Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 
 
 
 
 
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 11:06  ·  #1
Beste forumleden,

Vorig jaar oktober/november had ik voor het eerst last van het probleem dat bij flink doorrijden op de snelweg er ineens een waarschuwing van het motormanagement te voorschijn kwam, het gaspedaal reageert dan ook niet meer (altijd fijn :P). Dit had ik bij vol gas rijden en dan ergens tussen de 180 en 200 kwam deze melding. Toen de snelheid weer afnam ging ergens bij 120 a 130 de melding weer weg en dan reageert het gaspedaal weer. Rustig aan verder gereden naar de plaats van bestemming. 's avonds op de terugweg nog een keer getest om te kijken of het een toevalligheid was: nee, dat was het zeker niet, weer exact hetzelfde probleem bij ongeveer dezelfde snelheid. En ook nu verdween de melding even later weer en kon ik gewoon doorrijden.

Thuis met VIDA de foutcodes uitgelezen, 2 rode die hiermee te maken zouden moeten zijn waren:

ECM-2501: Fuel pressure - pressure too high
ECM-2502: Fuel pressure - pressure too high

Daarna langs de Volvo specialist geweest en die zag vrij snel dat de verstuivers van cilinder 1 en 5 behoorlijk lekten (lag een plasje diesel naast), de andere 3 waren nog droog. In overleg besloten om ze alle 5 te laten vervangen, het vermoeden was ook dat hiermee dit probleem opgelost zou zijn.

In december zijn de verstuivers vervangen door 5 ruilverstuivers uit Duitsland, bij het inbouwen gaf de specialist al aan dat deze er zeer netjes uitzagen (per stuk verpakt met een uitdraai van Bosch testsoftware erbij).

Auto leek daarna een stuk beter te lopen (al zit dat vaak ook tussen de oren omdat je denkt dat dat wel zo moet zijn na deze reparatie). De eerste 2 a 3 weken na het vervangen niet in de gelegenheid geweest om eens goed gas te geven (met een goed warme motor) om te testen of de ECM foutmeldingen nu ook niet meer kwamen. Toen ik een keer met een goed warme motor en een rustige weg in de gelegenheid was hem de sporen gegeven heb ik dat gedaan en weer bij 180-200 kwam de motormanagement storingsmelding, dus helaas niet opgelost met het vervangen van de verstuivers. Thuis nog even met VIDA gecheckt en inderdaad dezelfde foutmelding.

Om nog verder aan te vullen:
- Mijn vrouw (die er het meeste in rijdt) en ik hebben toch echt het idee dat hij minder soepel/snel loopt als dat hij heeft gelopen, zeker onder de 2000 toeren. Goed om te weten: huidige KM-stand is +/- 365K, bij +/- 300K is hij gechipt door Obbe, vanaf dat moment liep hij als een dolle: zeer vloeiend en zeer snel.
- Brandstofverbruik ligt nu echt wat hoger dan wat het was voor deze problemen: met een goed warme motor rijdt mijn vrouw vooral 80km wegen en heeft dan de met 80-85 Km/h (op de teller) de cruisecontrol aan, waar dat vroeger altijd volgende de computer een verbruik gaf van 2,5 - 3,5L / 100km is dat nu 4 - 5L, hij is ook aan de pomp gemeten over de hele tank echt wat onzuiniger, en qua rijgedrag is er niets veranderd (lees: meestal rustig, soms bij een goed warme motor wat vlotter op de snelweg).

Nu is hij verder prima rijdbaar en zolang je niet plankgas gaat tot hoge snelheden heb je ook geen last van die ECM melding, maar ik heb er een hekel aan als er iets niet goed is aan de auto, en ik ben ook bang dat als we met de caravan op pad gaan en hij moet bij een lange steile helling flink vermogen leveren hij wellicht ook in deze melding kan vallen en als dan het gas eraf gaat is dat een stuk minder prettig :S.

Over 5000km is hij weer toe aan zijn beurt en gaat hij naar de specialist die ik dit verhaal ook voorleg, maar ik ben eigenlijk al erg benieuwd of er mensen met deze gegevens een idee hebben in welke hoek dit probleem zou kunnen zitten.

Mochten er vragen zijn of moet ik dingen testen: laat maar weten! (bijv. een collega zij: heb je wel eens met een goed warme motor in de 3 hem flink doorgetrokken: komt de foutmelding dan ook. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om dit te testen maar dit leek me ook wel een nuttige test. Sowieso fijn als hij dan zou komen dan kan de specialist het probleem met een iets legalere snelheid reproduceren :)).

Alvast bedankt.

Groetjes,
Paul
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 11:13  ·  #2
Paul,

Zijn de nieuwe verstuivers ook geprogrammeerd in de ECU?
Elke verstuiver heeft een code er op staan. Dat heeft te maken met de afwijking die een verstuiver heeft.
Als er verstuivers worden vervangen moeten deze codes worden geprogrammeerd door de dealer. Kost iets van 70 euro. Is bij die van mij namelijk ook gedaan.
Als de ECU nog steeds de waarden gebruikt van de oude verstuivers gaat de motor nooit lekker lopen.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 11:16  ·  #3
Komt mij bekend voor. Bij onze D5 hadden we hier ook last van. Wanneer we rond de 120 vol gas gaven kwam de melding rond de 160 km/u te voor schijn. Het leek alsof de storing erin kwam vanaf ongeveer 3750 toeren. We hebben ook een keer met caravan gereden en kregen toen helaas tijdens het optrekken ook deze melding. Net zoals bij jou ook geen reactie meer op het gaspedaal. Even wachten, de snelheid laten zakken en de melding was weer weg.

Bij ons was de oplossing het brandstoffilter vervangen. Daarna nooit meer de melding gezien. Ook niet bij het accelereren van 120 km/u naar 200 km/u. Je zou eens kunnen kijken wanneer deze voor het laatst is vervangen. Gelukkig is dit niet een dure reparatie, rond de 50 euro.

Mijn ervaring (bericht 103): http://volvov70forum.nl/topic.php?p=238952#real238952
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 11:35  ·  #4
@Turbodesk: interessant, ik weet niet of dat gedaan is. De verstuivers zijn bij een specialist ingebouwd, zou die dat ook moeten kunnen? En waar staat deze code dan, zichtbaar op de kop van de verstuiver? Lijkt dat daar alleen typenummers op staan. Toch loopt hij echt niet heel beroerd ofzo, alleen nog niet helemaal optimaal.

Zijn er anderen die dit verhaal ook kunnen onderbouwen?

Ik moet nu trouwens als toevoeging nog melden dat bij de verstuiverstest in VIDA (dus hoeveel er gecorrigeerd wordt) er vooral bij cilinder 5 bij de oude verstuiver een hoog getal stond, iets van 31 ofzo. Nu heb ik die test zelf nog eens gedaan, en ik weet niet of ik wat fout heb gedaan maar ik kreeg dezelfde 5 getallen te zien, en dus weer 31 voor cilinder 5.

@Casper: interessant, toevallig is die bij het eerste bezoek aan de specialist (waar toen ook de lekkende verstuivers werden vastgesteld) vervangen, maar ik weet niet of er toen een originele in is gezet of een replica, las ergens in een ander topic dat mensen zweerden bij een originele. Klinkt plausibel dat dit ermee te maken *kan* hebben: bij veel brandstofvraag en een filter wat niet voldoende doorlaat kan natuurlijk de druk bij de pomp teveel oplopen. Maar ja, dit probleem kan vast op heel veel plaatsen zitten :S
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 12:31  ·  #5
Ik kan de foto`s niet meer vinden die ik toen gemaakt heb.
Dan maar even zo. Misschien geloof je me dan wel.

topic.php?p=78166&highlight=30743781#real78166

Softwarenummer is: 30743781
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 12:55  ·  #6
Turbodesk, heeft er niets mee te maken of ik je wel of niet geloof, hoor graag van meer mensen hun ervaring. En als dit inderdaad alleen bij de dealer kan zou een goede specialist die vaker injectoren vervangt het moeten weten zou je hopen, maar goed, dit kan het dus wel eens zijn, ga het zeker even bij ze navragen!
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 16:45  ·  #7
Ok, net nog eens wat gegoogled en op verschillende fora (ook Engelstalig) lees ik dat de injectoren in 3 klassen komen, allen hetzelfde typenummer, maar toch drie klasses. Dit is aangegeven door een cirkel met een 1, 2 of 3 erin. Als je iedere injector zou vervangen door een van dezelfde klasse zou je niets hoeven aan te passen. Het leuke is dat ik geen foto's heb van al mijn oude injectoren (laat staan dat ik nog weet in welke cilinders deze zouden hebben gezeten :S). Net even gekeken en ik heb er nu 4 uit klasse 2 en 1 uit klasse 1, maar de kans is natuurlijk zeer groot dat er minimaal 1 niet overeenkomt met de oude qua klasse, dus ik ga morgen maar eens even bellen met de specialist en/of de dealer, de hele programmering zal even na moeten worden gelopen, in het ergste geval zitten ze er alle 5 naast.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 17:30  ·  #8
Dat klopt inderdaad bij de oude type motoren. Ik kan niet opmaken uit je kenteken wat voor type motor je erin heb liggen. Bij de nieuwere motoren gaat het op nummer van de verstuiver. Zie de foto. het bovenste nummer word ingevoerd. Dus geen type 1, 2, 3 enz..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 18:13  ·  #9
Dat is ook wel waardevolle informatie, ik heb een MY2005, uit begin 2005: nog met het oude type euro3 motor.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 18:24  ·  #10
dan is t gewoon 1 , 2 3 en als dr nu 4 2 s inzitten en 1 1 klopt er volgens mij en bijgevoegde beschrijving iets niet..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 19:18  ·  #11
Je doelt op deze stukken:
Attentie! Als reserveonderdelen zijn er slechts 2
klassen. Klasse 1 wordt vervangen door klasse 1
en de nieuwe Klasse 2 vervangt de eerdere Klasse
2 en Klasse 3.

----
Attentie! Als de auto injectors van klasse 3 heeft en
3 of meer injectors zijn door nieuwe van klasse 2
vervangen, is programmeren noodzakelijk, zie:
Storing
zoeken/Autocommunicatie/Geavanceerd/ECM/Optimalisatieparameters
programmeren

Tja, erg jammer dat ik dit niet van te voren wist, dan had ik goed opgelet wat mijn oude injectoren voor een klasse waren. Ik ga morgen sowieso eens bellen naar de specialist die de vervanging heeft uitgevoerd, die hadden dat al vaker gedaan gaven ze aan. Zal ze ook op dit document wijzen.

Maar goed, ik hoop dat het met goed programmeren van de huidige injectoren toch alles weer op te lossen is...
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 19:21  ·  #12
Als ik het stuk goed lees, kan je geen klasse 2 en 1 door elkaar gebruiken.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 19:39  ·  #13
Mm, ik lees dat je een oude klasse 1 weer door een klasse 1 zou moeten vervangen en een klasse 2 of 3 door de nieuwe klasse 2. Ik zie hier geen duidelijke zin staan die aangeeft dat er nooit verschillende klassen door elkaar gebruikt zouden mogen worden. Mocht dat het geval zijn dan zal de klasse 1 ook door een klasse 2 gewisseld moeten worden vrees ik. Ik ga morgen maar eens aan het bellen, eerst met de specialist en als die het niet weet dan met de dealer, wat een gedoe weer :S
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 15.01.2017 - 19:43  ·  #14
En wat ik me nog afvraag: is een gereviseerde verstuiver wel gelijk qua type als dat hij origineel was? Wellicht kan het zijn dat bijv. een gereviseerde type 2 daarna qua afwijking/toleranties als een type 1 (of juist 3) gedraagt? Ik heb geen idee hoor, het verhaal met de 3 typen maakt het er allemaal niet makkelijker op. De specialist heeft hier ook nooit wat over genoemd, vervangen en rijden maar. En ik moet zeggen: zo beroerd loopt hij nu ook weer niet, maar duidelijk wat minder soepel dan hij ooit heeft gelopen en zeker wat meer verbruik.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fuel pressure too high foutmelding (ECM-2501 en ECM-2502)

 · 
Posted: 16.01.2017 - 08:54  ·  #15
Net even de specialist gebeld: "Uiteraard hebben we ze geprogrammeerd, anders gaat dat nooit werken" was al meteen het antwoord, dus ja, dat kennen ze zeker wel.

Hij heeft met ook uitgelegd dat de klasse die je het meeste hebt (dus minimaal 3 stuks) wordt gecodeerd en de rest wordt automatisch gecorrigeerd, zo schrijft Volvo het ook voor gaf hij aan. Dus bij mij zou klasse 2 gecodeerd zijn.

Heb voor komende maandag een afspraak, dan gaan ze alles nog eens nakijken, ik heb uitgelegd dat hij echt minder soepel loopt dan hij heeft gedaan. Doordat de auto getuned is zal hij voor iemand die de auto niet kent wellicht nog niet eens heel verkeerd aanvoelen. Maar het brandstofverbruik is ook echt hoger.

To be continued!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0