Gasklephuis vervangen

wat is DE beste keuze

 
 
 
 
 
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 556
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 22.05.2024 - 09:55  ·  #16
Quote door Neervenj

is het een beetje te doen, dat vervangen van het gasklephuis? en als ik een nieuwe haal, dan moet ik nog de software erop zetten. is een tweedehandsje niet makkelijker? Of kan ik de software van D5T5 halen en erop kletsen? ben redelijk nieuw in de software wereld dus.... de mijne geeft een melding ECM-9150 gasklepsensor onjuist signaal.
garage zegt dat het gasklephuis vervangen moet worden. terwijl ik net een vervangende motor heb laten inbouwen bij die gasten.


gasklephuis fysiek omwisselen is een vij eenvoudig klusje. Wbt software, dat is soms helemaal niet nodig. Een tweedehands gasklephuis kan, maar software technisch maakt dat denk ik geen verschil met een nieuwe(?)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 22.05.2024 - 10:35  ·  #17
Ik heb bij de V70 (2003 2.5t) een nieuw gasklephuis gemonteerd vorig jaar, geen problemen met software laden. Was een Bosch.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 22.05.2024 - 10:37  ·  #18
Maar, er zit toch geen software op een nieuwe TPS? Dus hoe heb je de software erop gekregen?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 22.05.2024 - 11:28  ·  #19
Ik had gelezen dat je een Bosch gasklephuis zo kan wisselen, en dat was inderdaad zo.
Geen software geladen, motor deed het gewoon weer. Ook geen kalibratie gedaan.
Bij die V70 was wel een zekering kapot, die van gaspedaal en airco. Dat was het probleem uiteindelijk, kalibratie kon ook niet door die zekering, heeft Frank meerdere keren geprobeerd.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 34
Berichten: 169
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 24.05.2024 - 12:14  ·  #20
Ik heb die van mij ook anderhalf jaar geleden vervangen voor een magneti marelli en daarna een gasklephuis adaption gedaan in vida dat werkte prima.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 24.05.2024 - 19:35  ·  #21
Gasklephuis adaption in VIDA? Hoe gaat zoiets in z'n werk? Heb VIDA, naar die optie heb ik nog niet gevonden.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 34
Berichten: 169
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 24.05.2024 - 20:17  ·  #22
Quote door Neervenj

Gasklephuis adaption in VIDA? Hoe gaat zoiets in z'n werk? Heb VIDA, naar die optie heb ik nog niet gevonden.


https://m.youtube.com/watch?v=jXsoAMi87JM

Ik heb even een link toegevoegd het is redelijk simpel ☺
alerto14
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 / 2024
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 26.05.2024 - 19:17  ·  #23
Quote door bvanaggele

Beste Forum gasten,

Bokken, stoten, afslaan, noodloop, kortom tijd om het gasklephuis vervangen.
Ik keuze uit
Gewoon origineel nieuwe bestellen
gereviseerd exemplaar bestellen
mijn gasklephuis naar een Optische upgrade.

Mijn vraag
Wat is de beste keuze? en waar kan ik dat het beste doen.


Wachtend op antwoord gaan struinen op het forum.

Eerst goed de slangen controleren is natuurlijk een eerste verdienste.
luchtmassameter, labda, sensoren, enz

Is er iemand in de buurt van Hilversum waar ik mijn auto kan uitlezen zodat ik een goed beeld kan krijgen wat er met mijn auto aan de hand is?

specs auto
V70 t 2.4 2003 330.000km

Ik hoor graag va jullie

met vriendelijke groet,
Bart van Aggele


Hallo Bart,
Uit ervaring kan ik zeggen dat het vervangen van het gasklephuis door een gereviseerd exemplaar of een optische upgrade vaak de meest voordelige oplossing is. Een nieuwe originele kan aardig in de papieren lopen. Toch hangt het van je specifieke situatie af wat de beste keuze is.

Ik zou je aanraden om inderdaad eerst alle sensoren en aanverwante onderdelen goed te controleren. Zodra je een duidelijk beeld hebt van de staat van je auto, kun je een weloverwogen keuze maken. Wat betreft het uitlezen, er zijn in Hilversum verschillende garagebedrijven die over de juiste apparatuur beschikken om dit voor je te doen. Zo krijg je een objectief rapport van de actuele status.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 55
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 193
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 27.05.2024 - 17:52  ·  #24
Quote door Guestuser

Heeft iemand hier wel eens zijn Magneti Marelli gasklephuis omgebouwd naar een contactloos systeem mbv. deze kit: https://www.sacer.com.cn/sa300-tps-sensor-volvo.html?
Men zegt dat je na de ombouw naar een contactloos systeem je nooit meer problemen krijgt met je gasklephuis.
Mijn Volvo schommelt vanaf de aanschaf stationair iets in toerental. Echter zo weinig dat je de toerenteller niet eens ziet bewegen.
Inmiddels zo'n 80.000km verder is dat schommelen niet meer geworden maar ook niet minder en de auto rijdt verder perfect.
Maar mocht het ooit zover komen dat mijn ETM het begeeft dan zou ik bovenstaande fix wel eens willen proberen.
Een nieuwe ETM kost namelijk een godsvermogen.


Ik heb een gebruikt Magneti Marelli gasklephuis met zo een ombouw van ACTronics gekocht. Ik had continu een foutcode op m'n dashboard en daar ben ik nu vanaf. Tevens loopt de motor iets beter voor mijn gevoel en als ik hem afzet staat deze ook echt meteen stil. Dat was bij het oude gasklephuis iets minder abrupt.

Montage is vrij eenvoudig, nieuwe pakking ertussen en verder zat de kabel met stekker tussen het blok en de startmotor in. Deze kreeg ik er niet tussendoor en heb de oude stekker er afgeknipt. De kabel van het gereviseerde exemplaar loopt nu dus iets anders.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 18.07.2024 - 17:37  ·  #25
Nou, ik heb een gebruikte gevonden alleen kom ik er nu achter dat er nog geen software upgrade op gedaan is....
Dus ik ga toch maar voor een nieuwe, want ik heb er geen vertrouwen in dat die met oudere software geen problemen gaat opleveren als ik die gemonteerd heb.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 121
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 18.07.2024 - 18:50  ·  #26
Programmeren is niet nodig; bij geen enkel gasklephuis. Inleren daarentegen is wel nodig. En dat doe je met de VIDA routine.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 18.07.2024 - 19:45  ·  #27
Een nieuwe gasklephuis wordt zonder software geleverd en moet door de Volvo dealer geprogrammeerd worden. Ten minste bij mijn versie. Op die gebruikte zit niet de juiste software versie. Ik kan deze monteren en een etm adaption doen (dat is namelijk het "inleren" wat je beschrijft. Maar dan is er nog steeds risico dat de software problemen gaat geven omdat ik met VIDA geen ETM test kan doen. Vanwege out of date software.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 121
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 18.07.2024 - 20:24  ·  #28
Maar je kan de ETM niet programmeren. Je ECM moet je dus blijkbaar updaten met software om met deze ETM te kunnen praten.
Daarom altijd een gelijk type plaatsen.
Recentelijk een nieuwe ETm van Bosch geplaatst in mijn 2003 S80. Alleen kalibreren nodig.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 18.07.2024 - 20:29  ·  #29
Ik heb nog een Bosch liggen denk ik, komt van mijn donormotor uit een 2005 S80. Kan je daar wat mee?
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Gasklephuis vervangen

 · 
Posted: 18.07.2024 - 21:06  ·  #30
Ik verwacht niet dat dit gaat werken, zeker als er een vroeg model nu in zit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0