Quote door Bert West2
Quote door Bigdog
Ben ook bij Varioclean geweest en met mij meerderen.
Het eerste wat opvalt is dat ze een drain en fill uitvoeren, dus geen powerflush en geen reiniging.
Gevolg is dat er smeer in het kleppenhuis en de bak blijft hangen.
Dan ga je rijden met verse ATF, met zijn reinigende werking en komen de klachten binnen afzienbare tijd terug.
Het vuil begint rond te zwerven.
Om hier vanaf te komen, zonder gebruik van reiniger, want die willen ze niet gebruiken, is een nieuw kleppenhuis nodig.
Vorig jaar augustus heb ik mijn GT 5 bij Varioclean laten flushen. Sinds de laatste meeting heb ik nu zowel Varioclean als de 3 sponsors aan het werk gezien. Varioclean hanteert weldegelijk dezelfde powerflush methode als de 3 forumsponsors maar passen geen reiniger toe. Varioclean heeft daar een eigen visie op. Dus het is geen drain en fill maar wel degelijk het onder druk in pompen van de ATF en wel ook 2 x. Het wel of niet toepassen van een reiniger heeft z'n eigen voor en tegenstanders met ieder een eigen visie. Dat mag ieder voor zich weten en het zijne ervan vinden.
Bert,
Ik geloof voor de volle 100% dat je overtuigd bent van wat je hebt gezien en als je de ins en outs niet kent, dan zou je zweren dat het spoelen gelijk is aan die van bijvoorbeeld GS-Powerflush.
(Ik was zelf ook deze mening toegedaan, lees, was).
Helaas is de praktijk toch anders, anders hadden wij ze zeker in de lijst van forumsponsoren laten staan.
Varioclean en de forumsponsoren gebruiken allen dezelfde machine, welke geleverd is door GS-Powerflush.
Gery (GS Powerflush) heeft zowel Varioclean, alsook de andere forumsponsoren bijgebracht hoe deze spoeling in zijn werk gaat.
Alle forumsponsoren spoelen op dezelfde wijze en met dezelfde uitkomst.
Varioclean heeft daar een andere visie op en dat mag ook.
Varioclean verwijderd de oude olie (drain) en voegt nieuwe olie (fill) toe (drain & fill, met gebruik van een spoelmachine).
Varioclean gebruikt geen cleaner, daar zij van mening zijn dat dit mogelijk de afdichtingen e.d. van de bak zou kunnen aantasten.
Varioclean beweert dat zij spoelen m.b.v. de pomp welke in de bak zit, dus niet die van de machine.
De machine heiligt het doel om de klant te laten zien wat het verschil is met voor- en na de spoeling.
Dat maakt het dus een totaal andere spoelmethode, beter bekend als Drain and Fill.
De forumsponsoren werken anders.
Zij spoelen met cleaner, welke het vuil oplost (en niet alleen losweekt).
Daarna wordt de oude olie met de cleaner verwijderd en nieuwe olie met een conserveringsmiddel weer toegevoegd.
Dit alles met behulp van de spoelmachine en niet middels de pomp in de bak.
Wat zijn de verschillen in de praktijk ?
Drain & Fill;
De werking van alleen ATF tijdens het spoelen is niet genoeg om de bak geheel schoon te krijgen.
Het meeste wordt wel weggehaald, maar de schone ATF, welke er vervolgens weer ingaat, heeft ook zijn reinigende werking !
Deze ATF gaat door met reinigen waar de oude, bij de spoeling gebruikte ATF is opgehouden.
Het zal dus het overige aanwezige vuil los weken, met gevolg dat dit vuil door de bak gaat zwerven en o.a. in je kleppenhuis terecht komt, welke vervolgens een drukverschil gaat opleveren.
Gevolg hiervan is dat je de schakelmomenten steeds beter mee gaat krijgen.
Uiteindelijk zal de bak schokkerig gaan schakelen, of zelfs versnellingen missen.
Dan rest de vraag, hoevaak moet je spoelen om dit weg te krijgen ?
Uieindelijk zal dit leiden tot een vroegtijdig einde van het kleppenhuis.
Vervangen kan en is ook mogelijk.
Kostenplaatje hiervoor is ongeveer € 1100,-, afhankelijk van het type bak.
De Powerflush;
Hier wordt tijdens het spoelen een reiniger gebruikt, welke samen met de ATF ervoor zorgt dat het smeer voor het grootste gedeelte opgelost wordt.
Is de bak grof versmeerd (komt gelukkig niet zo heel vaak voor), dan volgt er na een korte tijd een 2e spoeling, ook op dezelfde wijze.
Reden om de 2e spoeling op een relatief korte termijn te doen heeft te maken met de reinigende werking van de ATF.
Zoals hierboven al beschreven heeft de ATF een reinigende werking.
Het is niet de bedoeling dat het door de ATF losgeweekte vuil door de bak gaat zwerven.
Deze wordt met de 2e spoeling opgelost en afgevoerd.
Uiteindelijk houd je een schone bak over, zonder schakelproblemen (60 á 80.000 km, daarna moet je het weer herhalen, net als het vervangen van de motorolie).
GS- Powerflush spoelt zo'n 1400 auto's op jaarbasis, waaronder zo'n 800 Volvo's.
Zijn klantenkring behelst particulieren, maar ook merkdealers.
Van deze 800 Volvo's worden er gemiddeld 12 á 13 kleppenhuizen vervangen, daar deze te ver heen zijn en niet meer gered kunnen worden.
Bij een Drain & Fill ligt de verhouding duidelijk anders.
Het aantal te vervangen kleppenhuizen ligt aanmerkelijk hoger, bij 800 auto's kom je op een aantal uit van 80 tot 120 stuks.
En dan de uitval van bakken, welke gespoeld zijn met reiniger.
Tot dusver geen enkele bekend !
Frans V70 heeft destijds het powerflush topic gestart en rijd nog vrolijk rond met een door cleaner gespoelde bak.
Als forumteam is er voor ons maar een ding belangrijk en dat zijn onze leden.
Het gaat ons erom dat zij zo lang mogelijk betaalbaar door kunnen rijden met hun Volvo.
Mij persoonlijk heeft het best flink veel geld gekost om deze wijsheden boven water te krijgen.
Deze ervaringen gebruik ik graag in het voordeel van de leden.
Auto rijden is al duur genoeg.
N.B.: Wij als team zeggen niet dat Varioclean slecht werk levert, dat zou een onterechte uitspraak zijn.
Wel vinden wij dat het efficiënter kan, vandaar dat we Varioclean uit de lijst van forumsponsoren hebben geschrapt.