Uit mijn Land Rover verleden, paar Discovery's gehad met ZF automaten, weet ik dat het spoelen van bakken die al enige km's achter de rug hebben ook gevaarlijk kan zijn. Vuil dat zich afgezet heeft tegen de binnenzijde van de bak en oliekoeler kan loskomen en een kanaal in het brein verstoppen (dat verklaart hier misschien waarom er ringen vastgelopen zijn) of een schakelrelais verstoppen waardoor de bak in een bepaalde versnelling blijft hangen. Dit verklaart misschien je klachten vooraf en na het spoelen.
De bakken van tegenwoordig en een decennia terug worden af fabriek met het zogenaamde Longlifelabel geleverd, oftewel je hoeft geen olie te verversen. Ik denk dat het daar vaak fout gaat, de olie van een automaat wordt vaak erg warm, verbrand soms zelfs en heeft daardoor niet voldoende koelende eigenschappen meer. Zeker een bak van een voorwiel aangedreven auto, zoals een V70, is veel kleiner in vergelijking met een achterwiel aangewreven exemplaar, en heeft dus relatief minder olie en dus een minder koelend/smerend vermogen.
Ik zou zelf niet langer dan 60.000 km met de olie willen doen.
De bak in mijn auto is gereviseerd en zit er nu zo'n 40.000 onder, over een goeie 20.000 ga ik zeker de bak en de oliekoeler laten spoelen en voorzien van verse olie.
Boelo
... misschien zijn 170.000 kM toch wat veel kilometers geweest voordat er een keer de Power Flush op werd gezet, en misschien heeft deze bak wel veel voor zijn kiezen gehad, zoals een zware aanhanger, chiptuning, e.d. ???
Mijn auto heeft ook zijn eerste flush gehad op 170.000km en alle problemen zijn weg.
Nou ja, het belangrijkste is dat ik mijn auto weer terug heb en alles het gewoon weer doet..
Van de 18 auto's die ik hiervoor had (lees: de low budgets met veel vlieguren) had ik maar 1 met een dure reparatie.
Dit is dan mijn eerste serieuze gezinsauto waar ik wat langer voor heb gespaard,meteen dus ook een serieuze factuur..Deze keer dus pech!
Geeft allemaal niet,als het maar goed is gemaakt..(moet niet elke maand zo'n grap hebben anders is de lol er gauw af natuurlijk)
Rest mij nog te zeggen dat het verder een dijk van een auto is.!
Blijft een naar verhaal dit. Ik heb juist een afspraak gemaakt met GS voor behandeling, maar ga erg twijfelen als ik dit lees. De problemen met mijn bak zijn niet zo erg dat ik het risico van het vastlopen wil lopen. Ik wil het vooral preventief laten doen.
@Dennis: waren de klachten voor de behandeling er ook al of zijn ze pas na de behandeling begonnen?
@ Douglas
Naar mijn weten functioneerde de bak goed voor de behandeling, en om precies de
zelfde reden ( preventief) liet ik hem spoelen.
Maar meteen na de spoeling ging het fout..
Het gaat mij te ver om te zeggen dat die Flush oorzaak is.
Maar een eerder post van Loe is erg realistisch en voor de hand liggend..
Heb 7 mnd geleden een V70 D5 AWD Geartronic aangeschaft uit 2004 met slechts 108000KM (gecontroleerd) op de teller.
Nu met 128000KM is na een misschakeling de transmissie defect en moet volgens de dealer
vervangen worden. Kosten € 4000/4100 excl BTW
Is er vastgesteld wat het probleem bij jou was ?
Ik ben afgesleept door de ANWB, daar de auto alleen nog maar in de R sjoege gaf
"optrekken" was vergelijkbaar als met een tot op de draad versleten koppelingsplaat
@ Douglas
Naar mijn weten functioneerde de bak goed voor de behandeling, en om precies de
zelfde reden ( preventief) liet ik hem spoelen.
Maar meteen na de spoeling ging het fout..
Het gaat mij te ver om te zeggen dat die Flush oorzaak is.
Maar een eerder post van Loe is erg realistisch en voor de hand liggend..
Hebben jullie inmiddels al wel contact gehad met Gerry..Hoe was de olie die uit je bak kwam ... misschien al een indicator dat deze al aan het afsterven was.. Ik persoonlijk zou eerst nog eens contact met hem opnemen voordat ik duizenden euro's voor een gereviseerde bak ging neertellen!!! Hij heeft veel ervaring met dit type automaat!! Inmiddels is hij ook al zover dat hij de bakken kan diagnosticeren.
@ Swagers,
Ik begrijp jouw teleurstelling als geen ander..
Wat er bij mij is vastgesteld is dat er een interne lekkage in de bak is geweest alsmede een verstopping in een van de oliekanalen..
Hierdoor slipte ook de platen zo erg dqt ze aanelkaar zijn gesmolten waardoor ontkoppeling onmogelijk was.. In P schoot ie vooruit,R deed t niet en in N ging ie ook er vandoor en D ook.. Na deze flush begon het allemaal,trillen met optrekken,slippende koppeling,en motorstoring melden tesamen met ernstig aandrijfprobleem melding in bc
Bij een revisieboer was ik 2605 euro kwijt,incl.. alles vernieuwd,ook koppelomvormer.
Bij Rima Druten kost een Geartronic bak 750 eu met 1 maand garantie,just for your information..
@Frans,
De olie die tijdens de flush eruit kwam was niet erg vervuild,en gerry zei ook dat de olie al een keer ververst was.
Ik heb nog wel contact gehad met gerry,maar ook niet meer dan dat..
Hij weet wat er is gebeurd en heb hem niet meer gehoord verder.Wat kan ik verder doen? Niet veel denk ik..
Eerlijk gezegd hou ik een nare smaak aan die flush over.. aan de andere kant, eenieder op dit forum heeft goede ervaringen met de flush.
@Frans,
De olie die tijdens de flush eruit kwam was niet erg vervuild,en gerry zei ook dat de olie al een keer ververst was.
Ik heb nog wel contact gehad met gerry,maar ook niet meer dan dat..
Hij weet wat er is gebeurd en heb hem niet meer gehoord verder.Wat kan ik verder doen? Niet veel denk ik..
Eerlijk gezegd hou ik een nare smaak aan die flush over.. aan de andere kant, eenieder op dit forum heeft goede ervaringen met de flush.
Balen Dennis... echt Nondeju... en ik begrijp je gevoel ..
Het zou maar zo kunnen zijn dat het proces van aftakelen al bezig was.. hoe kan het dan zijn dat een van de kanalen dicht zat!.. De flush kan de katalysator zijn geweest..maar daar ga je nooit meer achter komen.
Bij heelveel Volvo’s gaat het gelukkig wel goed… maar neemt niet weg dat het voor jou een deceptie en een flinke strop is. Ik weet niet of je de gebruiks historie van jou auto kent.. ’t is al verdacht dat de bak al eens is ververst …. Bij de volvo dealers doen ze dat nooit uit zich zelf… dus bestaat de kans dat er al problemen zijn geweest met slippende platen o.i.d
Persoonlijk blijf ik nog steeds positief en voorstander van de flush, maar vindt wel dat de Volvo dealers meer aandacht moeten geven aan het onderhoudt van hun automaten, de levensduur van de olie wordt naar mijn mening erg overschat. Tenminste als ik zie wat er na 200.000km aan Nondeju uit mijn bak is gekomen… en waarbij 1x flushen niet afdoende was. Een dealer hier in de buurt heeft apparatuur aangeschaft en gaat als een van de weinige Volvo dealers automaten preventief spoelen. Daarmee voorkom je dat de bak dusdanig vervuilt en je later tegen problemen aanloopt zoals b.v. bij jou!
Nogmaals heel erg balen… nu maar hopen dat je de komende jaren geen gezeur hebt.
Frans, Ik heb een V70 die 25/3 2011 naar NL is geimporteerd vanuit Duitsland, de onderhoudshistorie(lees; de boekjes) zitten erbij.. complete facturen heb ik niet maar kan wel zien dat de wagen bij de volvo dealer te Hamburg onderhouden is tot pak em beet 130.000km daarna is ie onderhouden bij een Bosch Werkstatt ook in Hamburg.. De auto is in goede staat en ik vermoed dat ze ook het befaamde gasklephuis gedaan hebben(die Bosch werkstatt is dus ook nog electronica specialist,duh..) Hij werkt gewoon goed en er zit nog een originele gele stikker op .
De distributie is ook gedaan bij 120.000.Zelf vermoed ik ook dat er al een andere bak in is gegaan,dat verklaart de niet ernstig vervuilde olie misschien..
De auto doet het nu goed en hoop dat dat ook zo blijft.
Blijft een bizar en zeer vervelend verhaal. De vraag is natuurlijk of dit proces al in wording was.
De klachten die je omschrijft zijn meestal klachten voor een flush en niet erna.
Maar goed daar heb je nu niets meer aan, blijft me alleen nog over je heel veel prettige kilometers te wensen met je nieuwe bak. Kun je met een gerust hart weer sportief rijden.
Mijn vorige auto werd 10 maanden na de aanschaf door een vrachtwagen TL gereden, schoot ik in 10 maanden tijd met wat ik er aan verspijkert had plus rest dagwaarde net zoveel bij in als jouw nieuwe bak.