Ok, kleine update:
Vandaag is de auto door de specialist waar deze nu in onderhoud is onderzocht. Eerste probleem was dat de thermostaat niet goed meer werkte (dat was ondertussen natuurlijk al duidelijk). Deze is in zijn geheel vervangen (dus incl. de behuizing en de temperatuursensor die de temperatuur aan de ECU doorgeeft). Ze hebben nogmaals gecheckt of de nieuwe injectoren goed zijn ingeprogrammeerd in de ECU en ook dat was het geval. Daarna hebben ze nog een lektest per injector gedaan, kwam ook niets geks uit.
voor de zekerheid hebben ze ook het brandstoffilter vervangen, de oude was niet heel vuil, maar ze zagen er wel wat kleine metaaldeeltjes. Niet dat ik direct niet meer kon rijden, maar dit zagen ze niet zo bij andere (vergelijkbare) D5's daar in onderhoud. Mochten ze dit verder moeten gaan uitzoeken dan was het advies om eerst de tank te reinigen en de electrische brandstofpomp mee te vervangen. Als het dan blijft zou het de hoge druk brandstofpomp nog kunnen zijn.
Daarna hebben ze een uitgebreide testrit gemaakt, toen de motor goed op temperatuur was hebben ze een aantal keer in de 2e/3e versnelling flink doorgetrokken tot ver in de toeren: geen foutmeldingen. Ze testen dat niet op de snelweg met 180+ in de 5, dat moest ik zelf nog maar een keer doen
Wat opvalt is dat met de injectortest van VIDA er nog steeds dezelfde waarden uitkomen als met de oude injectoren (waarbij er voor cilinder 5 waarde van 31,xx uitkomt, terwijl die max +/-3 zou mogen zijn, ook 3 andere injectoren zitten rond 6 a 7...maar allemaal EXACT gelijk als met de oude injectoren maanden terug: dus deze test lijkt niet goed te werken.
Toch hadden ze met de testrit nog het gevoel dat hij niet optimaal liep, maar ik moest er eerst zelf een tijdje mee rijden en aanvoelen om te vergelijken met hoe hij altijd heeft gelopen. Dus nu testen tot de volgende beurt over 5K KM. En eventueel zou ik bij de chiptuner (Volvotune) nog langs kunnen gaan om nog eens de computer eraan te hangen en kijken of de software nog wat afgesteld kan worden of dat er daar nog iets zichtbaar zou kunnen zijn.
Zijn er hier nog mensen bij wie een lampje gaat branden m.b.t. de metaaldeeltjes zichtbaar in het brandstoffilter?