Allen,
Gisteren kwam mijn vrouw met onze S60 uit 2001 langs de weg te staan. Ze reed op cruisecontrol toen de auto begon te bokken. Van cruise control af had ze geen vermogen meer en de motor liep onregelmatig.
Wegenwacht erbij en die heeft hem uitgelezen. 2 foutmeldingen van de ECM / gasklephuis.
Plaatje
De monteur tikte een paar keer op het gasklephuis en na starten liep hij weer normaal. Mijn vrouw met de wegenwacht erachter voorzichtig op weg, maar nog op de oprit van de snelweg was het weer mis. Uiteindelijk heeft ze een sleepje naar huis gehad.
Thuis heb ik hem gestart en toen liep die normaal, ik kon ook gewoon inparkeren. Wel stond de temperatuur meter op het dashboard helemaal naar rechts. Er stond ook een melding op het dashboard dat de motor te heet was. Dit terwijl de motor tijdens het slepen niet aan is geweest en hij pas net draaide.
Die avond heb ik VIDA eraan gehangen en daar zag ik dezelfde foutmeldingen met betrekking tot het gasklephuis. (Geen meldingen over de temperatuur sensor)
Plaatje
Uiteindelijk de codes gewist en nogmaals gestart. Liep normaal, ook normale temperatuur. Poosje stationair gedraaid en wat toeren gemaakt. Geen nieuwe foutmeldingen.
Na het forum te hebben doorgespit lijkt het verhaal erg op een gasklephuis waarvan de positie sensor aan het einde is.
Ik heb in VIDA de gasklephuis test proberen te draaien, maar hij gaf aan dat er een software update nodig is. Helaas.
Nu heb ik zo'n befaamd Magneti Marelli gasklephuis.
Plaatje
Volgens mij zijn er de volgende opties, maar corrigeer me gerust:
- Nieuwe -> ruim 500 euro
- Van de sloop -> grote kans dat ik software moet laten aanpassen. En je weet niet wanneer je weer aan de beurt bent
- Gereviseerde -> grote kans dat ik software moet laten aanpassen.
- Laten reviseren -> wat zijn hiervan de kosten?
- Contactloze sensor plaatsen -> is de sensor inderdaad het probleem? Kan ook aan het board liggen. Verschillende advertenties van een set melden dat deze bij code P0121 en P0120 van toepassing is. En die staan er bij mij niet bij.
Heeft iemand ervaring hiermee? Waar heb je de sensor gekocht? Ik zag er 2 youtube video's over en het lijkt me goed te doen. Nadeel is dat als het niet lukt, de ETM niet meer te reviseren is.
Video 1
Video 2
Gisteren kwam mijn vrouw met onze S60 uit 2001 langs de weg te staan. Ze reed op cruisecontrol toen de auto begon te bokken. Van cruise control af had ze geen vermogen meer en de motor liep onregelmatig.
Wegenwacht erbij en die heeft hem uitgelezen. 2 foutmeldingen van de ECM / gasklephuis.
Plaatje
De monteur tikte een paar keer op het gasklephuis en na starten liep hij weer normaal. Mijn vrouw met de wegenwacht erachter voorzichtig op weg, maar nog op de oprit van de snelweg was het weer mis. Uiteindelijk heeft ze een sleepje naar huis gehad.
Thuis heb ik hem gestart en toen liep die normaal, ik kon ook gewoon inparkeren. Wel stond de temperatuur meter op het dashboard helemaal naar rechts. Er stond ook een melding op het dashboard dat de motor te heet was. Dit terwijl de motor tijdens het slepen niet aan is geweest en hij pas net draaide.
Die avond heb ik VIDA eraan gehangen en daar zag ik dezelfde foutmeldingen met betrekking tot het gasklephuis. (Geen meldingen over de temperatuur sensor)
Plaatje
Uiteindelijk de codes gewist en nogmaals gestart. Liep normaal, ook normale temperatuur. Poosje stationair gedraaid en wat toeren gemaakt. Geen nieuwe foutmeldingen.
Na het forum te hebben doorgespit lijkt het verhaal erg op een gasklephuis waarvan de positie sensor aan het einde is.
Ik heb in VIDA de gasklephuis test proberen te draaien, maar hij gaf aan dat er een software update nodig is. Helaas.
Nu heb ik zo'n befaamd Magneti Marelli gasklephuis.
Plaatje
Volgens mij zijn er de volgende opties, maar corrigeer me gerust:
- Nieuwe -> ruim 500 euro
- Van de sloop -> grote kans dat ik software moet laten aanpassen. En je weet niet wanneer je weer aan de beurt bent
- Gereviseerde -> grote kans dat ik software moet laten aanpassen.
- Laten reviseren -> wat zijn hiervan de kosten?
- Contactloze sensor plaatsen -> is de sensor inderdaad het probleem? Kan ook aan het board liggen. Verschillende advertenties van een set melden dat deze bij code P0121 en P0120 van toepassing is. En die staan er bij mij niet bij.
Heeft iemand ervaring hiermee? Waar heb je de sensor gekocht? Ik zag er 2 youtube video's over en het lijkt me goed te doen. Nadeel is dat als het niet lukt, de ETM niet meer te reviseren is.
Video 1
Video 2