Hoewel de symptomen wezen naar een probleem met de elektronica van het gasklephuis was ik toch in twijfel. Als je maar lang genoeg rond zoekt vindt je toch weer verhalen waarbij het niet het gasklephuis maar de solenoids waren of wat dan ook.
Ik was dan ook onzeker of ik er nog wel zelf mee door moest prutsen of nu toch echt naar een garage moest. Alleen was ik bang dat een garage er ook gewoon een andere gasklephuis op zou monteren en mocht het niet zijn verder zou zoeken.
Goed, uiteindelijk gebeld met mn garage, garage Dijkslag in Assen. Het probleem beschreven en gevraagd hoe hij dat zou aanpakken. Eddie gaf aan dat hij zou beginnen met uitlezen. Maar hij dacht op basis van de symptomen ook aan het gasklephuis. Hij zou die vervangen en aan de klant aangeven dat dit het zeer waarschijnlijk op zou lossen, maar dat de kans bestaat dat het wat anders is.
Gisteren als laatste
nog een vriend van mn vader geraadpleegd over de symptomen. Hij gaf motortechniek op een school in zwolle en dacht ook direct aan het gasklephuis. Dus gisteren contact gezocht met Hunterparts en daar voor 108 euro een gasklephuis met witte sticker en hetzelfde typenummer als de mijne besteld.
Hij moest die nog demonteren, maar ik had hem vandaag al in huis.
Gasklephuis goed schoongemaakt en geplaatst. Toen een paar keer de duimen gedraaid en gestart. Direct stationair op 1500, langzaam afzakkend naar 800/900. Na 5 minuten voor een klein ritje gegaan en warempel het probleem leek opgelost.
Later mn dochtertje van een vriendinnetje gehaald en geen problemen gehad.
Nu heb ik het risico dat van dit gasklephuis binnen afzienbare tijd de pod meters problemen geven, maar dan heb ik de sacer sensor nog liggen
Allen bedankt voor het meedenken!