Geartronic

 
 
 
 
 
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 59
Homepage: directadministrati…
Berichten: 291
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 11.06.2021 - 16:06  ·  #61
Ik heb me maar es wat verder verdiept in het fenomeen koppelomvormer en lock-up. Interessante materie maar best lastig zo even te snappen. Ik begrijp/vermoed dat de lock-up er in principe zo rond de 2000 rpm min of meer automatisch op komt als je langer in dezelfde versnelling rijdt. Dan "slipt" de koppelomvormer dus niet meer maar zijn de pomp en turbine vast gekoppeld en wordt de overdracht van de door de zuigerstangen op de krukas uitgeoefende kracht via de versnellingsbak rechtstreeks omgezet in voorwaartse kracht. Het slippen zo lang de lock up er niet op gezet is veroorzaakt dus de extra warmte in de versnellingsbak. En dat willen we voorkomen want dan wordt de olie daar te heet en smeert vervolgens niet meer zo lekker. Dus schakelen we handmatig terug als de rpm onder de 2000 blijft. Dat snap ik soort van maar daarnaast speelt dus überhaupt denk ik het niet in een te hoge versnelling (de berg op) rijden ook een rol bij de verhitting van de olie in het blok. Immers dat had ik met de V50 en dat was geen automaat. Dus die opwarming van de olie in het blok (niet zo zeer in de versnellingsbak) wordt vermoed ik veroorzaakt doordat de koelvloeistof dan te langzaam wordt rondgepompt terwijl de motor/zuigers flink moet(en) werken om genoeg kracht te genereren. Zeg maar hetzelfde effect als je in een te zware versnelling de berg op fietst dan gaan de benen ook branden en kun je beter terug schakelen. Of zeg ik nu iets raars? Wat mij echter niet duidelijk is waarom de lockup in de hoogste versnelling niet altijd automatisch wordt geactiveerd als je wat langer in deze versnelling rijdt. Ook zou ik verwachten dat een automaat zelf terug schakelt als de versnelling in een te hoge stand staat (dus als de denkbeeldige benen gaan branden za'k maar zeggen). Als dat laatste het geval is snap ik wel weer waarom in bepaalde situaties je zelf maar moet terug schakelen omdat de automaat dan "twijfelt" tussen terug schakelen of in de huidige/hoogste versnelling de lock-up te activeren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0