Beste mensen,
Nu al wekenlang aan het googlen, ik vind allerlei deelantwoorden maar mis het totale plaatje. Ik ben een nono op autogebied, voor de duidelijkheid
Ben de trotse bezitter van een trouwe jongen, een V70 automaat uit 2001 met 361.000 op de teller.
Het duurt regelmatig drie seconden voor hij met een schok de drive 'pakt'. Consequent heb ik ook last van trillingen, alleen bij 60-80 km/u bij 1500 toeren bij weinig gas geven (en een mens rijd nogal vaak 60-80 dus ik merk het bij elke rit , het voelt alsof hij dan in een te hoge versnelling zit en zit te twijfelen of hij moet terugschakelen of niet. Verder verloopt het schakelen vlekkeloos en zonder schokken.
Garage adviseert om bovenstaande klachten de automaatolie te spoelen, gaan ze over twee weken doen. Ik hoop dat ik hiermee erger kan voorkomen.
Ik heb echter ook de volgende problemen waardoor ik het idee heb dat het mogelijk allemaal met elkaar te maken heeft en dat de automaatolie spoelen misschien niet de oplossing is.
-Ik heb de laatste weken sporadisch last van een stationair schuddende auto na 'm in z'n drive gezet te hebben, motor uit en daarna weer aan en het schudden is weg.
-Ik hoor de laatste dagen continu bij elke drempel een stevig bonk- of tokgeluid bij het linkervoorwiel en ook hoor ik dit bij een bocht naar rechts, vaak bij het driekwart afrijden van een rotonde. Ik besefte dat ik dat een paar maanden geleden ook al heel soms hoorde. Ik dacht eerst aan een stabilisatorstang maar dat heb ik in het verleden vaker gehad en dat was meer licht gerammel, is ook al eerder weleens vervangen, maar dit is echt een stevige bonk.
-Ik heb even onder de auto gekeken en constateerde dat de hoes van de aandrijfas aan de kant van het linkervoorwiel los zit, de klem zit los.
Mijn vragen zijn:
-Kan het zijn dat door het loszitten van de hoes de aandrijfas kapot is geraakt en dat dat de bonkgeluiden veroorzaakt? Of hebben die bonkgeluiden een andere oorzaak?
-Kan het zijn dat een kapotte aandrijfas ook het schokken in stationair en de trillingen bij 60-80 km/u veroorzaakt en dat er niets mis is met de automaatolie?
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, alvast super bedankt voor mogelijke ideeën!
Marc
Nu al wekenlang aan het googlen, ik vind allerlei deelantwoorden maar mis het totale plaatje. Ik ben een nono op autogebied, voor de duidelijkheid
Ben de trotse bezitter van een trouwe jongen, een V70 automaat uit 2001 met 361.000 op de teller.
Het duurt regelmatig drie seconden voor hij met een schok de drive 'pakt'. Consequent heb ik ook last van trillingen, alleen bij 60-80 km/u bij 1500 toeren bij weinig gas geven (en een mens rijd nogal vaak 60-80 dus ik merk het bij elke rit , het voelt alsof hij dan in een te hoge versnelling zit en zit te twijfelen of hij moet terugschakelen of niet. Verder verloopt het schakelen vlekkeloos en zonder schokken.
Garage adviseert om bovenstaande klachten de automaatolie te spoelen, gaan ze over twee weken doen. Ik hoop dat ik hiermee erger kan voorkomen.
Ik heb echter ook de volgende problemen waardoor ik het idee heb dat het mogelijk allemaal met elkaar te maken heeft en dat de automaatolie spoelen misschien niet de oplossing is.
-Ik heb de laatste weken sporadisch last van een stationair schuddende auto na 'm in z'n drive gezet te hebben, motor uit en daarna weer aan en het schudden is weg.
-Ik hoor de laatste dagen continu bij elke drempel een stevig bonk- of tokgeluid bij het linkervoorwiel en ook hoor ik dit bij een bocht naar rechts, vaak bij het driekwart afrijden van een rotonde. Ik besefte dat ik dat een paar maanden geleden ook al heel soms hoorde. Ik dacht eerst aan een stabilisatorstang maar dat heb ik in het verleden vaker gehad en dat was meer licht gerammel, is ook al eerder weleens vervangen, maar dit is echt een stevige bonk.
-Ik heb even onder de auto gekeken en constateerde dat de hoes van de aandrijfas aan de kant van het linkervoorwiel los zit, de klem zit los.
Mijn vragen zijn:
-Kan het zijn dat door het loszitten van de hoes de aandrijfas kapot is geraakt en dat dat de bonkgeluiden veroorzaakt? Of hebben die bonkgeluiden een andere oorzaak?
-Kan het zijn dat een kapotte aandrijfas ook het schokken in stationair en de trillingen bij 60-80 km/u veroorzaakt en dat er niets mis is met de automaatolie?
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, alvast super bedankt voor mogelijke ideeën!
Marc