.
Alleen dan ben je verzekerd van een juiste kilometerstand.

Ik kan dit onderschrijven. Mijn vrouw wilde heel graag een Volvo V70 kopen als gezinsauto. Ze had alleen een nogal uitgesproken keuze qua uitvoering en kleur, en aangezien we de auto niet nodig hebben voor woonwerkverkeer valt diesel meteen af (hooguit 15.000 km per jaar).

Dan ga je zoeken op benzine, handgeschakeld, nieuwer dan 2007, minder dan 150.000 km en minder dan 17.000 euro, en dan blijft er alleen maar ellende over met een 2.0 motor en/of veel kilometers en/of in een uitvoering die we niet hebben willen.

Bij de plaatselijke dealer stond toevallig een V70 Momentum MY2008 met een 2.5 liter turbomotor en slechts 128.000 km op de teller. Originele NL auto en altijd door de dealer onderhouden. Maar de prijs was best hoog en de kleur te veel donker ("ik wil niet in een begrafenisauto rijden" aldus mijn vrouw). Achteraf gezien heb ik er spijt van dat we niet wat meer hebben uitgegeven en de kleur voor lief hebben genomen.

Bij een vakgarage in Nieuwerkerk aan den IJssel hebben we uiteindelijk voor een heel stuk minder geld een zilvergrijze V70 2.0F Momentum MY2011 gekocht met 116k op de teller. Geïmporteerd uit Zweden, met iedere 10.000 km afgestempeld onderhoudsboekje (Flexifuel heeft een interval van 10.000 km als je op E85 rijdt) en een pak rekeningen van de vorige eigenaar erbij plus een uitdraai van de Zweedse Carfax. Later bij een bevriende medewerker van een Volvodealer nog de fabrieksgegevens achterhaald en een zoektocht op het oorspronkelijke Zweedse kenteken leverde ook een schat aan informatie op, tot de advertentie waarop de auto te koop stond toe (met dezelfde kilometerstand, oef...). Het blijkt een van de aller, allerlaatste met de alom verguisde 145 pk Mazda 2 liter motor te zijn die geproduceerd is. Het ding is bepaald niet snel en draait 4000 toeren bij 130 km/h maar wel enorm veel luxer en ruimer dan onze vorige wagen, die nog langzamer en een stuk lawaaiiger was (Ford Focus Wagon 1.6-16V). Ik kan me echter voorstellen dat je bij een auto in deze klasse iets meer trekkracht verwacht, al is 'ie wel iets zuiniger en goedkoper in belasting/verzekering dan de 2.5T want die is meteen 100 kg zwaarder.

Als ik alle kilometerstanden uit de rekeningen, uit het onderhoudsboekje en uit Carfax bij elkaar zet dan klopt het. Maar eerst ging het flexibele stuk van de uitlaat kapot (door de verkoper vervangen maar amateuristisch vastgelast, later door een Volvospecialist echt laten repareren) en daarna ging de brandstofpomp kapot. Dat laatste was in Zweden ook al gebeurd, nog geen jaar eerder, maar de garantie op reparatie vervalt sowieso bij verkoop en de garantie op onderdelen vervalt als je de auto exporteert. Al met al bijna 1000 euro extra kosten gehad in een jaar tijd. De eerste vier jaar van zijn leven was de auto geleased ("leasingbil"), met als gebruiker een bedrijf in eikenhouten vloeren, daarna twee jaar particulier. Ik vermoed dat de auto in Zweden een zwaar leven heeft gehad, ondanks aantoonbaar regelmatig onderhoud.

Ik kan daarom, zeker bij jongere auto's, import alleen aanraden als je er een vol jaar garantie op krijgt, of de prijs moet wel héél erg aantrekkelijk zijn.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1512
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 25.07.2018 - 22:44  ·  #33
Tja Brinkie, het is natuurlijk bijna altijd zo dat de vorige eigenaar onderhoud voor zich uit schuift. Het maakt daarbij niet uit of het een importauto is.
Een V70 uit 2009 met 7mm profiel en verse olie en filters is niet 1000 euro meer waard dan dezelfde auto met zwarte olie en filters en 2mm profiel. Toch heb je die 1000 euro nodig.
In mijn ogen heb je bij een 2e hands auto altijd 15% bovenop de aankoopprijs nodig voor achterstallig onderhoud.

Wat me wel steekt is dat dealers de garantie tegenwoordig persoonlijk probeert te maken (dus niet overdraagbaar naar de nieuwe eigenaar)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 27.07.2018 - 11:20  ·  #34
Die 1000 euro had ik ingecalculeerd, de V70 kostte iets van 14k als ik de inruilwaarde van de vorige auto goed ingeschat heb. Maar je verwacht het niet van een Volvo van 6 jaar oud. Kennelijk moet ik mijn verwachtingen van dit merk wat naar beneden bijstellen bij de modellen die feitelijk een Ford zijn.
Qua ruimte en zitcomfort is het nog steeds een geweldige auto, spijt heb ik er niet van, maar achteraf had ik liever iets verder gezocht naar een auto met wat meer trekkracht dan deze 2 liter viercilinder. Ach, net zoals Cruyff ooit zei, elk nadeel hep se foordeel: bij deze hoeft de distributie niet vervangen te worden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 27.07.2018 - 20:32  ·  #35
En je woont in Nederland, dus geen vette prenten.
Overigens, mooie kleur heb je op je wagen.
Notaname
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 29.07.2018 - 14:58  ·  #36
Quote door brinkie

Quote door Notaname

Het begint er overigens op te lijken dat ze moeite hebben de Zweden te laten meewerken. Ik baal daar stevig van aangezien we straks een dure aankoop hebben gedaan zonder dat we kunnen aantonen dat de kilometerstand er van klopt.

Zou de dealer de gegevens via Carfax kunnen opvragen?

Dan moet je het oorspronkelijke Zweedse kenteken weten, en wat kronen overmaken naar de Zweedse Carfax. (www.carfax.se). Wel snel zijn want de Zweden recyclen hun kentekens, op het kenteken van onze V70 (LMH259) staat nu een Mercedes Vito geregistreerd.

Oh, nog een dingetje. Mocht je op één of andere manier garantie willen claimen bij Volvo, bijvoorbeeld op een onderdeel dat het binnen de garantietermijn begeeft, je hoeft nergens op te rekenen. Eenmaal geëxporteerd naar een andere markt (bv van Zweden naar Nederland) vervalt iedere garantie, aldus de officiële reactie die ik van Volvo kreeg. Ondanks dat de vorige eigenaar in januari 2017 aantoonbaar zo'n 8000 kronen had uitgegeven aan een kapotte brandstofpomp mocht ik weer bijna 800 euro aftikken in december. Ik koop nooit meer een geïmporteerde Volvo, of het moest er eentje zijn die dusdanig goedkoop is dat ik eventuele gebreken voor lief neem.


Dank voor je info Brinkie.

De auto komt van een Zweedse leasemaatschappij. Ik neem aan dat die nog wel onderhoudsgegevens in hun administratie moeten bezitten.
Ik hoop van harte dat de dealer met die gegevens boven tafel komt. 8-)
Verder qua garantie, we hebben Volvo Select garantie gedurende 1 jaar dus dat is het probleem niet.
Ze hebben keurig mijn klacht m.b.t. hoogteslag van de banden verholpen. (nieuwe banden, nieuwe remschijven en uitlijning)
frostburn
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 70
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 11.12.2018 - 14:06  ·  #37
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 11.12.2018 - 14:49  ·  #38
Ach, een ton meer. Wat maakt dat uit voor een blok dat 1.000.000 km aankan.
😜

Ik ga kijken!
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 11.12.2018 - 15:32  ·  #39
Quote door frostburn

Kleine kick kwam dit filmpje tegen op de Telegraaf : https://www.telegraaf.nl/video…ze-zwendel
de gehele aflevering is vanavond te zien op opgelicht?!

Lijkt er op dat je toch wel moet opletten wat je aanschaft ;)


Oei oei! Zag al ergens een stukje voorbij komen. Altijd goed dus om zelf grondig onderzoek te doen!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 12.12.2018 - 12:22  ·  #40
Met chassisnummer kun je op http://www.carfax.nl/ (€ 9,99) of http://nl.vin-info.com/ (€ 7,80) de kilometerstanden van de Zweedse "Besiktning" opvragen, dan weet je dat er tussen export en import niet 3x de wereld achteruit is gereden.

Gebeurt trouwens ook in Nederland met exportauto's, ik heb in 2012 de auto ingeruild met 215k op de teller en kwam deze later met 183k op de teller bij een handelaar in exportauto's tegen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1936
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 12.12.2018 - 13:00  ·  #41
Het wordt overigens ook gewoon door particulieren gedaan die redelijk wat km's rijden

Gewoon voor de beurt of apk , eerst even terug draaien voor 25euro weet ik inmiddels en hop netjes alles op papier en klaar .

Had een aantal jaren terug een teller van een auto die kapot was en wilde de vervanger graag op de juiste stand , stel ook niks voor en was in een paar minuten gedaan .

Bovenstaande kwam dus van dat mannetje die de boel terug draaide , gewoon even langs voor je naar de beurt of apk gaat , na bv 50k gereden te hebben , hup 20k eraf en de beurt doen , auto weg na 2 of 3 jaar dan 150k gereden maar 90k op de klok , daar is de 75euro weer snel terug verdiend .


.Het blijft opletten en bij twijfel gewoon lekker laten staan .

Vooral goed de gebruikssporen bekijken , auto's beschadigen n slijten hoe voorzichtig je er ook mee om gaat .
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 13.12.2018 - 19:09  ·  #42
Quote door joriz

Quote door frostburn

Kleine kick kwam dit filmpje tegen op de Telegraaf : https://www.telegraaf.nl/video…ze-zwendel
de gehele aflevering is vanavond te zien op opgelicht?!

Lijkt er op dat je toch wel moet opletten wat je aanschaft ;)


Oei oei! Zag al ergens een stukje voorbij komen. Altijd goed dus om zelf grondig onderzoek te doen!


Het verhaal erachter
https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/14227/
Basg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 15.12.2018 - 13:42  ·  #43
Quote door brinkie

Met chassisnummer kun je op http://www.carfax.nl/ (€ 9,99) of http://nl.vin-info.com/ (€ 7,80) de kilometerstanden van de Zweedse "Besiktning" opvragen, dan weet je dat er tussen export en import niet 3x de wereld achteruit is gereden.

Gebeurt trouwens ook in Nederland met exportauto's, ik heb in 2012 de auto ingeruild met 215k op de teller en kwam deze later met 183k op de teller bij een handelaar in exportauto's tegen.


Even een vraagje hierover: als je de auto met Vida uitleest, zie je toch de echte kilometerstand en niet de stand die op de teller staat?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 15.12.2018 - 17:39  ·  #44
Die 2 zouden gelijk moeten zijn.
Wijkt deze onderling af, dan is er iets met de teller (in de auto) gebeurd.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1512
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Geimporteerde V70's

 · 
Posted: 16.12.2018 - 20:03  ·  #45
Een handige fraudeur past natuurlijk beide aan!
Ik zou er niet vanuit gaan dat de km-teller klopt omdat in Vida de waarde hetzelfde is als op de klok.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0