Quote door hermanusb
Quote door martijnvankalkeren
Quote door frosty
Ik reed in de 4 de versnelling ongeveer 2300u/min en hij was daarvoor 2x warmer geworden dan normaal.De temp.meter van het koelwater staat normaal in het midden van de meter en tijdens een klim in de Ardennen is hij 2X op 3/4 van de meter geweest. De buiten temp.was 30graden .
Hallo,
2300u/min is te laag berg op. Persoonlijk zorgde ik altijd met de auto en/of met de vrachtwagen dat hij altijd wat hoger in de toeren zit zodat hij zijn vermogen ter beschikking heeft en beter kan koelen.
Zelf toen ik in Noorwegen zat had ik hem rustig op 2800u/min en dan zal hij wel wat meer verbruiken maar hij koelt wel lekker en heeft lekker zijn vermogen in de bergen. Ook doe ik meestal de airco uit als ik in de bergen zit. Dat scheelt ook weer heel wat warmte.
Dat hij warm word is niet echt iets geks. Maar je moet wel rekening houden dat hij zijn warmte weer kwijt moet.
Groetjes Martijn
Quote door Steve
Om je een idee te geven. Mijn meter is niet voorbij het midden geweest, ook bij klimmen in Frankrijk bij temperaturen boven de 30graden en m'n koelvloeistof temperatuur kwam al op 115graden.
Kan ik zien door m'n CFE.
Je moet je voorstellen dat een geartronic een melding geeft vanaf 130graden en dat de oliekoeler van je bak geïntegreerd zit in de radiator voor je koelvloeistof.
Spul is best wel even warm geweest dus.
Heuvel op wel terug naar z'n 3 gegaan en snelheid ietsje laten zakken?
+1
Ik neem aan onder belasting?
Dus met caravan ofzo erachter?
Of doe je dit ook met je V70 zonder iets erachter?
Dit doe ik enkel belast. Ik schaam me er ook echt niet voor om met 3000 toeren naar boven te klimmen ergens. Hij kan beter toeren maken dan zitten smoren onderin de toeren.
Zonder aanhanger heb ik ook nog een paar aparte dingen.
De meeste geartronic bakken doen pas boven de 85-90 km per uur de bak locken in zijn 6.
En aan gezien de helft van den Nederlanders bang is dat er een flitspaal staat op elke meter van de weg gaat iedereen strak 75-80km per uur rijden en niet constant. Dan zie je ook aan je toerental dat hij constant heen en weer zit te hikken en soms nog wel is terug schakelt naar zijn 5 bij 70-75.
Dus op provinciale wegen laat ik hem optrekken in zijn D en wanneer hij op de 70 zit zet ik hem over op manueel en dan laat ik hem in zijn 5 lopen. Pas boven de 95 zet ik hem weer op D en dan laat ik hem zijn gang gaan. Dit doe ik natuurlijk alleen op 80 wegen. 100 wegen of snelweg laat ik hem constant in zijn D staan.
En als je 80 rijd in zijn 6 heeft hij ook maar een toerental van 3x niks en dat bevalt me ook niet. Ik heb liever dat hij altijd boven de 1650 toeren zit met een max aan 3000 (onbelast). Of het nu een 4-5-6-8 cilinder is geen 1 motor vind het lekker om te smoren met 1300 toeren.
Groetjes Martijn