Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 
 
 
 
 
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 16.01.2017 - 09:05  ·  #16
Ja, dat speelde ook al door mijn hoofd. Heb gisteravond al wel even contact gehad met Obbe (de tuner dus :)) en die gaf aan dat in principe als de injectoren goed geprogrammeerd zijn de tuning goed moet blijven werken, die zet namelijk gewoon wat extra op de standaard goede waarde. Maar ik overleg even met hem wat nu wijsheid is: volgende week maandag eerst de specialist nog even laten kijken, of daarvoor al de tuning eraf halen.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 16.01.2017 - 09:21  ·  #17
Nog even met de specialist overlegd en ze willen hem maandag eerst even in de huidige staat, dus met tuning, zien. In principe zou dat gewoon moeten kunnen gaf hij al aan. Komen ze er nu niet 1-2-3 uit dan zal inderdaad de tuning er even af moeten en gaan we verder zoeken.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 19:50  ·  #18
Ok, kleine update: vandaag had ik de Volvo mee naar het werk (normaal rijdt mijn vrouw er altijd in): ik moet 20km rijden, waarvan +/- 15km op 50/80 km/h wegen en 5km op de snelweg. Vanochtend was het hier -2 a -3 (dat gaf de Volvo aan). Toen ik op mijn werk was stond de koelwatertemperatuurmeter op iets boven het kwart! Dat leek me wel erg laag voor 20km, zo koud was het nu ook weer niet. Met wat collega's gecheckt en ook collega's met diesels hadden toch binnen 5 tot max. 10 km die meter wel in het midden staan. Vanmiddag naar huis was het 0 graden, het stuk snelweg zit dicht bij het werk, dus op dat stuk snelweg ging hij redelijk snel tot net weer boven de eerste 2 streepjes (dus net boven een kwart). Daarna stond ik na de afrit bij het stoplicht te wachten en ik zag de meter letterlijk zakken tot net onder de eerste 2 streepjes...mm, raar. Het stuk waar ik daarna 80 mocht kwam hij uiteindelijk op het 3e streepje (laatste voor het midden). Daarna een stuk waar het wat rustiger ging en hij zakte weer een klein eindje terug.

Dus hier moet toch iets met de thermostaat of temperatuursensor aan de hand zijn lijkt me, of wat kan dit nog meer zijn? Toevallig zijn beide vorig jaar met de vernieuwing van alle koeldelen ook (preventief) vernieuwd. Na navragen bij mijn vrouw gaf ze al aan dat met de rit naar haar werk (45km over voornamelijk 80km wegen) de meter ook niet altijd op het midden kwam, maar soms ook wel. Dit was ook pas sinds kort. Dus naast wellicht een foutje bij het programmeren van de verstuivers is er zo goed als zeker op dit vlak iets niet ok, en dat verklaart natuurlijk ook een hoger verbruik...

Hoe lang zou bij een gechipte D5 met EGR dicht het normaal moeten duren voordat (met dit weer) de koelwatertemperatuurmeter in het midden zou moeten staan?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 20:40  ·  #19
Lijkt me 100% zeker de thermostaat.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 20:51  ·  #20
Ok, kan niet de temperatuursensor zijn die een verkeerde waarde doorgeeft waardoor de thermostaat denkt: ik ga eens even lekker open staan?
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 21:17  ·  #21
Quote

k, kan niet de temperatuursensor zijn die een verkeerde waarde doorgeeft waardoor de thermostaat denkt: ik ga eens even lekker open staan?



De thermostaat werkt mechanisch, komt geen sensor bij kijken.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 21:35  ·  #22
Ok, ergens is er hier een topic over de temperatuursensor die had hij vervangen toen de auto niet optimaal liep en dat was een wereld van verschil, die is bij mij ook vervangen vorig jaar. Klein ding wat je blijkbaar met warm water kunt testen door dan de weerstand te meten bij verschillende water temperaturen. Waar dient die voor dan?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 23:06  ·  #23
Op die sensor berekent de motor zijn waardes die nodig zijn om optimaal te presteren, ook de ventilator vooraan wordt door deze gestuurd.
Als je zeker wil zijn kan je hem idd eens nameten, maar ik geloof er niet echt in. Deze moet al heel sterk gaan afwijken om de meter uit het midden te krijgen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 23:15  ·  #24
Thermostaat stuk. temperatuursensor bij thermostaat inderdaad voor motormanagement en aansturing temp meter. verschijnsel is 99.99 % kapotte thermostaat.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 18.01.2017 - 23:27  ·  #25
Ok, bedankt voor de antwoorden, dit ga ik vast aan de specialist doorgeven voor komende maandag. Aangezien de thermostaat vorig jaar nog vervangen is door een nieuwe: zou het kunnen dat dit geen originele was en heeft het de voorkeur wel een originele te laten plaatsen?

Wat betreft de temperatuursensor: omdat de auto niet optimaal loopt dacht ik misschien ook aan die, die is vorig jaar ook mee vervangen, maar volgens mij ook niet door een originele.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 19.01.2017 - 11:04  ·  #26
Origineel of niet maakt volgens mij niet uit, zolang er maar iets kwalitatiefs gebruikt wordt. Volvo maakt uiteindelijk zelf ook geen thermostaten, die worden gewoon ingekocht.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 23.01.2017 - 23:14  ·  #27
Ok, kleine update:

Vandaag is de auto door de specialist waar deze nu in onderhoud is onderzocht. Eerste probleem was dat de thermostaat niet goed meer werkte (dat was ondertussen natuurlijk al duidelijk). Deze is in zijn geheel vervangen (dus incl. de behuizing en de temperatuursensor die de temperatuur aan de ECU doorgeeft). Ze hebben nogmaals gecheckt of de nieuwe injectoren goed zijn ingeprogrammeerd in de ECU en ook dat was het geval. Daarna hebben ze nog een lektest per injector gedaan, kwam ook niets geks uit.

voor de zekerheid hebben ze ook het brandstoffilter vervangen, de oude was niet heel vuil, maar ze zagen er wel wat kleine metaaldeeltjes. Niet dat ik direct niet meer kon rijden, maar dit zagen ze niet zo bij andere (vergelijkbare) D5's daar in onderhoud. Mochten ze dit verder moeten gaan uitzoeken dan was het advies om eerst de tank te reinigen en de electrische brandstofpomp mee te vervangen. Als het dan blijft zou het de hoge druk brandstofpomp nog kunnen zijn.

Daarna hebben ze een uitgebreide testrit gemaakt, toen de motor goed op temperatuur was hebben ze een aantal keer in de 2e/3e versnelling flink doorgetrokken tot ver in de toeren: geen foutmeldingen. Ze testen dat niet op de snelweg met 180+ in de 5, dat moest ik zelf nog maar een keer doen :P

Wat opvalt is dat met de injectortest van VIDA er nog steeds dezelfde waarden uitkomen als met de oude injectoren (waarbij er voor cilinder 5 waarde van 31,xx uitkomt, terwijl die max +/-3 zou mogen zijn, ook 3 andere injectoren zitten rond 6 a 7...maar allemaal EXACT gelijk als met de oude injectoren maanden terug: dus deze test lijkt niet goed te werken.

Toch hadden ze met de testrit nog het gevoel dat hij niet optimaal liep, maar ik moest er eerst zelf een tijdje mee rijden en aanvoelen om te vergelijken met hoe hij altijd heeft gelopen. Dus nu testen tot de volgende beurt over 5K KM. En eventueel zou ik bij de chiptuner (Volvotune) nog langs kunnen gaan om nog eens de computer eraan te hangen en kijken of de software nog wat afgesteld kan worden of dat er daar nog iets zichtbaar zou kunnen zijn.

Zijn er hier nog mensen bij wie een lampje gaat branden m.b.t. de metaaldeeltjes zichtbaar in het brandstoffilter?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 01.02.2017 - 16:28  ·  #28
En nog een kleine update (mocht iemand dit nog lezen):

Gisteren moest ik midden op de dag naar de Tandarts, was lekker rustig op de weg en het is een km of 70 over de snelweg, dus de motor was ook goed warm (en dat gaat tegenwoordig een STUK sneller nu de thermostaat weer fijn meewerkt :P).

Toen de motor goed warm was heb ik hem eens de sporen gegeven, en redelijk snel had ik ergens tussen de 210 en 220 op de klok, zonder enige foutmelding. Dat probleem lijkt dus te zijn verholpen. Ook vind ik hem beter lopen, wellicht kost het toch wat tijd voordat het motormanagement optimaal met de nieuwe injectoren omgaat.

Dus enige wat nog overblijft is het verhaal van de kleine metaaldeeltjes in het brandstoffilter, mocht iemand daar ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag, voorlopig tuffen we lekker verder naar de volgende beurt!
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 01.02.2017 - 17:07  ·  #29
Mooi dat hij weer prima presteert.

Metaaldeeltjes in het brandstoffilter heb ik al meerdere keren gezien bij de D5...
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 01.02.2017 - 19:56  ·  #30
Ok, en is daar toen een oorzaak voor gezocht en gevonden, of is er gewoon mee doorgereden?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0