Eigenlijk zomaar even een vraagje want een echt probleem is het niet.
Kan iemand mij vertellen hoe de 2.4 motor met Denso technologie zich moet gedragen bij een koude start?
Tot nu toe als ik de auto startte draaide deze met behoorlijk verhoogd toerental.
Direct na de koude start begint het toerental op 1500 à 1600tpm waarna deze geleidelijk binnen een minuut terugloopt na 1000tpm.
Bij die 1600tpm klinkt de motor wat rauw en een tikkeltje onregelmatig. Naarmate het toerental dichter bij de 1000tpm komt begint de motor steeds rustiger en regelmatiger te draaien. Na een aantal minuten rijden daalt het toerental trouwens nog verder naar +/- 900tpm en loopt daarbij ook zeer rustig rond.
Bij hoge uitzondering had ik de afgelopen week mijn auto een paar dagen niet nodig.
De auto had 3 dagen stil gestaan en daarbij was het gistermorgen behoorlijk koud (0 graden).
Toen ik de auto startte vertoonde de koude start opeens een heel ander karakter.
Direct na de koude start liep het toerental op naar slechts 1300tpm en daarbij liep de motor gelijk zeer rustig en regelmatig.
Dat vond ik wel vreemd want meestal is het toch dat hoe kouder het is des te hoger het toerental na de koude start.
De motor zakte zoals gebruikelijk binnen en minuut terug naar een stabiel toerental. In dit geval circa 1050tpm. Iets hoger dan de 1000tpm welke deze normaal draait circa 1 minuut na de koude start. Na een aantal minuten rijden was het stationair toerental zoals gewoonlijk weer 900tpm en draaide de motor als een zonnetje.
Hoe kan deze verandering worden verklaard vraag ik mij af. Vooral omdat de motor met de vorst eigenlijk direct mooier liep dan normaal. Ja...haha...ik weet dat Volvo's houden van de kou, maar zou het werkelijk?
Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik deze auto heb 2 keer een flesje Liqui Moly injectiereiniger aan de tank heb toegevoegd en altijd Shell V-Power heb getankt. Zou het daaraan kunnen liggen? Dat de injectoren misschien nu schoner zijn geworden?
Ik vind wel, en dat is geen placebo effect, dat de motor nu veel rustiger maar vooral veel mooier en soepeler draait dan in het begin toen ik de auto kocht. Het lijkt wel een turbine zo mooi als de motor reageert op gasgeven.
Hoe moet deze motor met Denso techniek zich eigenlijk gedragen bij een koude start?
Ik weet wel dat de Volvo's 2.4 die op Bosch techniek draaien (vanaf bouwjaar 2003) altijd 1500tpm bij de koude start draaien en daarna binnen een minuut terugzakken naar 1000tpm. Van de Volvo's met de 2.4 Denso die ik in het verleden heb proefgereden staat me bij dat deze dat niet doen en het toerental bij de koude start lager ligt.
Kan iemand mij vertellen hoe de 2.4 motor met Denso technologie zich moet gedragen bij een koude start?
Tot nu toe als ik de auto startte draaide deze met behoorlijk verhoogd toerental.
Direct na de koude start begint het toerental op 1500 à 1600tpm waarna deze geleidelijk binnen een minuut terugloopt na 1000tpm.
Bij die 1600tpm klinkt de motor wat rauw en een tikkeltje onregelmatig. Naarmate het toerental dichter bij de 1000tpm komt begint de motor steeds rustiger en regelmatiger te draaien. Na een aantal minuten rijden daalt het toerental trouwens nog verder naar +/- 900tpm en loopt daarbij ook zeer rustig rond.
Bij hoge uitzondering had ik de afgelopen week mijn auto een paar dagen niet nodig.
De auto had 3 dagen stil gestaan en daarbij was het gistermorgen behoorlijk koud (0 graden).
Toen ik de auto startte vertoonde de koude start opeens een heel ander karakter.
Direct na de koude start liep het toerental op naar slechts 1300tpm en daarbij liep de motor gelijk zeer rustig en regelmatig.
Dat vond ik wel vreemd want meestal is het toch dat hoe kouder het is des te hoger het toerental na de koude start.
De motor zakte zoals gebruikelijk binnen en minuut terug naar een stabiel toerental. In dit geval circa 1050tpm. Iets hoger dan de 1000tpm welke deze normaal draait circa 1 minuut na de koude start. Na een aantal minuten rijden was het stationair toerental zoals gewoonlijk weer 900tpm en draaide de motor als een zonnetje.
Hoe kan deze verandering worden verklaard vraag ik mij af. Vooral omdat de motor met de vorst eigenlijk direct mooier liep dan normaal. Ja...haha...ik weet dat Volvo's houden van de kou, maar zou het werkelijk?
Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik deze auto heb 2 keer een flesje Liqui Moly injectiereiniger aan de tank heb toegevoegd en altijd Shell V-Power heb getankt. Zou het daaraan kunnen liggen? Dat de injectoren misschien nu schoner zijn geworden?
Ik vind wel, en dat is geen placebo effect, dat de motor nu veel rustiger maar vooral veel mooier en soepeler draait dan in het begin toen ik de auto kocht. Het lijkt wel een turbine zo mooi als de motor reageert op gasgeven.
Hoe moet deze motor met Denso techniek zich eigenlijk gedragen bij een koude start?
Ik weet wel dat de Volvo's 2.4 die op Bosch techniek draaien (vanaf bouwjaar 2003) altijd 1500tpm bij de koude start draaien en daarna binnen een minuut terugzakken naar 1000tpm. Van de Volvo's met de 2.4 Denso die ik in het verleden heb proefgereden staat me bij dat deze dat niet doen en het toerental bij de koude start lager ligt.