Bi-fuel CNG slaat af, probleem is opgelost!

De oplossing voor een fout in de steppermotor

 
 
 
 
 
Duidelijk
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 55
Homepage: duidelijk.nl
Berichten: 54
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Bi-fuel CNG slaat af, probleem is opgelost!

 · 
Posted: 29.01.2025 - 10:47  ·  #1
Ik maak een nieuw topic aan omdat ik eindelijk na minimaal een jaar zoeken, proberen en veel onderdelen te hebben vervangen, mijn problemen heb weten op te lossen op 1 punt na, maar daar kan ik mee leven.

Ik heb het ongenoegen gehad dat mijn Bi-fuel uit 2005 CNG rijdend op gas nadat het op bedrijfstemperatuur was gekomen het gas werd afgesloten en de motor af sloeg. Op de snelweg kon ik dan door op de petrol knop te drukken zonder te starten de auto weer draaiende krijgen op benzine.
Voordat ik dit probleem kreeg, had ik eerst een zeer slecht draaiende motor op benzine, een juiste nieuwe MAF sensor was hier de oplossing.

Via sites en fora kreeg ik de tip om het membraam in de drukregelaar te vervangen, dit gaf niet het gewenste resultaat, nog altijd sloeg het beestje af op de meest idiote momenten.
Wanneer ik af en toe een minuut het contact eraf deed en starte was het vaak weer voor honderden kilometers in orde, echter moest ik het contact op 1 houden bij tanken, anders keerde het probleem terug. Het werd steeds erger en uiteindelijk heb ik de oplossing weten te vinden.Afgelopen weekend 1100 km op gas kunnen rijden zonder problemen.
Ik heb mijn bevindingen ook op een ander forum geplaatst waar dit probleem ook werd behandeld, hier kon ik het niet vinden, dus vandaar een nieuw topic.

Ik heb ook vanalles geprobeerd, maar nu eindelijk de oplossing weten te vinden via omzwervingen op het interweb.

Op een duitse site heb ik het antwoord weten te vinden en het ligt aan de steppermotor.
Deze zit op de verdeler en mijn V70 uit 2005 heeft het geheel lekker verstopt achter de radiator onder het inlaatspruitstuk.

Wat moet je doen?
Ik heb om erbij te kunnen komen de peilstok en de slang voor de stuurbekrachtiger losgehaald, kijk uit dat er geen olie uit de pomp in de dynamo komt, zet er een bakje onder of dicht het gat af. Ik heb de slang naar rechts vastgebonden met een touwtje. Als je nu naar de verdeler kijkt zie je een dikke slang naar boven lopen naar de drukregelaar, (die had bij mij ook onderhoud nodig).
Op de drukregelaar zit een druksensor, die heb ik eraf gehaald om de druk kwijt te zijn.
De verdeler zit met een stalen beugel vast met vaste bouten, draai de moeren los en probeer daarna de verdeler voorzichtig naar voren te krijgen.
Op de verdeler zie je een soort sensor, dat is de steppermotor. haal de stekker los en daarna de 2 inbusboutjes. Omdat je de verdeler nu los hebt kun je de achterste met verlengstukken, kleine handjes, veel gemopper en iets minder vel loskrijgen.

PAS OP!!!!!!!
Wanneer je de steppermotor bijna los hebt, probeer het met je andere hand tegen te houden, het wil er namelijk uitspringen en als je pech hebt mis je daarna onderdelen.
De steppermoter heeft zelf een veertje aan de tip zitten, verbuig dit niet, Ook zit er een O-ring er omheen, raak ook deze niet kwijt, deze zit om het dikste deel van de stepper. Is bruin/rood en op de grote veer in het huis die er onherroepelijk uit komt zetten zit een grijs plastic zuigertje met gaatjes die op het eerste blik aan beide kanten hetzelfde uitziet, maar schijn bedriegt. De onderkant is net wat ruimer, daar moet de veer in.
Op de opening ligt een gekke golvende ring, raak ook die niet kwijt en daaronder zit een rubberring met als je goed kijkt een heel klein kogeltje, geen idee wat de functie daarvan is, maar laat het zitten.


Nu komt de oplossing.
Na verloop van tijd wordt de soldering van het tin slecht in de stepper en die gaan we nu opnieuw solderen, dat is eigenlijk een vrij simpel klusje.
Bovenop de stepper zit een dekseltje en met een heel dun schroevendraaiertje heb ik die er zachtjes af weten te krijgen.
Daaronder zitten fragiele deeltjes, dus weer voorzichtig!

Om de boel af te dichten hebben ze een doorzichtig goedje eroverheen gedaan.
Je ziet nu een paar dikke solderingen zitten, 4 dikkere dotten. Bij de stekker en aan de overzijde. Haal op die punten daar het goedje voorzichtig weg en daarna ga je 1 voor 1 de dotten met een soldeerbout opnieuw solderen. Ik heb geen nieuw tin aangebracht, alleen met de soldeerbout bewerkt.
Uiteraard moet je ervoor zorgen dat de solderingen elkaar niet raken, maar dat lijkt me logisch.

SMEER ER GEEN SILICONEKIT IN!!!!!!!!
Dat is zuur en tast alles aan.

Omdat ik niet zeker wist of dit zou helpen heb ik de stepper met tape helemaal afgedicht, ik zal komende week proberen het beter te gaan afdichten. Maar ik weet zeker dat het momenteel goed dicht is.

Zet alles nu weer inelkaar in omgekeerde volgorde.

Mocht het zo zijn dat je auto toch automatisch naar benzine overschakeld, dus niet afslaat maar overschakeld terwijl je tank vol is, dan ligt dit aan de afstelling van je drukregelaar. Ik heb begrepen dat dit 1 bar moet zijn, maar ik heb het op gevoel goed weten te krijgen.
Achterop de drukregelaar zit een inbus, die je kunt aan- of losdraaien. Ik heb net 550 km gereden en de motor heeft de hele tijd op gas gereden. Nornaal gesproken sloeg ie na warm te zijn gelopen meteen weer af. Het lijkt nu opgelost.

Om het op gevoel af te stellen, draai de inbus helemaal in en laat de motor lopen, deze loopt nu slecht of schakelt meteen over naar benzine. Je krijgt nu een foutmelding met bank 1 to lean, p171 als ik het goed heb. Door de inbus steeds verder (linksom) uit te draaien verstel je het membraam, Het heeft me ettelijke kmś gekost en veel parkeerplekken, maar door iedere keer een klein stukje te draaien en te proberen heb ik nu weer een fijne rijdende wagen, helemaal top!

Het enige wat nog niet goed werkt is mijn brandstofmeter, die blijft heel lang 100% aangeven en de laatste kiloś zie je het pas terug lopen. Ik weet hoever ik met een volle tank kan rijden, dus daar werk ik wel omheen.
Verder loopt ie koud voordat het gas is ingeschakeld wat slecht en houd bij het overschakelen van benzine naar gas wat in. Daar werk ik ook wel omheen en is niet een groot probleem.

Succes iedereen!

Groet,
Frans
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4402
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Bi-fuel CNG slaat af, probleem is opgelost!

 · 
Posted: 29.01.2025 - 12:42  ·  #2
Nou nou, dat was een hele bevalling! Knap dat je het hebt gevonden en opgelost. Zoveel CNG (V70) rijders zijn er niet bij mijn weten, dus zal er ook niet veel kennis over zijn.
Misschien nog interessant om te vermelden op hoeveel slagen linksom je uiteindelijk dat imbus boutje hebt gedraaid, mocht er nog eens iemand tegenaan lopen dan kunnen ze dat als startpunt gebruiken.
Beetje hetzelfde idee als bij een carburateur dat je de "air/fuel mixture screw" op de juiste startpositie zet (fabrieksopgave staat meestal in het werkplaatshandboek) en dan ga je tunen (bijstellen) obv de de motorloop (in dat geval bij stationair toerental met motorblok volledig op bedrijfstemperatuur; dat maakt ook nog verschil voor de mengselbehoefte).
Duidelijk
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 55
Homepage: duidelijk.nl
Berichten: 54
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Bi-fuel CNG slaat af, probleem is opgelost!

 · 
Posted: 29.01.2025 - 15:42  ·  #3
Bedankt voor je reactie en voorstel, echter niet ieder membraam zal dezelfde instelling hebben. Het zijn grote slagen, en ik denk dat ergens in het midden, van aanslag tot aanslag het optimum is. Ik heb na accelereren en steeds harder rijden (autobahn) tot een 170 km/u iedere keer een aanpassing gedaan, hoe verder je linksom draait (los voor je gevoel) laat het een hogere druk door denk ik. Net zolang tweeken tot het voor je gevoel ( ik doe veel op het gevoel merk je wel...) op het juiste punt zit en je geen gedwongen overschakeling meer krijgt. Ik heb het ook in de gaten gehouden met een goedkope OBD2 stekker die je met je telefoon kunt benaderen.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 573
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Bi-fuel CNG slaat af, probleem is opgelost!

 · 
Posted: 31.01.2025 - 11:02  ·  #4
Tjonge, 1100k op cng das zeker 5 keer tanken! Ik deed ongeveer 200km op een tank CNG in mijn V70 destijds. Heb ook dezelfde reparatie moeten uitvoeren, het is nogal gepriegel.
In Helmond zit overigens een garagist (Verdampere) die veel reserve materiaal voor dit systeem heeft en het CNG prima kan troubleshooten, mocht je het ooit nodig hebben. Ik heb misschien ergens ook nog wel een digitaal reparatiehandboek (misschien zelfs ooit op dit forum gepost) voor het CNG verhaal.

Waar je naar kunt kijken ivm het slechtere lopen bij koude motor zijn de CNG 'injectoren'. Dat zijn plastic dopjes op je inlaatspruitstuk die naarmate ze ouder worden wel eens broos worden, je zuigt dan als het ware valse lucht aan. Het drukventiel (bij de zekeringen in de buurt) kan ook slecht zijn waardoor de auto rare dingen doet.
Duidelijk
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 55
Homepage: duidelijk.nl
Berichten: 54
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Bi-fuel CNG slaat af, probleem is opgelost!

 · 
Posted: 31.01.2025 - 22:59  ·  #5
1100 km, is idd vaak tanken, maar ik haal ongeveer 250 km op een tank in Nederland, en maximaal 300 in Duitsland ivm hoog calorisch gas.
Ik ben zeer geïnteresseerd in dat handboek mocht je dat kunnen vinden.
En die dopjes wil ik ook in gaan duiken.
Heerlijk zo'n forum!
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 573
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Bi-fuel CNG slaat af, probleem is opgelost!

 · 
Posted: Gisteren om 15:11  ·  #6
Quote door Duidelijk

1100 km, is idd vaak tanken, maar ik haal ongeveer 250 km op een tank in Nederland, en maximaal 300 in Duitsland ivm hoog calorisch gas.
Ik ben zeer geïnteresseerd in dat handboek mocht je dat kunnen vinden.
En die dopjes wil ik ook in gaan duiken.
Heerlijk zo'n forum!


Bij deze de handleiding. Ik heb hem zelf ook via een PM op dit forum gekregen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0