2.4 bi-fuel start slecht

 
 
 
 
 
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 11.02.2013 - 20:08  ·  #16
Ik heb trouwens geen startproblemen meer :-| Ben naar de volvo specialist geweest en die heeft een bus injector reiniger in de benzine gedaan (dit is ander spul dan wat ik er zelf al een keer in heb gedaan, volgens de monteur werken veel van die reinigers niet)! De auto start nu goed, hopen dat het probleem niet terug komt. :D
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 11.02.2013 - 20:18  ·  #17
Quote door EnnoE34

.........
Mijn opmerking slaat in zoverre ergens op dat je een 2.4 my 2003 (niet-bifuel) geen Denso motorelectronica meer hebt en dus ook geen Magnetti marelli gasklephuis meer hebt.

Een 2003 my bifuel model gaat nog lekker een tijdje door met het gebruik van de Denso aansturing. In ieder geval zelfs tot en met my 2004 dacht ik zo. Inclusief de Magnetti marelli gasklephuizen.


Wat ik alleen duidelijk wilde maken is dat DENSO en MM niet hetzelfde zijn en dat Volvo zelf haar onderdelen leveranciers kiest. Het feit dat er MM gasklephuizen worden gebruikt op de motoren met een DENSO motormanagement is een keuze van Volvo (en zal wel met prijs te maken hebben), niet van DENSO. DENSO maakt ze zelf ook en die zijn normaal gesproken stukken beter..........

Zo heb ik een D5 met een Bosch CR systeem, maar met een DENSO olietemperatuursensor 8-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 13.02.2013 - 20:08  ·  #18
Quote door frankkreukniet

Ik heb trouwens geen startproblemen meer :-| Ben naar de volvo specialist geweest en die heeft een bus injector reiniger in de benzine gedaan (dit is ander spul dan wat ik er zelf al een keer in heb gedaan, volgens de monteur werken veel van die reinigers niet)! De auto start nu goed, hopen dat het probleem niet terug komt. :D


Ik tank sinds 2 weken elke week 5-7 liter BP Ultimate. Volgende week wordt dat ARAL ultimate 102. Ik merk dat het startgedrag eigenlijk gelijk met sprongen vooruit is gegaan. Ik ben wel benieuwd naar het hoe en waarom. Reinigende werking? Hogere RON?

Anyway, mooi dat je startproblemen zijn opgelost met een busje injectorreiniger. Weet je ook wat voor reiniger er dit keer in gegaan is?
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 13.02.2013 - 21:32  ·  #19
Volgens mij is er een reiniger van forte ingegaan (weet het niet zeker). als ik weer bij de garage ben zal ik het checken! Zou het voor mij ook zin hebben om 98 of zo'n ultimate/vpower te tanken. Aangezien ik niet zo heel veel op benzine rijd.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 14.02.2013 - 17:02  ·  #20
Of het uitmaakt voor jou, ik weet het niet, daar je het merendeel op gas rijd.
Wel weet ik, dat als je op benzine rijdt, de auto op 98 mooier loopt en zuiniger is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 14.02.2013 - 17:40  ·  #21
Juist omdat de Volvo bij koude motor een aardige sloot benzine er door heen gooit, zou het wel eens effect kunnen hebben. Het spul verbrandt makkelijker dan standaard benzine. En een beetje extra "reinigende" werking kan geen kwaad.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 14.02.2013 - 18:29  ·  #22
Daar heb je wel een punt.
Zo had ik het namelijk nog niet bekeken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 14.02.2013 - 18:52  ·  #23
Dan de andere kant van het verhaal ;)

Start de auto nu beter door de betere verbrandings-eigenschappen van de benzine? Of start de auto beter doordat de benzine een reinigende werking heeft.

Feit is dat over reinigende werking veel te lezen is, en niemand kan echt aantonen of het significant uitmaakt. Bij motoren met een redelijk vermogen zie je wel uitschieters qua vermogen van 10%. En uit ervaring kan ik zeggen dat een Carisma GDI op Aral Ultimate 102 er als de brandweer vandoor ging. Dat was niet mogelijk met gewone EURO 95.

Ik denk dat het een het ander ondersteunt. En bovendien zijn die premium benzines 100% zwavelvrij voorzover ik weet.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 14.02.2013 - 20:14  ·  #24
Quote door EnnoE34

Ik denk dat het een het ander ondersteunt.


Dit ben ik helemaal met je eens.
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 22.02.2013 - 09:35  ·  #25
Beste,

Zoals jullie misschien wel weten had ik trots gemeld dat de startproblemen over waren, ware het niet dat het euvel weer terug is.
De auto heeft nu in een paar dagen 2 keer slecht gestart (alle keren s'ochtends).

De eerste keer starte de auto slecht, duurde ongeveer 5 sec voordat hij aansloeg. Toen de auto na 1000meter overschakelde op gas hield de motor gelijk in geen vermogen meer, gelijk op benzine overgeschakeld en vermogen terug, na een paar honderd meter weer terug op gas en alles in orde!

De tweede keer starte de auto weer slecht duurde ong 8 sec (in ieder geval langer dan de eerste keer). Bij het overschakelen op gas alles in orde!

De derde keer starte de auto goed s'ochtends maar na een tijdje op gas gereden te hebben (ik denk ong 2km) hield de motor weer in dus geen vermogen, gelijk overgeschakeld naar benzine en na een paar honderd meter terug naar gas alles weer in orde!

Nu heb ik toevallig in de autoweek een stukje gelezen waarbij iemand ook een probleem had met het starten (alleen dan wanneer de motor warm was) maar de specialist vertelde dat het in zijn geval misschien te maken had met een temperatuur sensor die de verkeerde waardes aangeeft, waardoor de auto het verkeerde mengsel samenstelt! Zou dit bij mij ook het geval kunnen zijn?

Wat ik ook vreemd vindt is dat toen ik van die injector cleaner in mijn bezine tank had ik er geen last van had!
Nu is de tweede tank benzine driekwart leeg!

Hopelijk heb ik het zo duidelijk omschreven, ik wordt er langszamerhand een beetje gek van :devil:
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 22.02.2013 - 11:52  ·  #26
Heb je Hier wat aan?

Anders zelf even kijken of er een DTC is opgeslagen (zoek ff op "diagnose-truukjes"). Als ja, dan laten uitlezen. Ik ben komende week n paar keer in Rotterdam, kan mijn DiCE wel een keer meenemen....
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 22.02.2013 - 13:37  ·  #27
Hoi Frank, mijn auto heeft ook een soortgelijk euvel, ik ben nog een beetje aan het zoeken waar het aan kan liggen. Het gekke is dat het niet altijd voorkomt, ik merk wel dat wanneer ik de sleutel te snel ronddraai dit probleem sneller voorkomt. Ik hoor ook 2 pompen lopen bij het "op contact" zetten van de auto en wacht nu met starten tot ik de pompen niet meer hoor. Het zullen de benzinepomp en de gaspomp zijn, maar één van beide maakt een "kreunend" geluid, ik merk ook dat als ik 5 seconden moet starten het "kreunende" geluid wat langer aanwezig is alsof de pomp moeite heeft om druk op te bouwen en bij te houden.

Als eerste dacht ik dat ik niveauregeling had wegens het geluid, maar dat lijkt me sterk bij een S60? Ik denk zelf dat bij mij de benzinepomp aan het sterven is.

Mijn auto houdt met een koude motor op benzine ook in, wanneer de motor warmer is en/of overschakelt naar gas dan is er niks meer aan de hand.

Dus mijn gedachte nu is, dat of de benzinepomp slecht is en/of de benzine injectoren verstopt zijn. Als dat het niet is dan vrees ik voor mij het ergste want dan ben ik bang dat de kleppen gesteld moeten worden of hun langste tijd hebben gehad en dat de kop gereviseerd moet worden.

Wat ook belangrijk is omdat je weinig op benzine rijdt en waar ik mee begonnen ben is dat wanneer je benzine tankt, je dan ook benzine tankt van een goede kwaliteit en dat is geen EURO95. Zelf tank ik nu altijd Shell V-Power om zo een goede kwaliteit benzine in de tank te hebben.
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 22.02.2013 - 15:50  ·  #28
Quote door waal70

Heb je Hier wat aan?

Anders zelf even kijken of er een DTC is opgeslagen (zoek ff op "diagnose-truukjes"). Als ja, dan laten uitlezen. Ik ben komende week n paar keer in Rotterdam, kan mijn DiCE wel een keer meenemen....



Bedankt voor de moeite!

Ik heb het linkje bekeken maar dit is bij mij niet aan de orde, buiten dat de auto af en toe slecht start en inhoud bij het overschakelen heb ik geen problemen.

Maar wat bedoel jij met dtc, ik probeer ook nog het idee van PVL de minpool loshalen :-|
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 22.02.2013 - 18:31  ·  #29
Misschien een hele andere denkrichting ;)

Vlak voordat mijn nokkenasversteller er de brui aan gaf, begon de auto ook slecht te starten. 5 seconden en niet lekker van z'n plek komen.

Je zou eens kunnen overwegen of je nog de originele nokkenasversteller hebt zitten onder de plastic afdekking bij de distributieriem. Te herkennen aan het feit dat het stekkertje in het verlengde van de versteller is bevestigd. Bij de gemodificeerde modellen zit het stekkertje boven op de nokkenasversteller.

Er is een andere pakking beschikbaar met een metalen filtertje geintegreerd om viezigheid uit de nokkenasversteller te houden. Pakking kost niet de hoofdprijs en als je nog het oude model nokkenasversteller hebt, zou je kunnen proberen de nokkenasversteller schoon te maken met dasty of zo.
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 22.02.2013 - 22:48  ·  #30
Bdankt allen voor ht meedenken! Enno ik ga morgen die nokkenas versteller bekijken. En ook de accu pool los halen PVL
 
Selected quotes for multi-quoting:   0