Quote door V70Dreamer
Tja voor beiden is wel wat te zeggen.
Laten inbouwen kost je meteen extra, maar je kent de auto wel en bij 280.000 heb je nog jaren rijplezier. Er is inmiddels wel een aantal betrouwbare inbouwers in Nederland. Inbouw kost gemiddeld € 1500,00, beetje afhankelijk van het systeem dat je kiest. Dus met een jaar of 3 verdien je de investering terug, zeker met het aantal kilometers wat jij rijdt.
Aan de andere kant is er best een ruim aanbod V70's waar LPG in zit maar doorgaans met hoge kilometerstanden. En je moet maar afwachten hoe het onderhoud van de auto is. Want LPG is leuk totdat er problemen ontstaan. Want ook voor LPG geldt dat onderhoud alles is.
Zoals mijn nick al zegt ben ik nog aan het dromen. Maar als de huidige auto op is komt er zeker weten 1 op gas.
Hoe kom je aan deze berekening?
Als ik het namelijk compleet doorreken en dus alle kosten als brandstof, hoger verbruik gas, verschil in wegenbelasting en eventueel verzekering meeneem kom ik op dit moment op een besparing van 1365 euro op jaarbasis.
Deze zou je dus ruim binnen 2jaar terugverdiend hebben
Gasinbouw kost in mijn geval met flashlube 2250 euro ik wil het namelijk wel goed ingebouwd hebben. En dit is een vialle LPI, prince ed ben ik zelf geen fan van.
Dit is op basis van 25000km per jaar. Onderstaand de vaste gegevens die ik gebruikt heb om mee te rekenen
brandstofprijs van 1.70 euro, 9l op 100km, wegenbelasting per jaar 916 euro verzekering per jaar 336 euro
gasprijs van 74 cent, 11l op 100km, wegenbelasting per jaar 1320 euro verzekering per jaar 384 euro
benzine komt op een jaarbedrag van 5077 euro
lpg komt op een jaarbedrag van 3711 euro
Dan heb ik inderdaad niet de olie van de flashlube en het starten op benzine meegenomen op dit moment. Deze berekening is misschien ook wel iets aan de positieve kant voor benzine en iets negatiever voor lpg dus de besparing zal in dit geval waarschijnlijk nooit minder zijn dan dit.
Of mis ik hier iets? wat ik vergeten ben in mijn berekeningen.