Fraude met importauto’s

henry classic v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

· 
Posted: 13.01.2019 - 14:35  ·  #76
Quote door hermanusb

Desondanks zou ik wel willen weten welke garages dit soort praktijken uitspoken.

Dan weten we gelijk waar we niet moeten zijn.

Ik deel deze mening, een gewaarschuwd mens telt voor twee toch..
Asterix
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.01.2019 - 15:52  ·  #77
Datis zeker waar. Alleen als je man en paard publiekelijk gaat noemen op bijvoorbeeld dit forum, dan heb je zo een rechtzaak aan je broek vanwege smaad. Je moet eea wel kunnen bewijzen én dan nog mag je niet zomaar zoiets op dit forum knallen. Jammer, want ik heb zelf een erg slechte ervaring gehad met mij V70 (gelukkig nu weer alles in orde).
Dit kan je wél bespreken tijdens een bijeenkomst.
Maestro12
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2019 - 16:10  ·  #78
Quote door ikbat

In dat stukje gaat het over heling,

Als het een omgekatte auto is, hoop ik voor ze dat hij niet meer van ze is.

Ik weet dat er auto’s zijn die in oostbloklanden gemaakt worden van letterlijk 2 auto,s

1 met voorschade,
1 met achterschade.

En dan aan elkaar lassen.

Van buiten zie je dat niet.
Maar ze zijn dan gewoon te zwak om veilig de weg op te kunnen.

Dan heb je een bonk ijzer van 1700kg op je oprit staan, die nooit meer de weg op mag.
Ik zou dan echt liever het geld terug hebben.

Bij omkatten gaat het juist over één 'legaal' gekocht wrak (voor het chassisnummer) en één gestolen gaaf exemplaar die voorzien wordt van het chassisnummer van het wrak, dan wordt het daarna dus verkoop van een gestolen auto en dus heling.
Een kennis van mij heeft zo'n 20 jaar geleden hetzelfde aan de hand gehad, na een korte procedure heeft hij braaf de auto terug gekregen.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.01.2019 - 17:31  ·  #79
Ik weet dat bij bepaalde typen oudere Volvo's het kinderlijk eenvoudig is om het chassisnummer te vervalsen. Daarvan heeft op volvolvo.nl nog een handleiding gestaan ook. Werd voor zover ik weet niet gedaan om een gestolen auto te verkopen, maar om een auto ouder te maken zodat er belastingvrij mee gereden kon worden. Erg leuk als je dan aan de hand van het chassisnummer onderdelen wilt bestellen, dan klopt er geen zak van.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 08:46  ·  #80
Mijn schoonzus en man hebben er voor gekozen geld terug te willen hebben, ze willen de auto, met achteraf gezien dus deze ellende, niet meer terug.
De verkopende party geeft nog aan nog steeds tot uitbetaling over te willen gaan, mits de verzekering van hem mee werkt................wordt vervolgd, maar wel heel zuur
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 10:05  ·  #81
Je hebt als kopermtoch temaken met de verkoper.

De verkoper moet gewoon uitbetalen en zien dat hij zijn geld terug krijgt en niet de boel willen omdraaien.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 11:03  ·  #82
Plus dat - in dit geval - de verkopende dealer ook al geld heeft gevangen voor de twee ingeruilde auto's, dus zo'n grote financiele issue kan het voor hen niet zijn. Ik denk dat het eerder gaat over de acceptatie van verantwoordelijkheid als hij ervoor kiest om uit te betalen en dus verantwoordelijkheid te nemen voor de 'foute' auto. Als de dealer zou kiezen voor klantbehoud dan had hij dat al lang gedaan, mijns inziens, maar goed. Ik weet niet hoe het strafrechtelijk zit, maar ik zou denken dat een bedrijf als verkopende partij verantwoordelijk zou moeten zijn om de auto / aanvoerketen dermate te checken dat zij verantwoordelijk zijn voor de juistheid van hun verkopen. Kwaadwillendheid lijkt gezien de belofte niet per sé in het spel, maar (overdreven? onterechte?) voorzichtigheid wel, het risico zou bij hen moeten liggen, als klant zou je moeten mogen vertrouwen op een correct en legaal product, zeker bij een professionele partij als verkoper. Zelfs als de verkopende dealer ter goeder trouw heeft gehandeld, zouden zij hun schade moeten verhalen op hun leverancier (of evt verzekeraar) en niet hun klant opzadelen met het verlies.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 11:09  ·  #83
Probleem is dat als hij morgen de deuren sluit dat je kunt fluiten naar je geld.
Kans is groot dat hij zijn verzekeraar niet heeft ingeschakeld of er geen heeft.

Ik zou vandaag nog naar hem toe gaan en direct een oplossing willen hebben.
Tevens zou ik willen weten wie zijn verzekeraar is en deze terplekke opbellen.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 11:41  ·  #84
Mijn schoonzus en man hebben een jarenlange ervaring met de verkopende party, dit geeft hun (nog) steeds het vertrouwen dat het goed gaat komen! Ze behoren tot de categorie, vertrouwen op woord en de bekende blauwe ogen.......................
Ze hebben zelfs een optie genomen op een prachtige bijna nieuwe s60 !(wel een ander autobedrijf, daar stond deze)
Ik zelf heb helemaal dezelfde gedachte, niks verzekering, betalen NU!
Om familie technische redenen en tot nu al meerdere pogingen van mij dit proces wat (positief) sneller te laten verlopen, moet ik met lede ogen toe zien op dit, en heb er geen goed gevoel over, en ben bang voor de uitkomst.
We gaan het zien/horen en zeker merken en ondertussen doe ik een schietgebedje(ze zijn zwaar gelovig, misschien doen hun dat ook wel zo langzamerhand)
ikbat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 11:48  ·  #85
Ik zou zelf niets ondernemen zonder jurist.

Wat normaal en logies lijkt. Hoeft juridies niet zo kant en klaar te zijn.
En door zelf forse acties te ondernemen, kan je ook bezig zijn met het zagen aan je eigen stoelpoten.

Gelijk hebben, en gelijk krijgen kan in de regels van de wet soms lastiger zijn dan het lijkt
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 12:06  ·  #86
Mijn ervaring.
De handel in Apeldoorn is nl nohal onbetrouwbaar.

Wij kochten een auto met garantie.
En toen er een kleine 7 maand later een probleme was terug naar de garage.
Zelfde mensen.
Volledig zelfde personeel.
Zelfde pand.

Alleen zogenaamd een nieuwe eigenaar.

Garantie tot de voordeur.

Dit bedrijf is in de afgelopen X jaar tich keer verkast tussen Apeldoorn en Vaassen.
Ze wisselden met een ander die ze kennen die in de zelfde louche zaken zit.
Om de anderhalfjaar verkassen ze om onder garantie en andere problemen uit te kunnen komen.

En zo zijn er nog een paar oplichters in deze omgeving.
Als je in Apeldoorn een auto wil komen kan ik je in elkgeval feilloos vertellen waar je NIET moet zijn.
Heebing
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Import V 70 R

· 
Posted: 14.01.2019 - 18:55  ·  #87
Quote door [-Tom-]

Aan de foto's te zien een LHD, dus sowieso geen originele Engelse wagen (gelukkig denk ik dan maar). Die is dus al 2x geïmporteerd :P

Dat klopt inderdaad. Ik heb het even voor je nagevraagd. Onze vrienden (die vanwege hun werk een paar jaar in Engeland woonden) hebben de V70R als diplomatenauto rechtstreeks uit Zweden geïmporteerd. Dat was de enige mogelijkheid om een auto te kopen met het stuur links. Ze wisten n.l. toen al dat ze weer naar NL zouden verhuizen. Vandaar dat de auto inderdaad 2x is geïmporteerd!
En.....binnenkort te koop voor de 3e eigenaar ;-)
Mijn man heeft besloten (ik durf het hier bijna niet te zeggen) om voortaan met de elektrische fiets (speed pedelec) naar zijn werk te gaan. Zelf heb ik m'n kantoor thuis, dus de auto staat veel te vaak stil op de oprit. Dus voor wie nog een particuliere V70 R zoekt met weinig km's....stuur me even een PM.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2019 - 20:23  ·  #88
Ik heb alleen maar respect voor mensen die qua woonwerkverkeer de auto verruilen voor een speed pedelec. Autorijden in de spits is niet leuk. Succes met de verkoop :)
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 17.01.2019 - 01:16  ·  #89
Een zaak in onderling overleg regelen is altijd beter!!! Maar leg wel alles vast!
Overleg via email ipv aan de telefoon. Eventueel via Whatsapp is ook prima, maar bedenk wel dat je Whatsapp berichten ook weer kunt verwijderen als je achteraf spijt krijgt.
Strafrechtelijk zal de verkoper wel goed zitten aangezien het waarschijnlijk lastig te bewijzen zal zijn dat hij er weet van heeft gehad. Je vangt als consument overigens helemaal niets als de verkoper een boete krijgt. Met een beetje pech is hij daarna failliet en kun je civielrechtelijk ook niets meer beginnen. Het strafrecht erbij betrekken werkt waarschijnlijk niet in je voordeel.
Civiel rechtelijk sta je als consument erg sterk. Je had mogen verwachten dat de verkoper als professional dit had moeten zien. leder serieus bedrijf heeft een WA verzekering. De vraag is meer of dit binnen hun dekking valt. Als het op een rechtszaak uitdraait, reken dan op een proces van 18 to 30 maanden!!!
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.01.2019 - 10:15  ·  #90
Quote door Vogel

Een zaak in onderling overleg regelen is altijd beter!!! Maar leg wel alles vast!
Overleg via email ipv aan de telefoon. Eventueel via Whatsapp is ook prima, maar bedenk wel dat je Whatsapp berichten ook weer kunt verwijderen als je achteraf spijt krijgt.
Strafrechtelijk zal de verkoper wel goed zitten aangezien het waarschijnlijk lastig te bewijzen zal zijn dat hij er weet van heeft gehad. Je vangt als consument overigens helemaal niets als de verkoper een boete krijgt. Met een beetje pech is hij daarna failliet en kun je civielrechtelijk ook niets meer beginnen. Het strafrecht erbij betrekken werkt waarschijnlijk niet in je voordeel.
Civiel rechtelijk sta je als consument erg sterk. Je had mogen verwachten dat de verkoper als professional dit had moeten zien. leder serieus bedrijf heeft een WA verzekering. De vraag is meer of dit binnen hun dekking valt. Als het op een rechtszaak uitdraait, reken dan op een proces van 18 to 30 maanden!!!

Yep, ze gaan er volkomen van uit dat ze(mijn schoonzus) volledig in hun recht staan om het geld terug te ontvangen minus een stuk ivm een jaar gereden met de auto.
Ik denk dat ze 50% kans hebben op uitbetaling, tis hoe netjes en mensvriendelijk de verkopende party is........................

Selected quotes for multi-quoting:   0