Beste forumleden,
Vorig jaar oktober/november had ik voor het eerst last van het probleem dat bij flink doorrijden op de snelweg er ineens een waarschuwing van het motormanagement te voorschijn kwam, het gaspedaal reageert dan ook niet meer (altijd fijn ). Dit had ik bij vol gas rijden en dan ergens tussen de 180 en 200 kwam deze melding. Toen de snelheid weer afnam ging ergens bij 120 a 130 de melding weer weg en dan reageert het gaspedaal weer. Rustig aan verder gereden naar de plaats van bestemming. 's avonds op de terugweg nog een keer getest om te kijken of het een toevalligheid was: nee, dat was het zeker niet, weer exact hetzelfde probleem bij ongeveer dezelfde snelheid. En ook nu verdween de melding even later weer en kon ik gewoon doorrijden.
Thuis met VIDA de foutcodes uitgelezen, 2 rode die hiermee te maken zouden moeten zijn waren:
ECM-2501: Fuel pressure - pressure too high
ECM-2502: Fuel pressure - pressure too high
Daarna langs de Volvo specialist geweest en die zag vrij snel dat de verstuivers van cilinder 1 en 5 behoorlijk lekten (lag een plasje diesel naast), de andere 3 waren nog droog. In overleg besloten om ze alle 5 te laten vervangen, het vermoeden was ook dat hiermee dit probleem opgelost zou zijn.
In december zijn de verstuivers vervangen door 5 ruilverstuivers uit Duitsland, bij het inbouwen gaf de specialist al aan dat deze er zeer netjes uitzagen (per stuk verpakt met een uitdraai van Bosch testsoftware erbij).
Auto leek daarna een stuk beter te lopen (al zit dat vaak ook tussen de oren omdat je denkt dat dat wel zo moet zijn na deze reparatie). De eerste 2 a 3 weken na het vervangen niet in de gelegenheid geweest om eens goed gas te geven (met een goed warme motor) om te testen of de ECM foutmeldingen nu ook niet meer kwamen. Toen ik een keer met een goed warme motor en een rustige weg in de gelegenheid was hem de sporen gegeven heb ik dat gedaan en weer bij 180-200 kwam de motormanagement storingsmelding, dus helaas niet opgelost met het vervangen van de verstuivers. Thuis nog even met VIDA gecheckt en inderdaad dezelfde foutmelding.
Om nog verder aan te vullen:
- Mijn vrouw (die er het meeste in rijdt) en ik hebben toch echt het idee dat hij minder soepel/snel loopt als dat hij heeft gelopen, zeker onder de 2000 toeren. Goed om te weten: huidige KM-stand is +/- 365K, bij +/- 300K is hij gechipt door Obbe, vanaf dat moment liep hij als een dolle: zeer vloeiend en zeer snel.
- Brandstofverbruik ligt nu echt wat hoger dan wat het was voor deze problemen: met een goed warme motor rijdt mijn vrouw vooral 80km wegen en heeft dan de met 80-85 Km/h (op de teller) de cruisecontrol aan, waar dat vroeger altijd volgende de computer een verbruik gaf van 2,5 - 3,5L / 100km is dat nu 4 - 5L, hij is ook aan de pomp gemeten over de hele tank echt wat onzuiniger, en qua rijgedrag is er niets veranderd (lees: meestal rustig, soms bij een goed warme motor wat vlotter op de snelweg).
Nu is hij verder prima rijdbaar en zolang je niet plankgas gaat tot hoge snelheden heb je ook geen last van die ECM melding, maar ik heb er een hekel aan als er iets niet goed is aan de auto, en ik ben ook bang dat als we met de caravan op pad gaan en hij moet bij een lange steile helling flink vermogen leveren hij wellicht ook in deze melding kan vallen en als dan het gas eraf gaat is dat een stuk minder prettig :S.
Over 5000km is hij weer toe aan zijn beurt en gaat hij naar de specialist die ik dit verhaal ook voorleg, maar ik ben eigenlijk al erg benieuwd of er mensen met deze gegevens een idee hebben in welke hoek dit probleem zou kunnen zitten.
Mochten er vragen zijn of moet ik dingen testen: laat maar weten! (bijv. een collega zij: heb je wel eens met een goed warme motor in de 3 hem flink doorgetrokken: komt de foutmelding dan ook. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dit te testen maar dit leek me ook wel een nuttige test. Sowieso fijn als hij dan zou komen dan kan de specialist het probleem met een iets legalere snelheid reproduceren ).
Alvast bedankt.
Groetjes,
Paul
Vorig jaar oktober/november had ik voor het eerst last van het probleem dat bij flink doorrijden op de snelweg er ineens een waarschuwing van het motormanagement te voorschijn kwam, het gaspedaal reageert dan ook niet meer (altijd fijn ). Dit had ik bij vol gas rijden en dan ergens tussen de 180 en 200 kwam deze melding. Toen de snelheid weer afnam ging ergens bij 120 a 130 de melding weer weg en dan reageert het gaspedaal weer. Rustig aan verder gereden naar de plaats van bestemming. 's avonds op de terugweg nog een keer getest om te kijken of het een toevalligheid was: nee, dat was het zeker niet, weer exact hetzelfde probleem bij ongeveer dezelfde snelheid. En ook nu verdween de melding even later weer en kon ik gewoon doorrijden.
Thuis met VIDA de foutcodes uitgelezen, 2 rode die hiermee te maken zouden moeten zijn waren:
ECM-2501: Fuel pressure - pressure too high
ECM-2502: Fuel pressure - pressure too high
Daarna langs de Volvo specialist geweest en die zag vrij snel dat de verstuivers van cilinder 1 en 5 behoorlijk lekten (lag een plasje diesel naast), de andere 3 waren nog droog. In overleg besloten om ze alle 5 te laten vervangen, het vermoeden was ook dat hiermee dit probleem opgelost zou zijn.
In december zijn de verstuivers vervangen door 5 ruilverstuivers uit Duitsland, bij het inbouwen gaf de specialist al aan dat deze er zeer netjes uitzagen (per stuk verpakt met een uitdraai van Bosch testsoftware erbij).
Auto leek daarna een stuk beter te lopen (al zit dat vaak ook tussen de oren omdat je denkt dat dat wel zo moet zijn na deze reparatie). De eerste 2 a 3 weken na het vervangen niet in de gelegenheid geweest om eens goed gas te geven (met een goed warme motor) om te testen of de ECM foutmeldingen nu ook niet meer kwamen. Toen ik een keer met een goed warme motor en een rustige weg in de gelegenheid was hem de sporen gegeven heb ik dat gedaan en weer bij 180-200 kwam de motormanagement storingsmelding, dus helaas niet opgelost met het vervangen van de verstuivers. Thuis nog even met VIDA gecheckt en inderdaad dezelfde foutmelding.
Om nog verder aan te vullen:
- Mijn vrouw (die er het meeste in rijdt) en ik hebben toch echt het idee dat hij minder soepel/snel loopt als dat hij heeft gelopen, zeker onder de 2000 toeren. Goed om te weten: huidige KM-stand is +/- 365K, bij +/- 300K is hij gechipt door Obbe, vanaf dat moment liep hij als een dolle: zeer vloeiend en zeer snel.
- Brandstofverbruik ligt nu echt wat hoger dan wat het was voor deze problemen: met een goed warme motor rijdt mijn vrouw vooral 80km wegen en heeft dan de met 80-85 Km/h (op de teller) de cruisecontrol aan, waar dat vroeger altijd volgende de computer een verbruik gaf van 2,5 - 3,5L / 100km is dat nu 4 - 5L, hij is ook aan de pomp gemeten over de hele tank echt wat onzuiniger, en qua rijgedrag is er niets veranderd (lees: meestal rustig, soms bij een goed warme motor wat vlotter op de snelweg).
Nu is hij verder prima rijdbaar en zolang je niet plankgas gaat tot hoge snelheden heb je ook geen last van die ECM melding, maar ik heb er een hekel aan als er iets niet goed is aan de auto, en ik ben ook bang dat als we met de caravan op pad gaan en hij moet bij een lange steile helling flink vermogen leveren hij wellicht ook in deze melding kan vallen en als dan het gas eraf gaat is dat een stuk minder prettig :S.
Over 5000km is hij weer toe aan zijn beurt en gaat hij naar de specialist die ik dit verhaal ook voorleg, maar ik ben eigenlijk al erg benieuwd of er mensen met deze gegevens een idee hebben in welke hoek dit probleem zou kunnen zitten.
Mochten er vragen zijn of moet ik dingen testen: laat maar weten! (bijv. een collega zij: heb je wel eens met een goed warme motor in de 3 hem flink doorgetrokken: komt de foutmelding dan ook. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dit te testen maar dit leek me ook wel een nuttige test. Sowieso fijn als hij dan zou komen dan kan de specialist het probleem met een iets legalere snelheid reproduceren ).
Alvast bedankt.
Groetjes,
Paul