Het is zeer eenvoudig ( reeds eerder beschreven )
De 5 en 6 traps bakken hebben een slip in de hoogste versnelling, sensoren aan de in en uitgaande assen detecteren de mate van slip. ( dit is in het ontwerp van de moderne automaten, niet alleen van AW maar ook van b.v. ZF ) zodra de slip te veel wordt... dan detecteren de sensoren dat, en geven een signaal aan de TCM en zal er een vaste verbinding worden gemaakt doordat de TCM zorgt dat er hogere drukken in de bak komen.
Dan zal er middels de frictieplaat in de koppelomvormer een vast verbinding worden gemaakt zodat je een echte 5 of 6 hebt wat er ook van toepassing moge zijn.
In dit geval een 6e versnelling.
Het is nooit de bedoeling dat de toerenteller gaat "pendelen " dus heen en weer gaat bewegen in de mate waarin dat in het filmpje het geval is.
In extreme gevallen zal dat mogelijk zijn, heuvels en zo.
Maar een 6 traps zal op een vlakke weg ( solo in D ) toch wel tegen de 80kmh ( afhankelijk van gas stand ) toch wel in 6 zitten.
Met constante snelheden dus zal hij naar 6 gaan ( of 5 bij een 5 traps )
Het pendelen en slippen bij een 6 traps bij snelheden van 100 en meer (vlakke weg , vaste toerental ) is natuurlijk niet goed.
Dus gewoon terug gaan, een beetje revisiebedrijf zal op een totale revisie minimaal 12 mnd garantie geven op de revisie, zonder km beperking en hun verantwoordelijkheid moeten nemen, mits alles vervangen is.
( bij een deelrevisie zal niemand garantie geven, want er zal alleen het op dat moment versleten deel vervangen worden, dit zie je vaak in de handel, een quick fix, als hij de garantie maar door komt )
In ons geval is dat 18mnd zonder enige vorm van km beperking, al rij je 150.000km per jaar, geen punt.
De bak en alle componenten zijn immers weer zo goed als nieuw en zelfs versterkt t.o.v. origineel.
Ik vermoed dat er in voorgaand geval iets mis is met de koppelomvormer, of TCM of sensoren die de assnelheid meten, of combinatie daarvan.