Gasklep troubles

deusjevo
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Gasklep troubles

· 
Posted: 24.07.2021 - 10:04  ·  #31
Quote door joriz

Gisteren een nieuw gasklephuis van Bosch gemonteerd.
De oude (ook Bosch) bleek na demontage ontzettend vies dus geen overbodige luxe. De storing met vida eruit gehaald en nu met een gerust gevoel volgende week richting frankrijk.
Ook gelijk een vervelend rammeltje eruit gehaald (vlgns mij hitteschild) bij starten en van contact af. Dat deed een beetje afbreuk aan de V70

Topservice weer van Polter 👍🏻

Lekker hoor, fijne reis naar Frankrijk toegewenst!

Is het nou trouwens een gereviseerd exemplaar geworden of toch nog een geheel nieuw?
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 24.07.2021 - 11:28  ·  #32
Thanks!
Zou het eigenlijk niet weten.. het zag er in ieder geval nieuw uit.
fostar82
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.08.2021 - 20:57  ·  #33
Gisteren terug van vakantie en vandaag direct naar de Volvo gekeken. Ik had voor de vakantie een vervangende sensor besteld, maar kwam er niet meer aan toe om die ook te plaatsen.

Gasklephuis was zo los, maar ik krijg met geen mogelijkheid de stekker tussen het blok door. Het gaat om een S60 2.4 zonder turbo.
Het is lastig omdat het op de tast is, maar ik krijg het idee dat de stekker er helemaal niet langs kan, zonder andere onderdelen van het blok af te moeten sleutelen.

Op youtube noemen een tweetal mensen dat de kabel naar het gaskleppenhuis al een keer gerelocate is. Hebben ze dan de stekker eraf geknipt en er weer aan gesoldeerd?

Andere optie is de aanpassing van de sensor onder de motorkap doen, maar dat is wel een stuk lastiger.
Iemand hier ervaring mee?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 22.08.2021 - 21:00  ·  #34
De startmotor/beugel moet los.

Als je een nieuwe gasklep hebt zou ik lekker de kabel door knippen.
fostar82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.08.2021 - 06:59  ·  #35
Ahh, ga ik kijken hoe ik dat kan doen. Dank je!
fostar82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.08.2021 - 18:59  ·  #36
Even een update: auto op assteunen gezet. Van onderen kon ik net de steun van de startmotor zien. Uiteindelijk op de tast twee van de boutjes losgedraaid en zo kon ik de stekker er langs krijgen. Bedankt voor de tip @blade!!

Aan de keukentafel de ETM open gemaakt, Potting compound weggekrapt en de contactpunten van de sensor losgebroken. Toen het asje ingekort en de nieuwe sensor geplaatst. Vervolgens een half uur bezig geweest om op een rust voltage van 1.35 volt te komen. Meten, sensor los, magneet bijstellen, sensor plaatsen en weer meten..

Toen ik tevreden was de sensor vast gesoldeerd en ook het kabeltje naar de andere kant. Vervolgens de contact punten met siliconen kit gefixeerd en het klepje afgesloten met vloeibare pakking.

ETM gemonteerd en toen gestart. Na 30 seconden liep die weer mooi stationair. Toen een rondje gereden. Leek eerst goed maar toen ik boven de 50 kwam in z’n twee bokte die twee keer bij een constant gaspedaal en ging daarna weer in limp mode. Dus toerental naar constant 2000 toeren. Thuis ijlde hij na en toen die naar stationair ging, was dat weer een heel onregelmatig bonkende loop.

Samengevat: Dikke K-zooi!!

Even bekomen en toen Vida weer aangesloten, maar hij geeft geen foutmeldingen.

Twee losse gedachten: de plastic bescherming van de kabelboom van de ETM had een gaatje. Maar de kabels eronder leken niet stuk.
De anwb man had het over gaspedaalsensor. Dat die bij constant gas ineens twee maal inhoudt zou kunnen komen omdat het signaal van het gaspedaal weg valt?
Ik weet even niet hoe ik verder moet. En ben bang dat als ik naar een garage ga dat ook een duur vervang en zoek verder spel wordt..
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.08.2021 - 22:54  ·  #37
Hoi Forstar82,

Ik heb dan wel een 2001 V70 met turbo. Maar een foutmelding over gaspedaal sensor ken ik wel Ik heb ook veel problemen gehad met mijn gasklephuis. Bij warm weer als ik een kort stukje had gereden, dan startte die vaak niet meer als ik de auto opnieuw wilde starten. Als ik dan met Vida de computer uit ging lezen, zag ik vaak/altijd die foutmelding over de gaspedaal sensor, die was dan buiten bereik ofzo. Ik heb toen een keer het gaspedaal er uit gehaald, en open gemaakt, en schoon gemaakt. Maakte allemaal niet veel uit, de meldingen leken weg te blijven, maar bleven komen. Ik heb zelfs een andere gaspedaal geplaatst, weliswaar een van de sloop, maar daar kreeg ik die fout ook bij. Zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar ik vond het wel toevallig. Daarna weer mijn "eigen" gaspedaal terug geplaatst. Uiteindelijk via marktplaats een jong gebruikt gasklephuis gekocht, en gemonteerd. Daarna nooit meer het probleem gehad.
fostar82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.09.2021 - 12:06  ·  #38
Hej Tonneke, bedankt voor je reactie. Ik begin er steeds meer naar te neigen om toch het hele gasklephuis te vervangen.

Ik wilde vandaag een ritje maken om te kijken of ik alsnog meldingen in vida zou krijgen. Nou direct bij contact; Motormanagement storing. Service vereist.
Dus uitgelezen en de sensor 1 storing is er weer.

Toen heb ik de auto gestart en via vida de waarden van het gaspedaal en de etm bekeken. Na ongeveer 5 minuten stationair en met gas spelen begon hij ineens te bonken in stationair. Precies zoals tijdens de eerdere proefritjes gebeurd.
Zie op de schermafbeelding van vida;

De sensoren op de gasklep geven bijna dezelfde waarde. Ook raar want dit is na de sacer hallsensor mod, waarbij sensor 1 vervangen wordt en doorgelust naar sensor 2, die afgekoppeld wordt. Bij het nameten viel me ook al op dat het voltage aan op de doorlus draad iets verschilt van meten direct bij sensor 1. Maar goed ander verhaal.

Maar te zien is dat de absolute gaskleppositie 105% doorgeeft. En de inlaat gasklep gewenst 2%.
Heb ik hier mijn bewijs dat de electronica van de ETM kapot is?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2021 - 12:20  ·  #39
mmm, Klinkt erg als gasklephuis.
Ik heb een paar jaar geleden een tijd lang ook de nodige problemen gehad, omdat ik er vanuit ging dat het gasklephuis (org. Volvo nieuw!) niet al na 1,5 jaar defect zou zijn. Ook Vida gaf in de standaard modus geen foutmeldingen. In de Advanced mode overigens wel. Het bleek uiteindelijk toch weer het gasklephuis te zijn.
Ik ben nu aan mijn derde exemplaar bezig.
fostar82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.09.2021 - 18:53  ·  #40
Hoewel de symptomen wezen naar een probleem met de elektronica van het gasklephuis was ik toch in twijfel. Als je maar lang genoeg rond zoekt vindt je toch weer verhalen waarbij het niet het gasklephuis maar de solenoids waren of wat dan ook.
Ik was dan ook onzeker of ik er nog wel zelf mee door moest prutsen of nu toch echt naar een garage moest. Alleen was ik bang dat een garage er ook gewoon een andere gasklephuis op zou monteren en mocht het niet zijn verder zou zoeken.

Goed, uiteindelijk gebeld met mn garage, garage Dijkslag in Assen. Het probleem beschreven en gevraagd hoe hij dat zou aanpakken. Eddie gaf aan dat hij zou beginnen met uitlezen. Maar hij dacht op basis van de symptomen ook aan het gasklephuis. Hij zou die vervangen en aan de klant aangeven dat dit het zeer waarschijnlijk op zou lossen, maar dat de kans bestaat dat het wat anders is.

Gisteren als laatste check nog een vriend van mn vader geraadpleegd over de symptomen. Hij gaf motortechniek op een school in zwolle en dacht ook direct aan het gasklephuis. Dus gisteren contact gezocht met Hunterparts en daar voor 108 euro een gasklephuis met witte sticker en hetzelfde typenummer als de mijne besteld.
Hij moest die nog demonteren, maar ik had hem vandaag al in huis.

Gasklephuis goed schoongemaakt en geplaatst. Toen een paar keer de duimen gedraaid en gestart. Direct stationair op 1500, langzaam afzakkend naar 800/900. Na 5 minuten voor een klein ritje gegaan en warempel het probleem leek opgelost.
Later mn dochtertje van een vriendinnetje gehaald en geen problemen gehad.

Nu heb ik het risico dat van dit gasklephuis binnen afzienbare tijd de pod meters problemen geven, maar dan heb ik de sacer sensor nog liggen :)

Allen bedankt voor het meedenken!

Selected quotes for multi-quoting:   0