2.4 bi-fuel start slecht

 
 
 
 
 
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 07.01.2013 - 18:04  ·  #1
Beste medeforummers,

Mijn volvo heeft nu al een tijdje startproblemen en wellicht kunnen jullie mij daar mee helpen!
Toen ik de auto kocht starte hij al slecht vooral als hij koud was.
Ik dacht dat het kwam doordat de auto een tijdje stil had gestaan ofzo. De auto start ook niet altijd slecht vaak start hij in een keer, er is niet echt een pijl op te trekken.
Het volgende heb ik er al aan gedaan,

Boegies vervangen (er zaten speciale lpg bougies in, op advies vervangen voor orginele)
Ik ben bij de lpg specialist geweest (verdampere) Die heeft geconstateerd dat de lambasonde een te hoge waarde afgeeft stationair met warme motor, en hij heeft de gasverdeler ultrasoon gereinigd, die verdamper zelf was nog goed lekte niet. verder kon hij niks ontekken.

EGR schoongemaakt, die was aardig vies sindsdien ging het wat beter, de auto starte vrijwel altijd goed.

Nu ben ik 3 weken geleden naar Hongarije geweest en toen voordat ik wegreed ging het uitlaatgassenreinigingsysteem lampje branden (van de katalysator), omdat de motor verder niet in noodloop ging ben ik gewoon doorgereden. de auto draaide stationair wat schokeriger dan voorheen. Ik heb in Hongarije de auto bij een boschgarage uitlaten lezen.
Ze kwamen met het volgende.

Benzine injectoren nagekeken (waren allen nog goed).
De bobines waren ook nog goed.
De waarde van de lambasonde was nog steeds te hoog en bij cilinder 3 ga hij een constant veranderde waarde aan (wat volgens die monteur aan het gas lag) de monteur heeft voor de zekerheid de benzine injectoren verwisseld en toen gaf cilinder 3 nog steeds die wisselende waarde aan. bij de andere cilinders was het overal nul.
de monteur zij dat het misschien komt omdat ik de egr heb schoongemaakt en dat die software matig opnieuw ingesteld moet worden, en zij hij dat je bij iedere cilinder de inspuitwaardes apart kan aanpassen van het gas, Weten jullie of dit klopt.

Hij heeft alles geresed en zij dat ik gewoon naar nederland kon doorrijden!
Toen ik terug reed ging het lampje weer branden en de auto draaide stationair ook minder lekker dan voorheen. (dit was weg zodra je overschakelde op benzine)

Sinds ik terug ben is het lampje uit en draait de motor ook weer beter op gas, alleen vandaag gaf de auto de melding start onderbroken probeer opnieuw en dat 2 keer achter elkaar, daarna starte de auto in een keer.

Ik weet niet meer waar ik naar zou kunnen kijken, jullie nog tips? alvast bedankt
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 07.01.2013 - 18:19  ·  #2
1. Je kunt waarschijnlijk voor iedere injector de inspuiting apart instellen bij een LPG installatie. Maar de installatie in de bifuel is nu niet de meest moderne die er bestaat.
2. Heeft een 2.4 bifuel een EGR klep?
3. Hoeveel km's heeft de 2.4 bifuel gereden?
4. Ooit kleppen gesteld bij de 2.4 bifuel motor?
5. Welke foutcodes kwamen er bij het uitlezen uit?
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 07.01.2013 - 20:40  ·  #3
ENNO,

1, ik heb me laten vertellen dat er bij mij geen speciale lpg injectors op zitten (snap ook niet hoe ze dat dan softwarematig kunnen regelen)
2, ik bedoel de klep die voor het inlaatkanaal zit. ik dacht dat dat de egr klep is (die electronisch geregelde klep waar de lucht doorheen stroomt vanaf je luchtfilter)
3, ik heb nu 245000 km op de teller staan heb de auto sinds 230000 km.
4, of er recentelijk nog kleppen zijn gesteld weet ik niet (kan er niets over terug vinden). kan dit iets te maken hebben met het slecht starten denk jij?
5, welke foutcodes dat precies zijn weet ik niet aangezien het allemaal in het Hongaars was. Misschien nog een keer uit laten lezen hier in nl?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 07.01.2013 - 21:38  ·  #4
Bij kleppen die gesteld moeten worden is een van de symptomen ;) slecht starten. Ook onverklaarbare motorstoringen hoort er dacht ik bij.

Je hebt als het goed is het Koltec / Necam systeem met verdeelhuis. Heb zoiets vroeger ook gehad.....en ook die kunnen voor problemen zorgen wegens vervuiling van LPG. Schoonmaken is dan een remedie.

Uit laten lezen is idd een optie. De klep die je bedoelt regelt waarschijnlijk tussen warme & koude lucht voor de luchtinlaat. Dat is in ieder geval geen EGR klep, want die heeft een 2.4 motor op benzine / LPG niet.

Is er niemand in de buurt met een VIDA / DICE interface?
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 11.01.2013 - 21:17  ·  #5
Enno sorry voor de late reactie.

Ik ga binnenkort de kleppen laten stellen! sinds me berichtgeving start de auto goed :-|

bedankt voor de tip!
Ramonvadis
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 01.02.2013 - 18:39  ·  #6
Kleppen stellen is een hele ingreep!
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 01.02.2013 - 19:29  ·  #7
Maar een echte (af-fabriek) Bi-fuel heeft toch hydraulische stoters of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 01.02.2013 - 19:32  ·  #8
Dit heb je helaas verkeerd.

Was het maar waar, een echte Bifuel maakt nog langer dan de overige B5244 blokken gebruik van die leuke Magnetti Marelli Gasklephuizen.

Waar de benzine versies al lang niet meer draaien op DENSO motor electronica, gaat de bi-fuel nog een paar jaartjes door met als gevolg terugkerende problemen ook met de gasklephuizen.

Dan nog een LPG installatie die je volgens mij nog minder graag wilt hebben dan de Vialle LPi installatie en dan zie daar.....waarom zou je dan een originele Bi-fuel nemen?
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 01.02.2013 - 19:39  ·  #9
Gelukkig heb ik 'm net weggedaan :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 01.02.2013 - 21:31  ·  #10
;) en nu Vialle LPi? In wat voor Volvo?
kareldejong
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 10.02.2013 - 18:04  ·  #11
Quote door EnnoE34

Dit heb je helaas verkeerd.

Was het maar waar, een echte Bifuel maakt nog langer dan de overige B5244 blokken gebruik van die leuke Magnetti Marelli Gasklephuizen.

Waar de benzine versies al lang niet meer draaien op DENSO motor electronica, gaat de bi-fuel nog een paar jaartjes door met als gevolg terugkerende problemen ook met de gasklephuizen.

Dan nog een LPG installatie die je volgens mij nog minder graag wilt hebben dan de Vialle LPi installatie en dan zie daar.....waarom zou je dan een originele Bi-fuel nemen?


Hallo,

Ik ben nieuw. Rijd tot nu toe tot grote tevredenheid n Mitsubishi Carisma op LPG G3 (306.000km op teller) en kijk alvast naar een nieuwe auto op gas. Wil zo min mogelijk problemen dus zoek liefst naar Af-Fabriek. Maar begrijp ik nou goed dat Af-Fabriek techniek lang niet altijd de beste is?
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:19  ·  #12
Quote door kareldejong

Hallo,

Ik ben nieuw. Rijd tot nu toe tot grote tevredenheid n Mitsubishi Carisma op LPG G3 (306.000km op teller) en kijk alvast naar een nieuwe auto op gas. Wil zo min mogelijk problemen dus zoek liefst naar Af-Fabriek. Maar begrijp ik nou goed dat Af-Fabriek techniek lang niet altijd de beste is?

Klopt, maar naar wat voor auto / bouwjaar ben je op zoek. Dan kunnen de leden hier je wel goed adviseren ;-)
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:42  ·  #13
Quote door EnnoE34

Was het maar waar, een echte Bifuel maakt nog langer dan de overige B5244 blokken gebruik van die leuke Magnetti Marelli Gasklephuizen.

Waar de benzine versies al lang niet meer draaien op DENSO motor electronica, gaat de bi-fuel nog een paar jaartjes door met als gevolg terugkerende problemen ook met de gasklephuizen.


Even voor de goede orde, DENSO en Magnetti Marelli zijn niet hetzelfde. De gewraakte gasklephuizen zijn van de laatste (zie: http://www.magnetimarelli.com/…tle-bodies) en hebben niets met DENSO van doen.
Wat wel waar is, is dat DENSO een deel van MM heeft gekocht, namelijk de rotating division (zie: http://denso-europe.com/denso-…-avellino/) en sinds die tijd is de kwaliteit daar met sprongen omhoog gegaan!
Wat ook waar is, is dat DENSO voor de 2.4 blokken en de V8 onder meer het motormanagement systeem heeft geleverd.

Weet niet precies wat je bedoelde met je opmerking Enno, maar vond het wel goed om het even te melden.....
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:51  ·  #14
Quote door EnnoE34

;) en nu Vialle LPi? In wat voor Volvo?


Nee, een BRC. Net ingebouwd in een V70, 2.4, 125kW met 150k op de teller.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2.4 bi-fuel start slecht

 · 
Posted: 11.02.2013 - 20:05  ·  #15
Ben wel benieuwd hoe dat rijdt

Overweeg de mijne om te zetten naar BRC.

@Gouwe,

ik wist dat Magnetti marelli zo italiaans is als de pest. Er zal wel meer niet-denso spul op een Denso aangestuurde B5244S(2) zitten. Ik wist idd niet dat Denso een belang heeft genomen in Magnetti marelli.

Mijn opmerking slaat in zoverre ergens op dat je een 2.4 my 2003 (niet-bifuel) geen Denso motorelectronica meer hebt en dus ook geen Magnetti marelli gasklephuis meer hebt.

Een 2003 my bifuel model gaat nog lekker een tijdje door met het gebruik van de Denso aansturing. In ieder geval zelfs tot en met my 2004 dacht ik zo. Inclusief de Magnetti marelli gasklephuizen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0