Moeilijk om daar een gefundeerd antwoord op te geven. Ik heb er geen ervaring mee, maar is het bijv. mogelijk om een plaat van dat spul te pakken, het met twee handen vast te pakken en even verticaal heen en weer te zwaaien om te voelen of je luchtweerstand voelt? Zelf kan je niet zo hard zwaaien, dus als je dan al luchtweerstand voelt, dan zal die nog groter zijn bij >100km/u op de snelweg.
Ik zou persoonlijk toch twijfelen met zulke kleine openingen, het is niet alleen of de lucht er doorheen komt, maar ook hoe turbulent die lucht is. Kleinere openingen = meer turbulentie = minder koeling denk ik (bij 'laminar flow' = onverstoorde lucht door de radiateur heb je de beste koeling) maar dat is waarschijnlijk een beetje theoretisch, ik kan niet inschatten of dat hier echt merkbaar verschil maakt.
Als dit geen issue zou zijn zou je het wel bij meer automerken af-fabriek zien denk ik. Naar mijn idee wordt typisch toch een wat grotere opening gebruikt, dat zal niet voor niets zijn.
Ik begon toch weer te twijfelen (voordat Blade schreef dat het kon). Na lang zoeken deze gevonden voor €21,95 incl. bezorgen.
https://ivol.nl/racegaas-alumi…universeel Iets grotere openingen en gecoat.
Die kan je er wel in hangen hoor, gaat de koeling niet belemmeren. Misschien even spuiten van te voren, al slaan de steentjes dat er wel af.
Ik had in de D5 ook racegaas, die openingen zijn iets groter maar het materiaal is ook dikker dus of het zo veel zal uit maken.. ik denk het niet.
Maar de D5 had ook 4 verstralers in de onderste grille, nooit problemen met de koeling. Zat wel demiwater in dat koelsysteem ipv volledie KVS.
Ik begon toch weer te twijfelen (voordat Blade schreef dat het kon). Na lang zoeken deze gevonden voor €21,95 incl. bezorgen.
https://ivol.nl/racegaas-alumi…universeel Iets grotere openingen en gecoat.
Heb deze zelf gehad. Alles ging prima. Jaren mee kunnen doen.
Da,s waar ook...was hier ook mee bezig in gedachten voor de S60T5 ...niet aan toe gekomen en nu heb ik het standaard op se S80 zitten,welliswaar geen racegaas maar gewoon beschermings gaas...ook goed.
Ja Volvo leert wel van hun fouten Al zijn ze dan bij die S80 weer de koelvloeistof temperatuur meter vergeten... Dat is wel nog dommer van ze.
Dat gaas/rooster onderin de S80 bumper is wel wat groffer dan het zelf gemaakte gaas toch?
Haha ja klopt...ik vroeg nog aan de verkoper: waar is de temp.meter?? Euh,die is er niet,echt vreemd.
Het gaas is idd.wat groffer maar ach...vind t wel goed zo.
Eerder ergens al een kleine discussie over aantal versnellingen...ik tel er 5 maar werd nadrukkelijk gezegd: nee zijn er 6 bij jou s80.
Vandaag handmatig opgeschakeld en ik kom niet veder dan 5...komt geen getal 6 in beeld wat ik ook doe.
Eerder ergens al een kleine discussie over aantal versnellingen...ik tel er 5 maar werd nadrukkelijk gezegd: nee zijn er 6 bij jou s80.
Vandaag handmatig opgeschakeld en ik kom niet veder dan 5...komt geen getal 6 in beeld wat ik ook doe.
Het zijn er 6.
Maar je krijgt bij het overschakelen naar het handmatig schakelen een S van Sport in het display. In de sportmodus schakelt de bak automatisch naar een hoger toerengebied (+ 1000 toeren) om sneller op het indrukken van het gaspedaal te reageren.
Bij de V70N zag je direct het gekozen verzet.