Geartronic pendelen

 
 
 
 
 
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 20.07.2016 - 22:10  ·  #46
Top voor je.
Vorig jaar is die van mij (6_traps) ook geheel gereviseerd. Helaas pendelt die nog steeds. Altijd rond de 2000 tpm in de zes. Dat is bij 110 km op de teller, een snelheid die je vaak rijdt in NL. Revisiebedrijf geeft aan dat het uit de motor komt. Ik denk dat de lockup niet goed werkt. 2700 euro lichter en niets bereikt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 20.07.2016 - 23:23  ·  #47
Quote door Ronald5

Ik denk dat de lockup niet goed werkt.


Als dat zo is,mdan is het in Vida terug te vinden.
Misschien eens een forumlid vragen je auto uit te lezen ?
Ben nieuwsgierig wat er uit gaat komen.
davyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 21.07.2016 - 10:35  ·  #48
Dan zou ik eerder geneigd zijn om bij het gasklephuis eens goed te gaan onderzoeken.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 21.07.2016 - 17:47  ·  #49
Is meermaals uitgelezen met vida. Geen storing. Wel zo nu en dan een melding die slaat op communicatie probleem TCM. Die is nu echter langere tijd weg.
Gasklephuis? Hoe zou die dit kunnen veroorzaken?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 21.07.2016 - 23:43  ·  #50
Ik denk dat hij op Versmering doelt.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 15.09.2016 - 13:34  ·  #51
Inmiddels weer wat wijzer.
Het gasklephuis alsmede de EGR zijn gereinigd respt vernieuwd. Dit bracht voor wat betreft de automaat geen verbetering. Wel rijdt de auto prettiger, betere gasrespons.
Ik heb laatst de automaat met VIDA in die modus gezet, dat je de toestand van lockup etc kunt volgen. Hier schrok ik eigenlijk wel wat van. Het komt erop neer dat de auto tot ca 110 km/uur altijd met slippende lockup rijdt. Dus het knipperende driehoekje op het display. De lockup treedt pas in bij ca 2100 tpm, dat is bij 110-115 km/uur. Het pendelen doet hij dus precies als ik langere tijd rijd op dat punt van overgang. Op zich is dat te begrijpen. Als ik in 6 (handmatig) rijd en schakel terug naar 5 en weer op, dan kan het zijn dat hij bij lagere snelheden even de lockup vasthoudt, maar eigenlijk laat hij die direct los. In 5e versnelling rijdt de auto bij 110 km/uur met ca 2400 tpm, dus goede lockup. Zelfs bij het versnellen van ca 90 naar 125 blijft hij in slippende lockup!
Op zich dus wel bijzonder, dat ik op deze manier stukken van 50 km of meer met constant slippende bak rijd.... Dit kan toch niet goed zijn? Echter, geen foutmeldingen.
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 15.09.2016 - 13:45  ·  #52
Kan het zo niet direct terugvinden, maar ik heb eens gelezen dat het normaal is dat hij met een beetje slip rijdt. Ik dacht dat dit is om de olie te blijven koelen oid. In ieder geval geloof ik niet dat je je daar zorgen om zou moeten maken.. (Heb het hier gelezen, wellicht kan je het vinden)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 15.09.2016 - 21:44  ·  #53
De lock-up kan zelfs al rond de 70 km\h inkomen, afhankelijk van je rijstijl.
Inleren lijkt eenvoudig, is het echter niet, tenminste, als je hem echt goed wilt hebben.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 15.09.2016 - 22:00  ·  #54
Big Dog, bij 70 km/uur rijdt ie nog in 5. Pas bij 115 of 2100 tpm gaat ie in lockup, althans in de 6e. In latere versnellingen komt lockup eerder in bij constante snelheid.
Ook cruise control heeft geen invloed. 100 km/uur gereden op CC, maar geen lockup in de 6. Merkwaardig daarbij is wel dat zodra er zeer weinig vermogen gevraagd wordt, lockup wel in komt.
Ik rijd voornamelijk snelweg, met een vrij rustige rijstijl. in elk geval rijd ik behoorlijk constant.
Ik vraag me nu af of dit normaal is bij de geartronic of dat de bak hierdoor in de soep draait?
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 15.09.2016 - 22:05  ·  #55
VolvoS60Racer, ik heb de werking gecontroleerd met Vida
Zo zag ik dus exact wanneer wel en geen lockup (knipperende) driehoek op display.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 15.09.2016 - 22:22  ·  #56
Quote door Ronald5

Merkwaardig daarbij is wel dat zodra er zeer weinig vermogen gevraagd wordt, lockup wel in komt.


Dus hij werkt wel. :think
Denk dat de optie van VolvoS60Racer nog niet zo gek is.
Real Time uitlezen dus, dan weet je het zeker.
Het driehoekje, in het dashboard is "slechts" een indicator.
Hiermee kun je geen lock-up vast stellen, real time met Vida dit wel.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 16.09.2016 - 06:54  ·  #57
Ja de toerenteller danst alsof het een lieve lust is. Met name rond de 2000 tpm in de 6. Dan rijd ik 110 op de teller.
De bak is volledig gereviseerd.
Het revisiebedrijf zegt dat de bak goed is. "Komt uitde motor" is het antwoord.
Inmiddels aan het leeglopen op allerhande reparaties maar nog steeds een automaat die pendelt. Ik krijg het ook gewoon niet boven water. Ben bij verschillende specialisten geweest. Nooit een eenduidig antwoord. De een zegt niets aan de hand, de ander wijst de koppelomvormer aan als boosdoener. Weereen ander geeft aan dat het uit de motor kan komen, maar dat als er geen foutcodes zijn ik me geen zorgen hoeft te maken. Voor mijn gevoel is er wel degelijk wat mis. Maar er is niemand die die daadwerkelijk diagnose stelt. Wat ik wel weet is dat ik de wagen onderhand wel in de fik kan steken. Het is zo onvoorstelbaar irritant dat motorgeluid van een continue slippers bak en dansende toerenteller.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 16.09.2016 - 09:06  ·  #58
Het is zeer eenvoudig ( reeds eerder beschreven )
De 5 en 6 traps bakken hebben een slip in de hoogste versnelling, sensoren aan de in en uitgaande assen detecteren de mate van slip. ( dit is in het ontwerp van de moderne automaten, niet alleen van AW maar ook van b.v. ZF ) zodra de slip te veel wordt... dan detecteren de sensoren dat, en geven een signaal aan de TCM en zal er een vaste verbinding worden gemaakt doordat de TCM zorgt dat er hogere drukken in de bak komen.
Dan zal er middels de frictieplaat in de koppelomvormer een vast verbinding worden gemaakt zodat je een echte 5 of 6 hebt wat er ook van toepassing moge zijn.
In dit geval een 6e versnelling.
Het is nooit de bedoeling dat de toerenteller gaat "pendelen " dus heen en weer gaat bewegen in de mate waarin dat in het filmpje het geval is.
In extreme gevallen zal dat mogelijk zijn, heuvels en zo.
Maar een 6 traps zal op een vlakke weg ( solo in D ) toch wel tegen de 80kmh ( afhankelijk van gas stand ) toch wel in 6 zitten.
Met constante snelheden dus zal hij naar 6 gaan ( of 5 bij een 5 traps )
Het pendelen en slippen bij een 6 traps bij snelheden van 100 en meer (vlakke weg , vaste toerental ) is natuurlijk niet goed.

Dus gewoon terug gaan, een beetje revisiebedrijf zal op een totale revisie minimaal 12 mnd garantie geven op de revisie, zonder km beperking en hun verantwoordelijkheid moeten nemen, mits alles vervangen is.
( bij een deelrevisie zal niemand garantie geven, want er zal alleen het op dat moment versleten deel vervangen worden, dit zie je vaak in de handel, een quick fix, als hij de garantie maar door komt )

In ons geval is dat 18mnd zonder enige vorm van km beperking, al rij je 150.000km per jaar, geen punt.
De bak en alle componenten zijn immers weer zo goed als nieuw en zelfs versterkt t.o.v. origineel.

Ik vermoed dat er in voorgaand geval iets mis is met de koppelomvormer, of TCM of sensoren die de assnelheid meten, of combinatie daarvan.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 16.09.2016 - 09:45  ·  #59
TPR dank voor de heldere uiteenzetting.
De bak is gereviseerd, de TCM is toen ook vervangen. De nieuwe TCM voorzien van de laatste software en dan nog pendelen.
Het revisiebedrijf geeft aan "het komt uit de motor" dus laat me staan. Omdat ik natuurlijk zoek naar munitie voor een evt juridische procedure, ben ik bij 2 andere revisiebedrijven geweest. En dan blijkt het lastig om een diagnose te krijgen. Al helemaal onmogelijk om e.e.a. op papier vastgelegd te krijgen zodat ik terug kan naar "mijn" revisiebedrijf en kan laten zien, kijk dit is er mis. Nu is het immers mijn woord tegen het zijne. De enige manier lijkt wel opnieuw reviseren met daarbij een verklaring van het bedrijf dat die revisie dan doet, met wat is er mis is/was. Maar jullie zullen begrijpen dat ik niet nogmaals € 2700 euro ga neertellen, waarbij de kans op volledig verhaal van de kosten minimaal is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic pendelen

 · 
Posted: 16.09.2016 - 11:38  ·  #60
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Gery ( Gs Powerflush )
Gery heeft ontzettend veel ervaring met automaatbakken en kan je wel vertellen waar het probleem zit.
Ga uit van een eerlijk antwoord en geen nonsens verhaal.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0