Binnenkort staat er ook bij mij weer een mooie Volvo voor de deur, dit maal de opvolger van de 20-klepper 170 pk 850GLT uit 1993 en wel een uit Belgie geïmporteerde V70 2.4D 126 pk 5-cilinder uit 2006 met 5 versnellingen
Wat me bezighoudt is het feit dat de 5 chiptune bedrijven die ik bekeken heb veel verschillende waardes opgeven van het te behalen koppel/vermogen na het chippen. Bij sommigen is de 93kW/126 pk versie niet bekend en verwijst men me naar de 130pk variant. Bij zip of vtune lees ik de review van een belg die van de 126 pk variant in een keer naar bijna 200pk en 400 nm toe is gesprongen. Mijn offerte van hun vermeldt echter maar 160-165 pk en max 375 nm......, geen slechte waardes alleen in hun overzicht staat weer dat je van een 130 pk weer wél naar 198 pk kunt, ergens klopt er dus iets niet......
Kan een monteur of ervaringsdeskundige onder jullie me vertellen of er tussen de 126, 130 en 163 pk variant niet-softwarematige verschillen zitten die de vermogenstoename kunnen beperken? Ik begreep van een eigenaar dat de 185pk daadwerkelijk andere hardware aan boord heeft echter met wel dezelfde turbo als de andere modellen. Ook lees ik dat er verschillen zijn tussen het programmeren van het motormanagemnent via een service datapoort, het tussenbouwen van een optimalisatie-eenheid en het vervangen van de chip uit het motormanagement maar ben op zoek of dit de enige reden is van het vermogensverschillen die ik opkrijg of lees op de webbsites van de verschillende bedrijven die tunen.
Graag jullie reactie!
Wat me bezighoudt is het feit dat de 5 chiptune bedrijven die ik bekeken heb veel verschillende waardes opgeven van het te behalen koppel/vermogen na het chippen. Bij sommigen is de 93kW/126 pk versie niet bekend en verwijst men me naar de 130pk variant. Bij zip of vtune lees ik de review van een belg die van de 126 pk variant in een keer naar bijna 200pk en 400 nm toe is gesprongen. Mijn offerte van hun vermeldt echter maar 160-165 pk en max 375 nm......, geen slechte waardes alleen in hun overzicht staat weer dat je van een 130 pk weer wél naar 198 pk kunt, ergens klopt er dus iets niet......
Kan een monteur of ervaringsdeskundige onder jullie me vertellen of er tussen de 126, 130 en 163 pk variant niet-softwarematige verschillen zitten die de vermogenstoename kunnen beperken? Ik begreep van een eigenaar dat de 185pk daadwerkelijk andere hardware aan boord heeft echter met wel dezelfde turbo als de andere modellen. Ook lees ik dat er verschillen zijn tussen het programmeren van het motormanagemnent via een service datapoort, het tussenbouwen van een optimalisatie-eenheid en het vervangen van de chip uit het motormanagement maar ben op zoek of dit de enige reden is van het vermogensverschillen die ik opkrijg of lees op de webbsites van de verschillende bedrijven die tunen.
Graag jullie reactie!